Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v pondělí ve 20:00, najdete v úterním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Na začátku roku to v jihomoravském kraji vypadalo, že rok 2010 bude na železničních tratích tragický. „Pod koly vlaku zemřelo šest osob, z toho tři v autě. Dalších deset se zranilo,“ sdělil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Dvě oběti si vyžádala nehoda už v prvních týdnech roku. Do auta se dvěma mladíky narazil 18. ledna v Troubsku na Brněnsku vlak jedoucí z Brna do Jihlavy. „Nehoda se stala na železničním přejezdu, který byl zabezpečený pouze světly,“ uvedla mluvčí brněnské policie Andrea Straková. Mladíci srážku nepřežili. Se svým autem vjeli přímo pod vlak. Třetí řidič zemřel po srážce s vlakem v polovině dubna. Na železničním přejezdu poblíž Kuřimi na Brněnsku.

Do konce roku se už počet mrtvých a zraněných na kolejích výrazně nezvýšil. V autě již nezemřel nikdo, přibylo pouze obětí, které pod vlak spadly, nebo skočily. O čtrnáct mrtvých. Zranili se pouze další čtyři lidé. „Na konci roku tedy čítal počet obětí vlakových nehod dvacet lidí při šestatřiceti nehodách. Zranilo se čtrnáct lidí,“ doplnil Drápal. Je to mnohem méně, než v loňském roce, kdy se stalo osmačtyřicet nehod, při kterých zemřelo šestatřicet lidí a sedmnáct se zranilo.

Důvod, proč nehod ubylo, policisté neznají. „Po celý rok jsme se zaměřili na prevenci, před nehodami. Hlavně na železničních přejezdech. Hlídali jsme ale i chodce přecházející trať,“ uvedl mluvčí brněnské policie Pavel Šváb. Snížení počtu nehod tomu ale přímo připisovat nechce. „Může to být jen náhoda,“ dodal Šváb.

I Drážní inspekce spolu se Správou železniční dopravní cesty spustila v loňském roce kampaň o nehodách na železniční přejezdech. „České dráhy se zase zaměřují na děti ze základních a středních škol v projektu Preventivní vlak,“ sdělila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. V projektu vysvětlují dětem, jaké následky může mít například přebíhání přes koleje.

Zákon zakazuje pohybovat se v kolejišti mimo oficiálně vyhrazené přechody. „Za jeho porušení člověk většinou zaplatí životem. Nepamatuji si, že by někdy v minulosti byla příčinou nehody chyba strojvedoucího,“ upozornila Šubová.

Neukáznění řidiči a chodci, by si měli uvědomit, že přecházením nebo přejížděním kolejí, když se blíží vlak a svítí signalizace, riskují svůj život a zdraví, a také pokutu nebo odebrání řidičského průkazu. „Pokud je u toho přistihnou policisté nebo strážníci mohou dostat až dvoutisícovou pokutu,“ řekla mluvčí brněnských strážníků Denisa Kapitančiková.