V levotočivé zatáčce vjel na pravou krajnici a skončil v příkopě. Řízení motorky nezvládl zkraje dubna šestapadesátiletý muž poblíž Citonic na Znojemsku, který podle policie pravděpodobně nepřizpůsobil rychlost. Přivolanému lékaři se už zraněného motorkáře nepodařilo oživit. Na začátku motorkářské sezony jde zatím o jediné letošní úmrtí na jihomoravských silnicích.

Podle policejních statistik zemřelo loni na jihu Moravy následkem dopravní nehody deset motorkářů. Policie zaznamenala téměř čtyři sta srážek. V posledních pěti letech byl nejtragičtější rok 2014, kdy se z vyjížďky už nevrátilo dvanáct jezdců.

dopravní nehody motorek v kraji
- 2012: nehod s motorkou 292, motorkář viníkem 163, úmrtí 5, těžká zranění 55, lehká zranění 217, nepoužití helmy 15
- 2013: nehod s motorkou 315, motorkář viníkem 189, úmrtí 7, těžká zranění 42, lehká zranění 245, nepoužití helmy 21
- 2014: nehod s motorkou 352, motorkář viníkem 224, úmrtí 12, těžká zranění 70, lehká zranění 251, nepoužití helmy 16
- 2015: nehod s motorkou 384, motorkář viníkem 231, úmrtí 10, těžká zranění 61, lehká zranění 298, nepoužití helmy 20
- od začátku roku 2016: nehod s motorkou 35, motorkář viníkem 16, úmrtí 1, těžká zranění 1, lehká zranění 29, nepoužití helmy 3

Od začátku roku řešili policisté v kraji pětatřicet dopravních nehod s motorkou. Z toho necelou polovinu zavinili motorkáři, ve třech případech neměli na hlavě helmu. Jen tři nehody se obešly bez zranění. „V současnosti se už málokdy stane, že někdo sedne na motorku, aniž by si vzal helmu. Také výstroj se zlepšila. Lidé se na motorku lépe oblékají, mají chrániče, páteřní pásy, airbagy v bundě nebo ve vestě. Pořádná výstroj je na motorce nutností, minisukně a vlasy vlající ve větru na ni nepatří," uvedl krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek.

Nejčastěji podle něj motorkáři vyjíždějí na Blanensko. „Je tam hodně zatáček, které jsou dlouhé, krátké, levotočivé, pravotočivé. Bohužel je tam i dost pomníčků. Postupně tam teď silničáři doplňují svodidla, která motorkáře udrží na silnici. Kdo si chce pořádně zajezdit a vyzkoušet výkon motorky, ať vyrazí raději na Masarykův okruh. Hlavní je nepřeceňovat svoje schopnosti ani možnosti stroje," doplnil Čížek.

Motorkářské kluby pak míří hlavně do zahraničí. Brněnský klub Harley-Davidson, který má šedesát členů, letos vyjede do Španělska. „Na jihu Moravy je pro motorkáře málo příležitostí k nějaké vyloženě pěkné vyjížďce. U nás jsou silnice samý výmol a díra. Proto se vyhýbáme silnicím třetí třídy, ale také dálnicím, kde je nebezpečno. Většinou jezdíme do Rakouska, kde jsou lepší cesty a řidiči jsou ohleduplnější, na motorkáře si už zvykli. Čeští řidiči nás na silnici často přehlížejí, někdy nás dokonce vytlačují," sdělil prezident klubu Dušan Fedor.

Podobný názor má také třiadvacetiletý brněnský motorkář Patrik Kolařík, který jezdí už přes pět let. „Jihomoravské silnice skutečně nejsou zrovna uzpůsobené motorkářům. Obzvlášť po zimě jsou samá díra. Neřekl bych, že řidiči motorkáře přehlížejí, spíš je prostě nevidí," uvedl jezdec, který už dvakrát havaroval. Naposledy ho z boku srazilo auto, které odbočilo na opačnou stranu, než udávalo znamení.

Posledních pět let vyjíždějí k dopravním nehodám motorkářů se zraněním pracovníci Národního centra hloubkové analýzy dopravních nehod, kteří zkoumají objektivní příčiny havárie. „Na základě našich poznatků nejčastěji doporučujeme opravu silnice, úpravu dopravního značení, snížení rychlosti v daném místě nebo jiné řešení křižovatky," řekl vedoucí Oblasti hloubkové analýzy dopravních nehod Jan Rücker.

Podle Kolaříka je důležité, aby si každý motorkář uvědomil, že mu hrozí neustálé nebezpečí a podle toho se zařídil. „Nebezpečno je všude, nejhorší je samozřejmě dálnice D1. Pořád si opakuji to, co mi říkali už v autoškole. Každý řidič je totiž motorkářův potenciální vrah. Proto je potřeba neustále předvídat a přemýšlet o tom, co udělá ten druhý. Nezdá se to, ale večer je z toho člověk pořádně unavený," řekl Kolařík.