Trolejbus linky 33 jel po Křenové ulici, náhle vybočil z pruhu a narazil do protijedoucí tramvaje. Mířila z centra jako služební jízda a kromě řidiče v ní nikdo neseděl. Třináct lidí se těžce zranilo, sedmadvacet lehce. Byly mezi nimi i dvě děti a těhotná žena. Z trolejbusu museli hasiči několik cestujících vyprostit.

Zranění utrpěli zlomeniny žeber a končetin, tržné rány nebo pohmožděniny. „Všechny na místě zdravotníci ošetřili a převezli do nemocnic za hodinu a půl,“ připomněla mluvčí jihomoravských záchranářů Michaela Bothová. Dalších tři lehce zranění se policistům přihlásili v následujících dnech.

Technická závada

Křenová ulice byla šest hodin neprůjezdná, neštěstí zaměstnalo přes čtyřicet policistů. „Příčinou nehody byla technická závada. Výsledky znaleckého zkoumání definitivně potvrdily pravděpodobnou verzi z vyšetřování, zjištění z ohledání místa nehody a havarovaného trolejbusu. Šlo o problém znemožňující řízení trolejbusu, který v tuto chvíli nemůžeme konkretizovat,“ informoval policejní mluvčí Pavel Šváb.

Na objasnění okolností policisté nadále pracují. „Vyšetřování stále není u konce. Proto nyní nemůžu sdělit podrobnosti k případu, dlouho jsme čekali na odborný posudek“ řekl za Drážní inspekci Josef Dvořák z územního inspektorátu inspekce v Brně.

Podle předpisu se vozy dopravního podniku kontrolují podle počtu najetých kilometrů. V den nehody jich měl trolejbus už za sebou přes milion. Vozy, které technici z brněnského dopravního podniku vyřazují, mají najeto až o čtyři sta tisíc kilometrů víc. „Předpis o kontrolách jsme kvůli nehodě neměnili. Nicméně jako preventivních opatření jsme nad rámec těchto prohlídek zvýšili počet a rozsah kontrol podvozků a jejich vybraných částí,“ ubezpečila mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomaštíková.

Dodala, že trolejbus byl dva roky po generální opravě. Spočívá v prohlídce a výměně asi poloviny dílů, životnost techniky prodlouží až o sedm let.

Trolejbus je odstavený

Předpokládaná škoda je okolo dvou a půl milionů korun. Trolejbus se po čelním nárazu na silnice už nevrátí, jeho zůstatková cena je nulová. „Je odstavený ve vozovně Slatina pro případné potřeby vyšetřování, potom jej čeká sešrotování. Tramvaj je stále v opravě,“ sdělila Tomaštíková. Předpokládá, že v ulicích ji Brňané uvidí v květnu.

Nejvážnější nehoda vozidel dopravního podniku za poslední roky se v Brně stala před devíti lety. Také se srazila tramvaj s trolejbusem. Při nehodě na křižovatce Provazníkovy a Lesnické v Černých Polích zemřel jeden cestující. Dalších čtrnáct museli ošetřit záchranáři.

Řidič trolejbusu vjel tehdy podle vyšetřování do křižovatky na červenou. Městský soud v Brně ho v roce 2012 poslal na čtyřicet měsíců za mříže za obecné ohrožení.

Jana Tomalová
Michal Hrabal