Dopravní expert Željko Marušič poukázal v chorvatské televizi na možná osudovou věc (vedle nárazu do sloupu) celé sobotní tragédie.
Poučení pro budoucnost? Možná. Pomůže slib chorvatské policie, že se bude snažit o vyšší bezpečnost na silnicích,  že bude ještě více kontrolovat technický stav autobusů a zda řidiči dodržují povinné přestávky? Dá se jen doufat.

"Ať je důsledně vyšetřeno, proč svodidlo řidiče nezastavilo před tragickými střety s pevnými překážkami," tvrdí  právník a profesionální řidič autobusu Jiří Petrů.

Nehody autobusů patří podle šéfa pražské záchranky Zdeňka Schwarze k nejhorším případům vůbec. "Autobus je jako skleník, nemá moc bezpečnostních prvků. Někdy nemá ani u všech sedadel bezpečnostní pásy. Většinou to dobře přežijí kufry, ale o ty zas tolik nejde," říká.

Bez pásů

Dálkové autobusy už obvykle pásy mají, ale cestující přiznávají, že se s nimi častokrát nepoutají. A to i přesto, že je k tomu průvodci či stevardky opakovaně vyzývají.

Autobus se po nehodě obvykle převrátí, vysklí se okna a cestující pak jimi vypadávají ven. Ti, kteří vyletí z autobusu, podle Zdeňka Schwarze obvykle nepřežijí. A pokud ano, tak mají devastující poranění, obvykle i utrhané končetiny.

Podle BESIP bývá mnohdy příčinou podobných nehod mikrospánek. O tom se v souvislosti se sobotní tragédií spekuluje nejvíc.
Předseda Sdružení řidičů CZ Pavel Lukáš tvrdí, že někteří dopravci řidiče nutí porušovat předepsané doby řízení a odpočinku. Ani digitální karty, které vše zaznamenávají, tomu prý zcela nezabrání. "Obchází se to tak, že řidič dá například magnet na převodovku, aby se údaje nezapsaly. Někteří jezdí na více karet." 

Ani dodržení doby odpočinku ale nemusí znamenat, že je řidič odpočatý. "Často se stává, že řidič má odpočívat, ale doma třeba celý den seká trávu. Podle papírů je odpočinutý, ale ve skutečnosti je to naopak," dodal Pavel Lukáš.