Třiašedesátiletá žena zůstala po střetu ležet na kolejích kousek za přechodem pro chodce. „Tým záchranářů se tudy zrovna vracel od jiného případu, takže odborná pomoc byla na místě okamžitě. Žena utrpěla těžká zranění hlavy a byla v bezvědomí,“ řekl mluvčí jihomoravských záchranářů Radek Turin.

Pacientku v kritickém stavu převezla sanita na urgentní příjem Fakultní nemocnice Brno. Tramvaje, které projíždějí ulicí Milady Horákové směrem k Moravskému náměstí, byly necelých dvacet minut mimo provoz. „Po desáté hodině už ale jezdily podle běžného jízdního řádu,“ řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová.

Vešla pod kola

Proč k nehodě došlo, zatím zcela jasné není. Svědkové se shodnou na tom, že se chodkyně ocitla v nepravý čas na nepravém místě. „Přebíhala cestu, bohužel na červenou. Pak už jsem uslyšel jen ránu,“ popsal situaci bezprostředně po nehodě jeden z lidí, kteří na zastávce čekali na spoj.

Policisté však po prošetření přišli s přesnějším popisem havárie. Podle verze, kterou potvrdil i řidič tramvaje, žena šla po nástupním ostrůvku souběžně s tramvají. „Pak ale nečekaně vstoupila přijíždějící tramvaji do cesty,“ vysvětlil policejní mluvčí Pavel Šváb.

Není přitom jasné, jestli žena úkrok udělala z nepozornosti. Nebo zda uklouzla nebo například zkolabovala. „V každém případě je už nyní téměř jisté, že řidič na srážce vinu nenesl,“ dodal Šváb.

Podle statistik podobným závěrem skončí drtivá většina vyšetřování nehod v městské hromadné dopravě. Od začátku roku pod koly tramvají, trolejbusů a autobusů dopravního podniku člověk skončil celkem desetkrát. „U dvou už policie potvrdila, že na vině byl chodec. Osm případů je zatím v šetření, ale podle zkušeností z minulosti můžeme říci, že chodec je viníkem srážky ve většině případů,“ potvrdila Škrancová.

Oběti

Lidé, kteří se při podobných kolizích zraní nebo dokonce přijdou o život, ale nemusí být jedinou obětí dopravních nehod. Traumatický zážitek si z nich odnášejí i řidiči, včetně profesionálů. „Schopnost vyrovnat se s takovou situací je spíš individuální. Velmi záleží i na důsledcích havárie,“ upozornil policejní psycholog Lukáš Lazecký.

Řidič tramvaje, která v úterý srazila chodkyni v ulici Milady Horákové, pomoc odborníka po střetu nepotřeboval. Pokud se zaměstnanec dopravního podniku stane účastníkem jakékoliv havárie, může žádat o vystřídání a zotavit se v odpočinkové místnosti ve vozovně. Může tak sbírat síly mezi lidmi bez nebezpečí, že na něj v osamění padne tíha prožité situace. „Pokud řidič není schopný služby ani další den, je na něm, aby navštívil podnikového lékaře. Takových případů je ale opravdu velmi málo, odhadem jeden za dva roky,“ podotkla Škrancová.