Nové informace o pozadí nehody, při níž zemřel sedmasedmdesátiletý muž a čtrnáct cestujících bylo zraněno, přineslo vyšetřování. V úterý jej policisté i drážní inspektoři naplno spustili.

Mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová potvrdila, že hrozily ještě horší následky nehody. „Kromě tramvaje jedoucí směrem na Lesnou do trolejbusu linky 37 mohla vrazit i tramvaj v opačném směru. Řidiči se naštěstí podařilo stroj ubrzdit,“ uvedla Škrancová.

Podle dat z tachografu řidič druhé tramvaje brzdil dvakrát. „Dostal zelenou, brzdil, rozjel se a pak brzdil nouzově. Zjevně váhal a nevěděl, co udělá řidič trolejbusu,“ popsala Škrancová. Vyšetřovatelé podle ní dostali do rukou i informace z tachografu tramvaje, která se nehody zúčastnila. „Jela devětadvacet kilometrů v hodině, tedy normální rychlostí,“ řekla mluvčí.

Zároveň přiznala i zpoždění trolejbusu „Jel o devět minut později,“ řekla mluvčí. Zároveň ovšem popřela, že třiatřicetiletý řidič jednal pod tlakem. „Zpoždění nemohlo hrát roli. Většinou je způsobeno dopravní situací na níž nemají řidiči vliv a proto jim nehrozí sankce,“ zdůraznila Škrancová.

Řidič trolejbusu přesto podle svědků vjel do křižovatky na červenou. Jeho důležité svědectví ovšem vyšetřovatelům chybí. Kvůli špatnému psychickému stavu je totiž hospitalizovaný v nemocnici. „O příčinách nehody tedy zatím není možné nic bližšího říct,“ uvedl mluvčí brněnských policistů Bohumil Malášek.

Podle drážní inspekce je ve hře hned několik příčin. „Prošetřujeme, v jakém stavu byla křižovatka a zda nedošlo k technické poruše na tramvaji nebo trolejbusu. Pracujeme i s možností, že trolejbus skutečně vjel do křižovatky na červenou,“ potvrdil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Určit viníka srážky nebude snadné ani podle řidičů trolejbusů, kteří místem pravidelně projíždějí. „Vůbec není jasné, co vlastně nehodu způsobilo. Řidič trolejbusu nemohl jet křižovatkou rychleji než třicetikilometrovou rychlostí a tramvaj ho při rozjíždění nutně musela vidět,“ zhodnotil pod podmínkou anonymity jeden z řidičů brněnského dopravního podniku. „Kdyby jel trolejbus rychleji, vypadly by mu v křižovatce sběrače,“ doplnil řidič.

Jiný z řidičů, který si přeje zůstat anonymní ovšem pochybení kolegy připustil. „Sedmatřicítka už jela do vozovny a měla devět minut sekeru. Teoreticky pod tlakem není. Ale tlačí na sebe sám, už se vidí doma. Když jedeme poslední kolo, nebo do garáže, je to docela rychlé. Ovšem nesmí se to přehnat,“ upozornil muž.

Naopak šéf odborů dopravního podniku Libor Weinstein považuje pochybení řidičů za těžko představitelné. „S nikým z nich nebývaly problémy. Nebyli to žádní sígři. O příčinách ale nehody spekulovat nechci, to nechám na policii,“ řekl Weinstein.

Podle mluvčí Škrancové řidič trolejbusu zkušený. „Jezdil u nás od dubna roku 2009. A už před tím se jako řidič živil,“ zdůraznila mluvčí. .Kromě mrtvého muže se při pondělní nehodě, která ochromila dopravu od sedmi večer do půl jedné v noci, zranilo dalších čtrnáct cestujících především z trolejbusu. Jedenáct z nich včetně manželky usmrceného rozvezli záchranáři do čtyř brněnských nemocnic. Nejhůře je na tom žena, která skončila ve Fakultní nemocnici Brno. „Ošetřili jsme čtyři pacienty. Hospitalizovaná zůstává jedna žena. Její stav je sice stabilizovaný, ale velice vážný,“ uvedla mluvčí nemocnice Anna Mrázová.

Neschopen práce je také řidič tramvaje. „Je na tom lépe, než řidič trolejbusu. I pro něj byla taková tragická nehoda traumatický zážitek. Do konce měsíce je proto doma v pracovní neschopnosti,“ řekla mluvčí podniku Škrancová.