Podle Ústředního automotoklubu je častou příčinou nehod také mikrospánek. Podle mluvčího Petra Vomáčky jde až o pětinu nehod. „Před jeho nástupem řidiči cítí zvýšenou únavu a ospalost, mají problémy s koncentrací pozornosti. Jejich oční víčka klesají, šoféři začínají ztrácet kontakt s realitou a reagují zpomaleně,“ popsal přicházející nebezpečí Vomáčka.

Doporučil proto, aby se řidiči po dobu jízdy sledovali. „Základem je usedat za volant duševně i tělesně fit, dělat pravidelné přestávky a podle možností se při řízení střídat,“ řekl Vomáčka.

Pro zvětšení klikněte.Zdroj: DENÍK/Ivo ŠpatnýPodle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti nemohou řidiči spoléhat na to, že vyšetřovatelé budou kvůli mikrospánku shovívaví. „Soudy vycházejí ze správného předpokladu, že nastupující únavu je schopen každý řidič včas rozpoznat a podle toho se i zachovat,“ varoval odborník.

Na jižní Moravě se za letošní první pololetí stalo nejvíc nehod za posledních devět let. V kraji zemřelo o zhruba devadesát procent víc lidí než loni za stejné období. „Jižní Morava patří mezi kraje s nejvyšším počtem nehod, které mají smrtelné následky,“ upozornila Kropáčová.

Naopak těžce zraněných ubylo. Zatímco loni jich bylo v kraji 129, letos se při nehodách vážně zranilo o sedmnáct lidí méně. „Lehce se zranilo skoro 1250 lidí, což je o necelou stovku víc než v roce 2016,“ upozornil ředitel organizace Bezpečně na silnicích Jan Polák.

Oběti nehod trápí kromě fyzických následků také psychické. „Někteří lidé si psychické problémy z takového zážitku nesou po zbytek života,“ zhodnotil psycholog Jiří Brančík.

Podle něj se viníci nehod, kteří ublížili jiným lidem, se situací špatně vyrovnávají a pomoci jim může spojení s oběťmi. „Nabídnou rodině třeba peněžní pomoc, omluví se a to jim trochu uleví. Rodiny obětí zase mohou najít úlevu v případě, kdy viníka potrestá soud,“ dodal Brančík.

Policejní mluvčí Pavel Šváb upozornil, že na místech nehody je důležitá pomoc svědků. „Laická pomoc bezprostředně po nehodě je klíčová. Jako první je potřeba zabezpečit místo nehody tak, aby do už nabouraných aut nemohl najet nikdo další,“ řekl Šváb.