Nehodě předcházely technické problémy mikrobusu. Na místě navíc nesvítily lampy, takže dálnice byla nepřehledná. „Podle předběžných informací musel mikrobus zastavit, protože mu upadlo kolo. Auto zůstalo stát napříč jízdními pruhy, všech sedm cestujících vystoupilo a odešlo za svodidla,“ popsal nehodu policejní mluvčí Pavel Šváb.

Jeden z cestujících si však vzpomněl, že v autě nechali reflexní vesty, a proto se pro ně vrátil. „Ve chvíli, kdy byl uvnitř, do mikrobusu narazilo přijíždějící nákladní auto,“ popsal nehodu policejní mluvčí Pavel Šváb.

Muž na následky nehody zemřel. Řidiče nákladního auta a jeho spolujezdce záchranáři odvezli do nemocnice se středně těžkými zraněními. „K ostatním spolucestujícím z mikrobusu, kteří byli otřeseni, musel přijet policejní psycholog,“ doplnil Šváb. Dálnice zůstala zavřená až do půl šesté ráno, pak se policistům povedlo obnovit plynulý provoz.

Nehoda se stala na sto devadesátém kilometru dálnice D1 ve směru na Vyškov, asi dvě stě metrů od dálničního přivaděče. Právě tato křižovatka patří k těm, na kterých nechalo ministerstvo dopravy v polovině září z úsporných opatření vypnout osvětlení. Podle ministerstva přitom už v této době měla světla opět svítit, na fotografiích z nehody, které má Brněnský deník Rovnost k dispozici, však je na dálnici tma.

Ministerstvo zhasnutá světla za příčinu nehody nepovažuje. „Bylo by zkratkovité tvrdit, že za nehodu může nerozsvícené veřejné osvětlení. Řidič nákladního auta mohl upadnout do mikrospánku, v takovém případě je jedno, zda se svítilo, nebo ne,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Určité riziko při zhasnutých světlech ale přesto ministerstvo připouští. „Vybírali jsme místa, kde necháme světla zhasnout, podle situace a uváženě. Po nějaké době jsme usoudili, že některá místa jsou méně přehledná a tak je necháme osvětlená. To je i případ dálniční křižovatky u Brna,“ tvrdil Hanzelka.

Proč ale světla v době nehody nesvítila, i když už několik dní měla, však neví. „V té chvíli byly lampy skutečně zhasnuté, teď už jsou opět v pořádku a všechny svítí. Proč byla v době nehody na dálnici tma, bohužel nevím,“ dodal mluvčí.

Úsoprná opatření ministerstva kritizoval ředitele dopravní policie Leoš Tržil, který považuje neosvětlené křižovatky za rizikové. „Nemusí to být příčinou nehody, k bezpečnosti však nepřispívá. Tak to mohlo být i v tomto případě. Řidič kvůli neosvětlené silnici auto neviděl a narazil do něj,“ řekl Tržil.

Stejně pravděpodobná je podle něj i jiná příčina nehody. „Nechci tvrdit, že za všechno může zhasnuté světlo. Navíc to nebylo přímo na přivaděči, ale dál od něj, kde už možná lampy nesvítí běžně, jako na jiných částech dálnice,“ uvedl ředitel.

Stejně jako Hanzelka, i Tržil si myslí, že řidič nákladního auta mohl na chvíli usnout. „V případě mikrospánku je jedno, jestli bylo na dálnici světlo nebo ne. Nechci ale předjímat výsledky šetření, to všechno teď záleží zjištěních policistů, kteří nehodu řeší,“ dodal Tržil.