Okolo půl sedmé hodiny večer zahlédl strojvedoucí čtyřicet metrů před sebou v kolejišti dvě děti. Bylo to v místech poblíž ulice Sazenice. Okamžitě zatáhl za rychlobrzdu, ale v devadesátiki­lometrové rychlosti už neměl nejmenší šanci vlak zastavit. „Je to jako zastavit pilu holou rukou, ta brzdná dráha byla tři sta metrů,“ řekl deníku mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Zatímco rodiče chlapců ve věku deset a jedenáct let už je byli schopni identifikovat, výslech strojvedoucího bude muset počkat. „Výslech jsme museli odložit, protože se strojvedoucí nachází ve velmi špatném psychickém stavu,“ sdělila mluvčí brněnských policistů Andrea Procházková.

Podle některých informací si chlapci hráli svérázným způsobem a přebíhali těsně před vlakem. V místech kde k tragédii došlo je navíc velmi neschůdný terén a dva podchody. Je tedy vyloučené, aby si tudy děti cestu zkracovaly.

Že by si zde kluci hráli nějak často nikdo z místních nepotvrdil. „Já si ničeho nevšiml, venčím tu psa a chodím si pro vál do krámu,“ sdělil Brněnskému deníku Rovnost starší pán s prázdnou pivní lahví v ruce. Ani kolemjdoucí mladá žena si ničeho nevšimla. „Chodím tu často a nikoho tu nepotkávám, spíš mám občas strach tudy jít sama,“ řekla.

České dráhy podle všeho nemají na nehodě žádnou vinu. „ Je to smutná událost, ale my jsme přepravce a koleje si jen pronajímáme od Správy dopravní cesty. A oplotit tisíce kilometrů železnic je asi nereálné,“ uvedla jihomoravská mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Podle ní střety vlaků s dětmi nejsou moc obvyklé, ačkoliv v rámci republiky dochází k železničním nehodám téměř denně. „Většinou jsou to střety s auty a lidmi, kteří přecházejí koleje tam, kde nemají co dělat,“ dodala Šubová.

Jako možnost ochrany nejsou ploty příliš účinné. „V létě například došlo ke smrtelné nehodě v jihočeských Strakonicích. Kolejiště jsme oplotili, ale lidé plot prošlápli a prostříhali, aby si mohli cestu zkrátit,“ komentoval marnou snahu Správy železniční dopravní cesty Halla.

Ze zákona navíc vyplývá, že lidé nemají v kolejišti bez povolení co pohledávat. Podle Halli je hlavní zbraní v boji proti železničním nehodám osvěta a prevence. „Na červen a září připravujeme osvětovou kampaň na základních a středních školách,“ uvedl Halla.

V osvětové činnosti nezahálejí ani České dráhy. „V současnosti máme k dispozici takzvaný Preventivní vlak. V něm žáky sedmých, osmých a devátých tříd seznamujeme s riziky pohybu v kolejišti. Zpočátku se pochechtávají, ale nakonec odcházejí zamyšlení,“ řekla Šubová. Na děti podle ní silně zapůsobí, když vidí skutečné následky vážných nehod.