Podle vyšetřování Drážní inspekce věděl provozovatel o problémech s tratí už v pátek.

Z pětadvaceti vagonů nákladního vlaku jich vykolejila polovina. „Při nehodě se naštěstí nikdo nezranil, vagony byly prázdné. Dopravu však musely Česká dráhy přerušit. Drážní inspekce měla na místě tři vyšetřovatele,“ uvedl náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.

Příčina nehody není oficiálně potvrzená, zřejmě ji však způsobilo slunce, které rozpálilo koleje tak, že se zdeformovaly. „Jednou z možných příčin železničního neštěstí může být i vybočení koleje vlivem tepla,“ podotkla mluvčí vyškovských policistů Alice Navrátilová. Dechová zkouška vyloučila, že strojvedoucí pil před jízdou alkohol.

Před Drážní inspekcí je však kromě určení příčiny nehody ještě důležitější úkol. „Vyšetřování potvrdilo, že provozovatel trati o problémech věděl už v pátek. Strojvedoucí hlásili, že vlak tam má neklidnou jízdu a nechová se normálně,“ upozornil náměstek Kučera.

Vyšetřovatelé tak musí zjistit, proč provozovatel, tedy Správa železniční dopravní cesty, problém neřešil hned po jeho zjištění. „Musíme zjisti, co přesně o problému s tratí věděli, jaká přijali opatření, jestli vůbec, a proč nechali situaci dojít tak daleko,“ dodal Kučera.

Nehoda poškodila desítky metrů trati, na místě zasahoval vyprošťovací vlak. Kromě policistů a zaměstnanců Drážní inspekce trať uklízely zejména čtyři hasičské jednotky Správy železniční dopravní cesty. Dvě jednotky byly z Brna a dvě z Břeclavi.

Vykolejený vlak zcela zablokoval dopravu na jednom z hlavních železničních tahů. Trať Brno – Bohumín, kde denně projedou tisíce lidí, musely České dráhy začít obsluhovat náhradními autobusy. Některé vlaky však musely dráhy zrušit zcela bez náhrady.

Například vlak, který v poledne vyjížděl z Brna do Bohumína, skončil ve Vyškově. Všichni cestující se v úseku z Vyškova do Kojetína museli spolehnout na náhradní autobusovou dopravu, stejně jako cestující ve směru z Vyškova do Nezamyslic. Dotčených vlaků byly a dnes ještě budou desítky v celé regionální železniční soustavě.

Železniční nehoda přišla v jednu z nejméně vhodných dob. „Neděle odpoledne je opravdu mimořádně nevhodný čas. V tu dobu se totiž vrací do Brna spousta studentů, takže jsou vlaky mnohem plnější než obvykle. Jediné štěstí bylo, že zrovna začalo zkouškové období a tak teď jezdí studenti méně často,“ podotkla například Mária Slovíková z Havířova, která momentálně bydlí v Brně.

Nehoda vlaku jí zabránila v cestě za rodinou. „Chystala jsem se tam hned po víkendu, teď jsem totiž byla v práci, ale očividně ještě musím pár dní vydržet. Aspoň jsem měla štěstí, že jsem se to dozvěděla včas a ne až na cestě,“ dodala Slovíková.

Teploty komplikovaly provoz i v minulých letech. V roce 2007 se vlivem pětatřicetistup­ňových veder zdeformovaly tramvajové koleje v Brně, takže tramvaje musely jezdit rychlostí jen čtyřiceti kilometrů za hodinu.

Počasí ohrožovalo dopravu na železnici i loni v prosinci, tentokrát však opačným způsobem. Vlivem silných mrazů totiž na některých místech v kraji praskly koleje a vlaky tak nabíraly zpoždění. Někde museli cestující čekat i několik hodin.