Selhání brzd byla první vyšetřovací verze hromadné havárie ve Svatoplukově ulici v brněnských Židenicích. Hrozivě vypadající nehoda, při níž v pondělí zdemoloval kamion plný cementu jedenáct aut a pří níž se lehce zranil řidič neovladatelného tahače, se však vůbec nemusela stát. Brzdy totiž selhaly až ve chvíli, kdy muž za volantem kamionu marně brzdil. Jel totiž nebezpečnou rychlostí a porušil tak zákon.

„Z posledních výsledků vyšetřování vyplývá, že pětatřicetiletý řidič za volantem tahače Liaz nepřizpůsobil rychlost jízdy vzniklé situaci. Muž jel z vinohradského kopce dolů po Rokytově ulici a kamion, který měl na návěsu bezmála pětadvacet tun cementu neubrzdil,“ potvrdil brněnský policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Jak rychle řidič jel, zatím policie přesně neví. Určitě ovšem nejel maximální povolenou rychlostí. „Z Vinohrad až k čerpací stanici u Kulkovy ulice je povolená šedesátka. Před křižovatkou se rychlost snižuje na padesát kilometrů v hodině. Ani v jednom případě však řidič stanovenou rychlost nedodržel,“ konstatoval Malášek.

Na rozjetý kamion navíc působila takzvaná kinetická energie. To znamená, že pětadvacet tun cementu doslova tlačilo kamion před sebou a nákladní auto stále zrychlovalo. „Kopec na zrychlení působí jako zásadní element, brzdy jsou naopak u kamionů přizpůsobené nákladu a měly by brzdění přežít. Jestliže jel rychle, brzdná dráha by byla tak jako tak delší,“ vysvětlil soudní znalec se specializací na technické posuzování příčin dopravních nehod Zdeněk Kolíbal.

Špatný odhad

Řidič tahače si možná myslel, že svůj stroj ubrzdí. Jenže se mýlil. Několik metrů před křižovatkou ulic Rokytova a Svatoplukova měl na tachometru nejméně osmdesátikilometrovou rychlost. Na semaforu svítila červená a v křižovatce stála čtyři auta.

Řidič, který kromě sešlápnutého brzdového pedálu použil k dobrzdění i motorovou brzdu, chtěl ostatní na sebe upozornit. Proto silně troubil. „Bylo to soustavné troubení. Když jsem se podíval do zrcátka, viděl jsem, jak se dolů řítí červený kamion. Rychle jsme sešlápnul plyn a uhnul pryč,“ popsal okamžiky před nehodou Martin Strnad.

Řidič kamionu ještě stačil strhnout neovladatelné monstrum na levou stranu, kde v tu chvíli nebylo žádné auto. Tahač narazil na obrubník, který náklaďák i s návěsem odhodil do protisměru. Lidé v autech, na něž se řítila liazka už prakticky nemohli nic dělat.

„Syn stačil strhnout auto na bok, ale nárazu nezabránil. Dostali jsme se pod návěs, který nás táhl několik metrů. Pak se začal sypat cement. Všude bylo plno prachu a skoro jsme nemohli dýchat,“ řekla Světlana Tomková. Ta jela v autě Opel Zafira.

Jen zázrakem při hromadné havárii nikdo nezemřel. „Pokud by stál v křižovatce například trolejbus plný cestujících, mohlo při kolizi přijít o život mnoho lidí. K nehodě se prostě slétli všichni svatí,“ konstatoval jeden z policistů, který v pondělí neštěstí šetřil.

Policisté vyšetřování havárie ještě neuzavřeli. Řidič však bude muset počítat se ztrátou bodů za nepřiměřenou rychlost a zavinění karambolu, při němž poškodil jedenáct aut. „Škodu na havarovaných autech jsme vyčíslili na více než půl milionu korun,“ upřesnil Malášek.