Srnčí je nejčastějším typem zvěře, které na jihu Moravy končí pod koly aut. Někteří řidiči mají za sebou i srážky s více zvířaty při jediné jízdě. V kraji se podle statistik stalo od loňského října do letošního března celkem 188 takových kolizí. Vyplývá to ze Srna indexu, který nově zveřejnila Generali Česká pojišťovna.

Nejrizikovějším úsekem v regionu je zhruba čtyřkilometrová část silnice první třídy mezi břeclavskou místní částí Poštorná a rakouským Reintalem. Ve sledovaném období tam bylo šestadvacet střetů. „K nebezpečným v tomto směru patří i úsek mezi Valticemi a Břeclaví,“ upozornil vedoucí břeclavského dopravního inspektorátu Jiří Mach.

Ilustrační foto.
Tramvaj srazila v Králově Poli důchodkyni. Je v kritickém stavu

V lesních úsecích jsou například značky s doporučenou rychlostí sedmdesát kilometrů v hodině, ale řidiči podle Macha tato upozornění často ignorují. „Řada z nich jede, jako kdyby nebyli v lese, kde hrozí střet se zvěří každou chvilku,“ řekl Mach.

Na přeběhnutí srnky nebo zajíce přes silnici si dává zvýšený pozor například Břeclavan Jan Hloch. „Naštěstí s tím zatím nemám osobní zkušenost. Dodržuji rychlost a sleduji v těchto místech více dění kolem silnice, aby mě nic nepřekvapilo,“ sdělil řidič.

Napadení čtyř proti jednomu zachytila obsluha kamer městské policie v centru Brna.
VIDEO: Drsný útok v Brně. Čtyři agresoři napadli mladíka, má vyražené zuby

Srážka se zvěří bývá obvykle velmi nebezpečná.Srážka se zvěří bývá obvykle velmi nebezpečná.Zdroj: Deník/Michal HrabalŘeditelství silnic a dálnic na základě podrobného bezpečnostního průzkumu právě na zmíněných silnicích mezi Břeclaví a Valticemi a mezi Břeclaví a Reintalem osadilo odrazky, které mají nehodám alespoň částečně zabránit. „Prvky chceme dát i na další lesní úseky, kde je předpoklad srážky se zvěří,“ podotkla mluvčí státních silničářů Lucie Trubelíková.

Střetům zvěře s auty se snaží předejít také Lesy České republiky a myslivecká sdružení. Například instalují podél frekventovaných cest v optimální vzdálenosti deset až patnáct metrů takzvaná pachová zradidla, která zabrání nebo alespoň zbrzdí zvěř přebíhající přes cestu. „Zradidla se instalují na kmeny stromů nebo kůly podél cest se silným repelentem," zmínila mluvčí státních lesů Eva Jouklová.

Podle policisty Macha už nyní existují i zvukové plašiče. „Jsou dražší, používají je třeba v Německu. Podobná opatření jsou zejména na správcích silnic," doplnil Mach.

Pátrání po pohřešovaném Tomášovi z Brna skončilo tragicky. Jeho mrtvé tělo našli po třech týdnech marné snahy v řece Svratce.
Tragický konec pátrání: mrtvé tělo v Svratce patří pohřešovanému Tomášovi z Brna

Meziročně četnost srážek se zvěří v kraji výrazně poklesla. Mezi říjnem 2019 a loňským březnem jich bylo 744, o rok později čtyřikrát méně. Vzhledem k hustotě silniční sítě na jihu Moravy to znamená, že ke srážce se zvěří došlo ve sledovaném období každého 23,7 kilometru. „Na podzim a v zimě se vlivem vládních opatření hustota dopravy snížila,“ vzkázal Michal Bíl z Centra dopravního výzkumu.

Podle Patrika Nauše s Generali České pojišťovny jsou však střety se zvěří na silnicích trvalým problémem, jehož následky přináší škody v řádech stovek milionů korun. „Výše škod se pravidelně zvyšuje. Průměrná škoda za období od října 2020 do března 2021 činila jednačtyřicet tisíc korun. Evidujeme ale i takové střety, za jejichž opravu pojišťovna vyplatila i osm set tisíc korun," vyčíslil Nauš.