Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dvojnásobný počet nehod. Ale méně mrtvých

Jižní Morava - V první třetině loňského roku zemřelo na silnicích Jihomoravského kraje 26 lidí. Letos ve stejném období si nehody vyžádaly 8 obětí.

5.6.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jiří Sejkora

Smrtí třiadvacetiletého muže skončila čtvrtek v podvečer dopravní nehoda u Lipovce na Blanensku. Do jeho auta narazila zezadu dodávka, když se nebezpečně otáčel v křižovatce. Život mladému řidiči nezachránil ani rychlý převoz vrtulníkem do nemocnice.

I přes tuto tragickou dopravní nehodu na jihomoravských silnicích letos zemřelo nejméně lidí za posledních dvacet let. Ve srovnání s loňským rokem se počet dopravních nehod za první čtyři měsíce téměř zdvojnásobil, ale zemřelo osm lidí proti šestadvaceti před rokem. Vyplývá to ze statistik Policie ČR.

Podle mluvčí jihomoravských policistů Petry Vedrové přispěly ke snížení počtu obětí dopravní kontroly a preventivní kampaně. „Nejčastější příčinou úmrtí na silnicích je nepřiměřená rychlost. Od začátku roku pořádáme dvakrát do měsíce dopravně-bezpečnostní akce, zaměřené na rychlou jízdu či používání bezpečnostních pásů,“ konstatovala Vedrová. Dodala, že k záchraně mnoha lidských životů napomohl také bodový systém a pravidelné kontroly na alkohol.

Odborníci na dopravu tvrdí, že k výraznému snížení počtu smrtelných nehod přispěly i bezpečnostní spoty v televizi a v kinech. „Kvalitní prevence samozřejmě přináší své výsledky. Obecně dopravních nehod sice neubylo, ale lidé se snaží jezdit bezpečněji, pomaleji a v autě poutají sebe i své děti. Všechny tyto faktory mohou při haváriích zachránit životy,“ uvedl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Podle něj k vyšší bezpečnosti přispívá také výstavba nových dálnic. „Na první pohled se to nezdá, ale podle statistik je smrtelných dopravních nehod na dálnicích minimum. Nehrozí tam totiž čelní střet aut, který končí většinou tragicky. Svádět dopravu z menších silnic na dálniční tahy je tedy přínosné,“ vysvětlil Hanzelka.

Mrtvých na silnicích Jihomoravského kraje za první čtyři měsíce sice výrazně ubylo, celkový počet nehod je ale proti loňskému roku téměř o sedmdesát procent vyšší. „Může za to větší hustota provozu ve městě a v okolí Brna. Silnější provoz totiž řidiče zpomaluje. Havárií sice může být víc, ale v menší rychlosti nejsou vážné, nebo dokonce tragické. Na trhu jsou také modernější a bezpečnější auta. Čím lepší je automobil, tím menší je pravděpodobnost, že osádka při nehodě zemře,“ vysvětlila Vedrová.

S tím, že právě bezpečnější auta zachraňují životy, souhlasí i třiačtyřicetiletý řidič z Brna. „Můj známý boural ve vysoké rychlosti. Autem sjel ze srázu, několikrát se otočil a skončil na střeše. Měl vážná zranění a strávil dlouhou dobu v nemocnici. Kdyby neměl auto se značným množstvím bezpečnostních prvků, nejspíš by nepřežil,“ uvedl muž, který chce kvůli příteli zůstat v anonymitě.

Stejný názor má i Leona Prachařová z Babic nad Svitavou. „Majitelům starších aut hrozí daleko větší nebezpečí. Nemají airbagy ani další bezpečnostní prvky, které jsou dnes už běžné. Prospěšné jsou i kontroly na alkohol,“ myslí si Prachařová.

Na snížení počtu smrtelných nehod se výrazně podílejí také kruhové objezdy místo křižovatek. „Okružní křižovatky jsou obecně zklidňující prvek. Řidiči mají při najíždění na kruhový objezd i při jízdě po něm poměrně malou rychlost. Pokud dojde ke kolizi, většinou to odnesou jen plechy,“ uvedla Věra Hoderová z brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic.

Řidiči dávají nohu z plynu také před takzvanými branami do obcí. „Jsou to ostrůvky uprostřed silnice, které auto při vjezdu do vesnice zpomalí. Řidič totiž musí lehce změnit směr. Zároveň ho tyto brány upozorní, že vjíždí do míst, kde se pohybují chodci. Dalším projektem, který zvyšuje bezpečnost na silnicích, jsou osvětlené přechody pro chodce,“ dodala Hoderová.

IVANA MACÍKOVÁ

5.6.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Hokejista Martin Erat.

Kometa vyzve Hradec s jistým Rybárem. Bez Káni v sestavě

Ilustrační foto

Teplý říjen na jihu Moravy. Na třech místech padnul více než padesátiletý rekord

Protest u továrny v Modřicích: přesouvají nás bez souhlasu, stěžují si pracující

Modřice – Přibližně 270 zaměstnanců společnosti CommScope v Modřicích u Brna bude mít smutné Vánoce. Ke konci letošního roku přijdou o práci. Podnik přesouvá výrobu antén do Číny. Kromě samotné ztráty práce se lidem nelíbí ani podmínky, za jakých v továrně končí. Dvě sta zaměstnanců proti nim ve čtvrtek protestovalo poblíž modřického závodu. 

Odpor k politikovi dal rázně najevo. Muž rozkopal volební stánek v centru Brna

Brno - Poškozením volebního stánku vyjádřil svůj politický názor ve středu pozdě večer muž na brněnském náměstí Svobody. Třiatřicetiletý Slovák tam opakovaně do stánku politického hnutí kopal, až rozbil jeho skleněnou výplň.

OBRAZEM: Záchranné týmy lidem radily, jak správně používat reflexní prvky

Brno /FOTOGALERIE/ – Módní přehlídku reflexních doplňků návštěvníkům čtvrteční akce na Moravském náměstí připravili jihomoravští policisté. Na akci s názvem Ať nás vidí ten, kdo řídí hosty upozornili organizátoři na možnosti, kterými mohou lidé zabránit nehodám. „Chceme zdůraznit důležitost bezpečnostních doplňků. Je potřeba, abychom byli vidět, protože život máme jen jeden,” uvedla nadpraporčice Petra Hrůzová. Dopravní nehoda chodce a vozidla má podle ní vždy tragické následky.

Protest v ulicích studentům nepomohl. Rektorem veteriny se stal Alois Nečas

Brno – Rektorem Veterinární a farmaceutické univerzity v Brně se ve čtvrtek stal současný děkan Fakulty veterinárního lékařství Alois Nečas. „Do funkce po jmenování prezidentem nastoupí 1. února 2018,“ potvrdila mluvčí univerzity Jana Příkazská.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení