VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dvojnásobný počet nehod. Ale méně mrtvých

Jižní Morava - V první třetině loňského roku zemřelo na silnicích Jihomoravského kraje 26 lidí. Letos ve stejném období si nehody vyžádaly 8 obětí.

5.6.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jiří Sejkora

Smrtí třiadvacetiletého muže skončila čtvrtek v podvečer dopravní nehoda u Lipovce na Blanensku. Do jeho auta narazila zezadu dodávka, když se nebezpečně otáčel v křižovatce. Život mladému řidiči nezachránil ani rychlý převoz vrtulníkem do nemocnice.

I přes tuto tragickou dopravní nehodu na jihomoravských silnicích letos zemřelo nejméně lidí za posledních dvacet let. Ve srovnání s loňským rokem se počet dopravních nehod za první čtyři měsíce téměř zdvojnásobil, ale zemřelo osm lidí proti šestadvaceti před rokem. Vyplývá to ze statistik Policie ČR.

Podle mluvčí jihomoravských policistů Petry Vedrové přispěly ke snížení počtu obětí dopravní kontroly a preventivní kampaně. „Nejčastější příčinou úmrtí na silnicích je nepřiměřená rychlost. Od začátku roku pořádáme dvakrát do měsíce dopravně-bezpečnostní akce, zaměřené na rychlou jízdu či používání bezpečnostních pásů,“ konstatovala Vedrová. Dodala, že k záchraně mnoha lidských životů napomohl také bodový systém a pravidelné kontroly na alkohol.

Odborníci na dopravu tvrdí, že k výraznému snížení počtu smrtelných nehod přispěly i bezpečnostní spoty v televizi a v kinech. „Kvalitní prevence samozřejmě přináší své výsledky. Obecně dopravních nehod sice neubylo, ale lidé se snaží jezdit bezpečněji, pomaleji a v autě poutají sebe i své děti. Všechny tyto faktory mohou při haváriích zachránit životy,“ uvedl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Podle něj k vyšší bezpečnosti přispívá také výstavba nových dálnic. „Na první pohled se to nezdá, ale podle statistik je smrtelných dopravních nehod na dálnicích minimum. Nehrozí tam totiž čelní střet aut, který končí většinou tragicky. Svádět dopravu z menších silnic na dálniční tahy je tedy přínosné,“ vysvětlil Hanzelka.

Mrtvých na silnicích Jihomoravského kraje za první čtyři měsíce sice výrazně ubylo, celkový počet nehod je ale proti loňskému roku téměř o sedmdesát procent vyšší. „Může za to větší hustota provozu ve městě a v okolí Brna. Silnější provoz totiž řidiče zpomaluje. Havárií sice může být víc, ale v menší rychlosti nejsou vážné, nebo dokonce tragické. Na trhu jsou také modernější a bezpečnější auta. Čím lepší je automobil, tím menší je pravděpodobnost, že osádka při nehodě zemře,“ vysvětlila Vedrová.

S tím, že právě bezpečnější auta zachraňují životy, souhlasí i třiačtyřicetiletý řidič z Brna. „Můj známý boural ve vysoké rychlosti. Autem sjel ze srázu, několikrát se otočil a skončil na střeše. Měl vážná zranění a strávil dlouhou dobu v nemocnici. Kdyby neměl auto se značným množstvím bezpečnostních prvků, nejspíš by nepřežil,“ uvedl muž, který chce kvůli příteli zůstat v anonymitě.

Stejný názor má i Leona Prachařová z Babic nad Svitavou. „Majitelům starších aut hrozí daleko větší nebezpečí. Nemají airbagy ani další bezpečnostní prvky, které jsou dnes už běžné. Prospěšné jsou i kontroly na alkohol,“ myslí si Prachařová.

Na snížení počtu smrtelných nehod se výrazně podílejí také kruhové objezdy místo křižovatek. „Okružní křižovatky jsou obecně zklidňující prvek. Řidiči mají při najíždění na kruhový objezd i při jízdě po něm poměrně malou rychlost. Pokud dojde ke kolizi, většinou to odnesou jen plechy,“ uvedla Věra Hoderová z brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic.

Řidiči dávají nohu z plynu také před takzvanými branami do obcí. „Jsou to ostrůvky uprostřed silnice, které auto při vjezdu do vesnice zpomalí. Řidič totiž musí lehce změnit směr. Zároveň ho tyto brány upozorní, že vjíždí do míst, kde se pohybují chodci. Dalším projektem, který zvyšuje bezpečnost na silnicích, jsou osvětlené přechody pro chodce,“ dodala Hoderová.

IVANA MACÍKOVÁ

5.6.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lampionového průvodu při příležitosti výročí 17.listopadu se zúčastnily stovky lidí.
26

Studenti šli hlavou proti zdi, zaznělo na připomínce listopadových událostí

Vandal v Moravském krasu umisťuje znaky s moravskou orlicí.

Zničené cedule s českým lvem nahradily nové. Řádění vandala prozatím ustalo

OBRAZEM: Nevzhledný vnitroblok ožil. Zkrášlila ho malba Staré radnice i šaliny

Brno - Pohled na brněnskou Starou radnici ve Václavské ulici svádí k návštěvě. Odvážlivci ale narazí, a to přímo do zdi. Radnice je totiž namalovaná.

AKTUALIZOVÁNO

Husovický tunel uzavřela nehoda. Řidič při epileptickém záchvatu narazil do zdi

Brno /FOTO/ - Dopravní nehoda uzavřela v pátek v devět hodin ráno Husovický tunel v Brně. Uzavřená byla roura B, policisté museli odklánět dopravu přes Merhautovu ulici. Řidič auta se zranil.

Na babetách ujeli na Islandu dva tisíce kilometrů. Trajekt domů málem nestihli

Brno – Šestičlenná skupina cestovatelů na babetách ujela za třiadvacet dní po Islandu téměř dva tisíce kilometrů. Putování za krásami Islandu mělo svá úskalí, cestu jim ztěžovalo počasí a nepřítomnost asfaltových cest.

Erasmus slaví kulatiny. Za studiem cestují tisíce studentů, počet zájemců roste

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Díky studijnímu pobytu programu Erasmus se právě teď učí v zahraničí téměř tisíc studentů brněnských vysokých škol. Do ciziny vyjíždějí už dvacátý rok. Poznávají přitom nové lidi, jejich kulturu i systém výuky na evropských univerzitách. Ještě více přijíždí zahraničních studentů do Brna. Učí se jich zde necelých dvanáct set.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT