Místa pro měření vybírali strážníci s policisty i zástupci brněnského dopravního odboru. „Vycházeli jsme především z policejních statistik nehodovosti, ale i z podnětů lidí a starostů,“ řekla mluvčí brněnských strážníků Denisa Kapitančiková.

Kontroly rychlosti tak řidiči mohou očekávat hlavně na místech, kde rovné a dlouhé úseky silnice lákají k vysoké rychlosti. „Pozornost věnujeme také místům, kde se pohybuje hodně lidí, v okolí škol a dopravních uzlů,“ dodala Kapitančiková.

Mezi místa, kde se strážníci s radary mohou objevit, patří například Hlinky, Nové sady nebo Libušina třída v Kohoutovicích. „Dohodli jsme se s městskými policisty celkem na šestatřiceti místech,“ řekl policejní mluvčí Pavel Šváb. Každý den přitom strážníci měří nejméně na jednom z nich.

Městská policie se na silnice s radary vrátila v polovině června, tedy více jak po půlroční přestávce. „Od prvního ledna jsme nesměli měřit. Z nového zákona totiž nebylo jasné, jak mají výstražné značky vypadat,“ vysvětlila Kapitančiková

Za měsíc měření však chytili strážníci jen několik hříšníků. Výstražné značky upozorňující na radarovou kontrolu mohou totiž být jen tam, kde se právě měří. „Většina řidičů o tom ví a jakmile vidí značku, okamžitě zpomalí,“ řekla mluvčí.

Přesto se najdou lidé, kteří značkám nevěnují pozornost. „Pokutovali jsme řidiče, který jel na Úvoze rychlostí devětaosmdesát kilometrů v hodině. Ulicí Terezy Novákové projel jiný rychlostí 113 kilometrů v hodině,“ uvedla Kapitančiková. V obou ulicích je přitom povolená padesátka.

Řidiči většinou měření v označených úsecích nepovažují za přínosné. „Je to hloupost. Výsledek to může mít jedině tehdy, když ceduli někdo přehlédne. Takhle všichni zpomalí a za hranicí úseku měření se zase rozjedou, takže nehodovost se stejně nesníží,“ myslí si například František Doležel.

Podobný názor na možnosti, které nyní dává strážníkům zákon, má i vedoucí brněnského dopravního odboru Vladimír Bielko. „Ten zákon je nekoncepční. Nabourává myšlení řidičů, kteří si zvyknou, že jezdit slušně musí pouze ve vyznačených úsecích,“ myslí si Bielko.

Lepší výsledky má podle jeho zkušeností neohlášená kontrola. Dokládá to na příkladu Rokytovy ulice, kde bylo v minulosti více než pět smrtelných úrazů. „Snížili jsme tam povolenou rychlost a zavedli měření rychlosti. Řidiči si zvykli, že mohou potkat radar, a raději jezdí pomalu,“ konstatoval Bielko.

Místa, na nichž budou strážníci měřit rychlost.