Starší muž přecházel o jednom loňském únorovém podvečeru silnici ve frekventované Hviezdoslavově ulici v brněnské Slatině mimo přechod pro chodce. Srazil ho tam opilý řidič s téměř jedním a půl promile alkoholu v dechu. Muž zemřel ještě před příjezdem záchranářů. Podle statistik Generali České pojišťovny šlo o jednoho z dvanácti lidí, kteří loni v Brně přišli o život při dopravních nehodách. Brno se v indexu bezpečnosti silnic umístilo na posledním místě mezi krajskými městy.

Ilustrační foto.
Spor o výstavbu v Ořešíně a Jehnicích: souboj petic i obavy ze zvýšení dopravy

Brno v indexu bezpečnosti silnic v letech 2004-2020

* 12. místo – průměrné umístění Brna
* 2006 – rok nejlepšího umístění Brna (3. místo)
* 4x se na posledním 13. místě umístilo Brno
* 12 zemřelých na brněnských silnicích loni
* 60 těžce zraněných na brněnských silnicích loni

Zdroj: Generali Česká pojišťovna

Dalších šedesát lidí se navíc vážně zranilo. Do indexu se řadí právě střety končící smrtí či těžkým zraněním. „Vychází z policejních statistik a vztahuje se k počtu obyvatel. Dá se tedy považovat za ukazatel toho, jak bezpečné jsou ve městě silnice,“ vysvětlila mluvčí pojišťovny Ivana Buriánková.

S tím nesouhlasí představitelé Brna, kteří jej považují za zkreslující. Podle nich se má srovnávat množství nehod na počet obyvatel. „Například při přepočtu všech nehod na deset tisíc obyvatel bylo Brno v loňském roce ze všech krajských měst nejlepší. Stalo se v něm 62,28 nehod na deset tisíc lidí. Ve statistikách vycházíme z informací od republikové policie,“ uvedl brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Podle dat za sedmnáct let indexu bezpečnosti silnic stačí umístění Brna mezi krajskými městy na souhrnnou předposlední příčku. Při nehodách v něm na silnicích podle statistik od pojišťovny zemřelo více než 209 lidí.

Silný provoz

Podle krajského koordinátora Besipu Pavla Čížka je za nebezpečným provozem v brněnské dopravě kombinace několika faktorů: frekventovaná mezinárodní doprava projíždějící městem i místní silný provoz. „V Brně se také potýkáme s opravami, které jsou kvůli enormnímu zatížení silnic mnohdy četnější,“ reagoval odborník na bezpečnost v dopravě.

Policisté ve městě zaznamenávají mezi řidiči nešvary, které jsou sice běžné i jinde, ale zároveň vedou ke střetům na silnicích. „Vedle nevěnování se řízení, klasická nepozornost, telefonování, manipulace s telefonem, jízda v jízdních pruzích, dále nedání přednosti, rychlost,“ vyjmenoval policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Loňská nehoda v křižovatce brněnských ulic Koliště a Milady Horákové.
Silnice v Brně: nejnebezpečnější v republice. Umírá na nich nejvíc lidí

Řidič z Brna Martin Kalina si při průjezdu místními ulicemi všímá, že lidé za volantem často spěchají a tím zbytečně riskují a ostatní ohrožují. „Mnoho šoférů jezdí po stejné trase, kde na sebe při průjezdu nenavazují semafory. Za volantem se nehledě na to ženou rychle dopředu, i když se před křižovatkou stejně zase zastaví,“ zmínil starší muž.

Podle místopředsedy spolku Brno autem Davida Pokorného je potřeba v Brně zlepšit vzájemnou ohleduplnost řidičů, cyklistů a pěších. „Je to hlavně o tom respektovat ostatní účastníky silničního provozu,“ je přesvědčený.