Řidiči na dálnici D1 od pátečního rána spíše stáli než jeli. Důvodem bylo hned několik dopravních nehod, které zastavily nejfrekventovanější dopravní tepnu České republiky. Příčinou kolizí byly především teploty, které ráno klesly hluboko pod bod mrazu. Chemický posyp tak přestal účinkovat a dálnice připomínala klouzačku.

Srazil policistu a ujel

Kalamitu na dálnici odstartoval převrácený kamion převážející živá prasata. Ten havaroval na 118. kilometru dálnice D1 ve směru na Brno krátce po šesté ráno. Prasata se z tahače dostala ven a začala běhat po dálnici. Podle odhadů záchranářů jich bylo přes sto kusů.

„V tu chvíli kolem nehody projížděla hlídka cizinecké policie. Policisté okamžitě zastavili a snažili se snížit riziko kolize ostatních projíždějících řidičů. Jednoho z policistů přitom srazil řidič, který z místa nehody ujel. Policista skončil s vážným zraněním na operačním sále jihlavské nemocnice,“ řekl jihomoravský policejní mluvčí Pavel Šváb. Poraněný policista utrpěl otevřenou zlomeninu čéšky. Řidič, který se policii přihlásil až o několik hodin později, tvrdil, že ucítil náraz. Myslel si prý, že jen o něco zavadil.

Zraněná zvířata? Utratit

Pobíhající prasata chytali jak policisté, tak hasiči. Mnohá z nich havárii nepřežila, a tak na místo dorazili i dva řezníci, kteří museli vážně zraněná prasata utratit ranou z pistole. Poté je odtáhli na jednu velkou hromadu u krajnice dálnice, kde je prohlédli veterináři. Ti také nařídí jejich pozdější převoz do kafilerie. Prasata, která museli řezníci zabít, byla ve vážném stavu. Chyběly jim například nohy, které se jim utrhly při havárii.

„Kolem půl deváté policie zastavila provoz v obou směrech a záchranáři vyprostili kamion. Krátce před devátou hodinou už byla dálnice opět s omezením průjezdná. Ve stejné době se policistům přihlásil řidič, který pravděpodobně policistu srazil,“ doplnil Šváb. Podle něj se policii přihlásil poté, co slyšel výzvu v rádiu. Policisté muže vyslechli, ale z ničeho jej zatím neobvinili. Nehodu totiž budou vyšetřovat i přes víkend.

Dvanáct aut v sobě

Dopravní nehody ztěžovaly provoz na také na 212. kilometru dálnice D1 ve směru na Vyškov. Pravděpodobně namrzlá vozovka se podepsala pod nehodu dvanácti aut. Ta zřejmě zaujala řidiče i v protisměru, kteří se dostatečně nevěnovali řízení a sami se stali účastníky tří dalších dopravních nehod.

„Všechny kolize se mezi Rousínovem a Holubicemi na Vyškovsku naštěstí obešly bez zranění. Dálnice musela být kvůli vyproštění kamionu asi na patnáct minut zcela uzavřena,“ přiblížil Šváb hromadnou havárii.

Námrazu sůl nerozpustí

Jestliže klesne venkovní teplota k mínus pěti až deseti stupňům Celsia, přestává účinkovat sůl, kterou silničáři ošetřují silnice a dálnice. Jakmile klesne rtuť teploměru pod deset stupňů Celsia, sůl neúčinkuje vůbec.

„Při extrémních mrazech používáme roztok solanky, což je voda smíchaná se solí v určitém poměru. Do solanky se přidává ještě chlorid vápenatý. Tento roztok účinkuje při teplotách do mínus osmnácti stupňů Celsia,“ vysvětlil provozní ředitel Brněnských komunikací Leoš Chasák.

Páteční ranní teploty se v místech obou dopravních nehod pohybovaly okolo dvaceti pod nulou. V takových případech nezabírá ani roztok a silničáři ošetřují silnice drtí.

Řidiči však mnohdy vůbec nevědí, jak na takovém povrchu jezdit. Například už při rozjíždění si sami sobě způsobují problémy tím, že zbytečně přidávají plyn. Kola se pak na namrzlé silnici točí a auto se nerozjede. Stejný problém je i při brzdění. Brzdná dráha se pak na namrzlé silnici několikanásobně zvyšuje.