Policisté loni v kraji zaznamenali 6701 dopravní nehodu. „Je to o jednatřicet víc než v roce 2012. Nejčastější příčinou bylo, že řidiči nepřizpůsobili jízdu stavu silnice," sdělil náměstek krajského policejního ředitele Miloslav Machát. Mezi další časté příčiny nehod podle něho patří nedodržení rychlosti a nedání přednosti v jízdě.

Při nehodách na jihu Moravy utrpělo těžká zranění 279 lidí, s lehkými jich vyvázlo  téměř dva a půl tisíce. Pětapadesát lidí zemřelo. „Na rozdíl od zbytku republiky, kde mrtvých ubylo, zaznamenali  policisté v Jihomoravském kraji nárůst o pět usmrcených. Nutno dodat, že čtyři  zemřeli při dopravní nehodě zaviněné přítomností alkoholu v krvi u řidiče," sdělil koordinátor Besipu pro jižní Moravu Pavel Čížek.

Právě alkohol a další návykové látky jsou podle policistů  na jihomoravských silnicích velký problém. Pod vlivem alkoholu loni bouralo 456 řidičů, drogy mělo v těle při nehodě 29 lidí. „Přestože loni řidičů přistižených s alkoholem v krvi ubylo, budeme se tímto problémem dál zabývat. Tři sta pět jich totiž mělo v těle přes půldruhého promile," sdělil náměstek krajského policejního ředitele Machát.

Jak dále zdůraznil, s takovýmto množstvím alkoholu v krvi jsou řidiči pro sebe i své okolí skutečně hodně nebezpeční.

Vraždy? Jižní Morava je druhá nejhorší

Tradičně nejvíc nehod policisté zaznamenali v Brně. „Je to dané také tím, že ve městě je hustší provoz a pohybuje se tam rovněž víc chodců," poznamenal Machát.

Právě mezi chodci bylo také nejvíc usmrcených. Na následky střetu s autem jich při 375 nehodách zemřelo dvacet. „Přes sto dvacet těchto nehod se odehrálo na přechodu pro chodce. Ve 152 případech nehodu zavinili sami pěší," upozornil Čížek.

Dodal, že Besip připravil ve spolupráci s policií na letošní rok několik kampaní. Jejich cílem je dosáhnout výrazné snížení těchto čísel.

Jihomoravští policisté by letos rádi snížili celkový počet dopravních nehod. „Podle našich statistik se na nehodách podílí několik faktorů. Mezi ně patří špatné chování řidičů i chodců, intenzita silničního provozu, ale také technický stav silnic," uvedl ředitel krajské policie Tržil.

Podle něho je špatný stav silnic problém v celé České republice. „V našem kraji jsou nejproblémovější I/43 směřující z Brna na Svitavy a I/52 v úseku za Pohořelicemi na Brněnsku," konstatoval policejní ředitel.

Špatný stav silnic se snaží policisté řešit ve spolupráci se správci komunikací. „Naši dopravní inženýři vyhodnocují příčiny i následky u každé z vážnějších nehod. Zkoumají, jaký vliv měl na nehodu například špatný povrch na silnici, nebo špatné značení. Zjištění pak předáváme správcům komunikací," popsal spolupráci Tržil.

Společně se pak snaží najít nejrychlejší a neúčinnější řešení. „Často nejsou na kompletní opravu hned peníze. Riziko dalších nehod se proto snažíme snížit alespoň umístěním varovných značek na kritické místo," uvedl krajský policejní ředitel.