VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Strojvůdce: Příliš se spoléháme na techniku

Jižní Morava - Ostrý hvizd píšťalky a mávnutí výpravkou. Dvě věci, které by podle bývalého strojvůdce Martina Kopeckého zabránily vykolejení a srážkám vlaků po špatném projetí návěstidel, která přikazují soupravám zastavit. Nejčastější příčina těchto nehod je totiž lidská chyba.

11.7.2016 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Podobně jako před dvěma týdny v Brně, kde se bočně srazil vlak s posunující lokomotivou. „Strojvůdce vlaku projel návěstidlo a jeho lokomotiva vykolejila. Jeden ze strojvůdců se navíc zranil," vzpomněl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

V Jihomoravském kraji podobných nepozorností už pět let přibývá, oproti loňskému roku Drážní inspekce zaznamenala nárůst o sto šedesát procent. „Nevíme, co je příčinou takového množství případů. Může to být i tím, že mají strojvedoucí mnoho povinností," zdůvodnil Drápal.

Situaci by podle něj pomohlo, kdyby společně se strojvůdcem odjezd vlaku kontroloval i výpravčí. To v současnosti ale běžnou praxí není. „Byla by to velmi dobrá pojistka a my ji doporučujeme. V poslední době ale spíše výpravčích ubývá. Žádná technika je přitom nenahrazuje," po-ukázal Drápal na problém s modernizací drah.

Zakázané jízdy• v roce 2015 v kraji projelo návěst zakazující jízdu osm vlaků
• do konce června 2015 takto projelo pět vlaků
• letos do konce června pak třináct vlaků

Za posledních deset let přitom projel vlak bez povolení návěstidlo po chybě výpravčího pouze ve dvou případech. To, že jsou výpravčí důležití, potvrzuje i Kopecký. „Nepamatuji si případ, kdy by se stala nějaká taková nehoda, když to kontroloval výpravčí. Teď se spoléhá jen na stroje, to není správně," poznamenal strojvůdce v důchodu.

České dráhy ale se zapojením výpravčích nesouhlasí a pokouší se lidských chyb zbavit úplně. „K nehodám dochází, i když strojvůdce a výpravčí spolupracují. Navíc v zahraničí ve stanicích obvykle výpravčí neasistuje vůbec. Řešením je tak především zdokonalování zabezpečení, které eliminuje lidskou chybu obecně," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Jednou z možností, jak bezpečnost zvýšit, je i takzvaný radiostop. „Systém umožňuje výpravčímu na dálku zastavit vlaky, když strojvůdce projede nedovolenou návěst," dodal Šťáhlavský.

Do zabezpečení vlaků hodlají České dráhy investovat více než šest miliard korun. Kromě toho chtějí své strojvůdce i stále školit a poučovat je z chyb, které udělali jejich předchůdci. To je podle Kopeckého nejlepší řešení. „Nemůžeme se spolehnout jen na techniku. Zkušený strojvůdce dokáže situaci předvídat, musí se předtím ale trochu vyjezdit. Pokud za něj budou všechno dělat přístroje, těžko se naučí sám správně reagovat," zakončil Kopecký.

Autor: Monika Krylová

11.7.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lampionového průvodu při příležitosti výročí 17.listopadu se zúčastnily stovky lidí.
26

Studenti šli hlavou proti zdi, zaznělo na připomínce listopadových událostí

Vandal v Moravském krasu umisťuje znaky s moravskou orlicí.
1

Zničené cedule s českým lvem nahradily nové. Řádění vandala prozatím ustalo

OBRAZEM: Nevzhledný vnitroblok ožil. Zkrášlila ho malba Staré radnice i šaliny

Brno - Pohled na brněnskou Starou radnici ve Václavské ulici svádí k návštěvě. Odvážlivci ale narazí, a to přímo do zdi. Radnice je totiž namalovaná.

AKTUALIZOVÁNO

Husovický tunel uzavřela nehoda. Řidič při epileptickém záchvatu narazil do zdi

Brno /FOTO/ - Dopravní nehoda uzavřela v pátek v devět hodin ráno Husovický tunel v Brně. Uzavřená byla roura B, policisté museli odklánět dopravu přes Merhautovu ulici. Řidič auta se zranil.

Na babetách ujeli na Islandu dva tisíce kilometrů. Trajekt domů málem nestihli

Brno – Šestičlenná skupina cestovatelů na babetách ujela za třiadvacet dní po Islandu téměř dva tisíce kilometrů. Putování za krásami Islandu mělo svá úskalí, cestu jim ztěžovalo počasí a nepřítomnost asfaltových cest.

Erasmus slaví kulatiny. Za studiem cestují tisíce studentů, počet zájemců roste

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Díky studijnímu pobytu programu Erasmus se právě teď učí v zahraničí téměř tisíc studentů brněnských vysokých škol. Do ciziny vyjíždějí už dvacátý rok. Poznávají přitom nové lidi, jejich kulturu i systém výuky na evropských univerzitách. Ještě více přijíždí zahraničních studentů do Brna. Učí se jich zde necelých dvanáct set.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT