Jeden ze svědků vypověděl, že se pravděpodobně jednalo o sebevraha. V protisměru jedoucího řidiče viděl jen několik okamžiků před srážkou.

Psycholog tuto možnost zpochybňuje. „Pokud se někdo rozhodne spáchat sebevraždu v autě, většinou narazí do stromu nebo do zdi. V tomto případě by šlo o nesmyslně složitý způsob, který by mohl být zaviněn vážnou psychickou chorobou. Vyloučit to samozřejmě nelze," uvedl psycholog Jiří Brančík.

Možnou příčinou těžko pochopitelného jednání podle něj mohl být omyl nebo intoxikace řidiče alkoholem či drogami.

Možnost požití omamných látek podle policejní mluvčí Petry Vedrové šetří i policie. „Zatím je vyšetřování v počátcích. Potrvá pravděpodobně řadu týdnů. Kromě požití alkoholu či drog budeme vyhodnocovat i kamerové záznamy a výpovědi svědků," sdělila Vedrová.

Tři zranění lidé po nehodě leží v nemocnici. Dva z nich jsou v péči jednotky intenzivní péče chirurgické kliniky Nemocnice u svaté Anny. „Oba jsou již při vědomí, jejich rekonvalescence potrvá několik týdnů," sdělila mluvčí nemocnice Šárka Urbánková.

Muž s vážným zraněním nohou leží ve Fakultní nemocnici Brno v Bohunicích. „Jeho stav je stabilizovaný," uvedla mluvčí Anna Mrázová.

Nehoda vyvolala otázku, zda šlo incidentu zabránit. Policii na řidiče jedoucího v protisměru upozornilo několik svědků i varování z detektorů na mýtných branách. „Informaci brány detekovaly a okamžitě byla kontaktována policie. Informace se objevila na informačním portálu a byla odeslána médiím, na web a do aplikace pro mobilní telefony," informovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová s tím, že řidiče na dálnici na auto v protisměru upozorňovaly informační tabule.

Podle odborníků z ÚAMK ale nemuseli všichni řidiči informaci na tabulích zaznamenat. „Ti, kteří byli v tu chvíli zrovna za tabulí, jí neviděli. Tabulí je v jednom směru dálnice D1 jedenadvacet, což je poměrně málo," upozornil mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

Česká republika by se mohla inspirovat v zahraničí. „Například v Rakousku funguje speciální služba pro mimořádné události na dálnici. Auta mají vybavená panely, které řidiče upozorní na možný problém," uvedl Vomáčka.

Policie o rakouském řidiči věděla již alespoň deset minut před tragickou nehodou. Podle mluvčí bylo těžké nahlášené vozidlo dopátrat. „Byla noc a informace o autě nebyly příliš podrobné. Jeho hledání navíc hlídkám zkomplikovalo to, že několikrát měnil směr," uvedla Vedrová.

Doba, za jakou jsou schopní k nahlášenému autu dojet, se podle ní liší také v závislosti na dojezdové vzdálenosti hlídek. „Hned po nahlášení jsme vyslali všechny hlídky v terénu, aby auto našli," řekla Vedrová.

K případům, kdy mýtná brána detekuje řidiče v protisměru, dochází podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic asi desetkrát měsíčně. Několikrát za měsíc řeší tyto případy i Jihomoravská policie. „Stává se to na dálnicích i rychlostních silnicích. Řidiči do protisměru najedou většinou omylem a rychle si svou chybu uvědomí. Často se to stává cizincům či lidem, kteří se v místě neorientují," uvedla Vedrová a tím, že k nehodám v těchto případech nedochází. „Nepamatuji si případ, kdy by došlo k takto vážné nehodě," uvedla policejní mluvčí.