V roce 2015 se na jihomoravských železničních přejezdech stalo pět nehod. Zemřeli dva lidé a dvaadvacet se zranilo. „Nehod na přejezdech ubylo, předloni jich bylo deset. Proti tomu evidujeme nárůst zraněných. Číslo ale zvyšuje nehoda na přejezdu ve Velkých Pavlovicích na Břeclavsku, kde se museli záchranáři postarat o devatenáct zraněných," uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Květnovou nehodu ve Velkých Pavlovicích stále ještě vyšetřuje policie. „Čekali jsme na znalecké posudky zraněných," podotkla mluvčí břeclavských policistů Kamila Haraštová. Tehdy vjel řidič nákladního auta na přejezd i přesto, že svítila signalizace a místem právě projížděl osobní vlak plný lidí.

Tento přejezd je podle tamního místostarosty Petra Hasila poměrně problematický. „Nehody se tam stávají. Chybí tam závory, a když zapadá slunce, výstražné znamení je špatně vidět," vysvětlil Hasil.

Chybí závory

Problém mají i ve Strážnici na Hodonínsku. „Přejezdů je tady hned několik. Koleje vedou celým městem, i v postranních uličkách. V jednom místě se vloni staly dvě smrtelné nehody. Signalizace byla funkční, vina byla na straně řidičů," poukázal na křížení kolejí se silnicí v blízkosti sousedního Petrova mluvčí policistů Petr Zámečník.

I když oba zmíněné přejezdy mají výstražná světla, chybí jim závory. „Oba tyto přejezdy by ale závory měly v budoucnu získat," doplnil Drápal. V Jihomoravském kraji je celkem 381 přejezdů, z nich pak skoro polovinu označuje pouze výstražný kříž. Že závory pomáhají nehodám předcházet, potvrdila i Haraštová. „Dřív byl problematický úsek z Břeclavi na Mikulov. Od doby, kdy se tam podařilo dát závory, ubylo nehod," řekla mluvčí.

Nehody na železnici v Jihomoravském kraji za poslední roky.

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE

Statistikám srážek na železnici v loňském roce vé-vodily střety s lidmi. Stalo se jich sedmadvacet a zemřelo při nich jedenadvacet lidí. „Zhruba desítka z těchto případů byly sebevraždy nebo pokusy o ně," upozornila Ledabylová. Podle mluvčí si sebevrazi vybírají hlavně rušné tratě, kde jezdí vlaky rychle. Podobná nehoda se stala v listopadu mezi brněnskými Maloměřicemi a Královým Polem, kde přejel vlak pětadvacetiletého muže. Na místě zemřel.

Podle psycholožky Jitky Jeklové lidé z kolejí nemají respekt. „Někteří řidiči spěchají, další bývají zamyšlení. Pak jsou hazardéři, kteří mají pocit, že se jim nemůže nic stát," vysvětlila Jeklová. Chodci, kteří přecházejí koleje na neoznačených místech, jsou většinou lidé bydlící v jejich blízkosti. „Spoléhají se na svou zkušenost, ta se ale může ukázat jako lichá. A pak se také stává, že cizí lidé omylem vystoupí tam, kde nechtějí," dodala Jeklová.

Právě takový scénář měla nehoda v brněnských Chrlicích loni v říjnu. Otec s osmiletou dcerou vystoupili v místě, kde nebyla zastávka. Protijedoucí rychlík dívku smetl, na místě zemřela. Lidé si často neuvědomují, že železný kolos jedoucí velkou rychlostí nezastaví hned. „Strojvedoucí nemohl nic udělat. Trvá mnoho desítek až stovek metrů, než zastaví. A nejhorší je, že se na ty lidi před sražením i po něm dívá," dodal mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček.