Vyšetřování havárie dvou tramvají před vozovnou v brněnských Medlánkách je složitější, než se původně zdálo. Už kvůli tomu, že samovolně rozjetá tříčlánková tramvaj číslo 1724 neposlouchala řidiče, kteří ji vůbec nemohli ovládat.

Brněnský Deník Rovnost zjistil, že poprvé tramvaj zazlobila před čtyřmi dny. Ve chvíli, kdy vezla desítky cestujících, začal řidič před zastávkou brzdit. „Souprava ale začala naopak zrychlovat. Řidič rozjetou tramvaj zastavil až poté, co zmáčknul tlačítko rychlobrzdy. Nikomu z cestujících se naštěstí nic nestalo,“ řekl inspektor Drážní inspekce Jaroslav Kalus.

V pátek se kvůli tramvaji, které se ve čtvrtek znenadání a za záhadných okolností spustil motor a sama se dala do pohybu, sešla skupina expertů. Ti prohlédli útroby bezmála čtyřicetitunové soupravy, aby zjistili, proč se tramvaj bez řidiče sama rozjela. Po několika hodinách zkoumání na nic nepřišli.

Podle odhadů inspektorů Drážní inspekce potrvá zjištění příčin samovolného rozjetí tříčlánkové obousměrné tramvaje několik dní a zřejmě i týdnů. „Drátů, kabelů a elektroinstalace je uvnitř moc. Všechny je navíc musíme podrobně prohlédnout, abychom zjistili, který drát byl vadný a jaký zavinil technickou závadu. Tedy samovolné spuštění motoru,“ informoval jeden z vyšetřovatelů havárie.

Z prvotních informací komplikovaného vyšetřování zatím vyplývá, že za tramvaj „na výletě“ nemůže žádný ze zaměstnanců dílen. Tramvaj byla totiž zabrzděná na dvojím systému brzd. Kolejnicové a mechanické. Navíc stála na rovině a podle předpisů ani nemusel být zajištěna klínem. Ve chvíli, kdy se jí zapnul motor a souprava se dala do pohybu, ale přetlačila síla motoru oboje brzdy.

Původní odhad způsobené škody po srážce dvou tříčlánkových tramvají byl jeden milion korun. V pátek dopravní podnik škodu upřesnil. Je mnohem vyšší, než byl odhad. „Škoda se vyšplhala k hranici tří a půl milionu korun,“ upřesnila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová. Ani tato cifra ovšem není konečná, protože vyšetřování karambolu není u konce. „Jak moc poroste nahoru záleží mimo jiné i na tom, co všechno bude potřeba na tramvaji vyměnit,“ dodala Pohanová.

Do vyšetřování nehody, která nemá v historii tramvajové dopravy obdoby, se zapojila i policie. „Nikdo z vyslýchaných lidí nepil, a všichni mechanici tvrdí, že tramvaj řádně zabrzdili. Jestli mluví pravdu, zjistí až posudky soudních znalců,“ řekla brněnská policejní mluvčí Andrea Procházková.