Někteří účastníci nehody už vysvětlení podali, jiní jsou objednaní. „Pomohlo by nám, kdyby se postupně ozvali všichni,“ řekl Šváb.

Policisté nehodu stále prošetřují. „Zatím je nejpravděpodobnější verzí technická závada na trolejbusu. Pro další postup budou rozhodující výsledky znaleckého zkoumání. V tuto chvíli případ prověřujeme jako podezření z trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti,“ dodal Šváb. Více informací podle něj zveřejnit nemohou, aby neovlivnili svědky.

Málo informací i strach z nevědomosti vedl nejen kolemjdoucí k domýšlení informací a vymýšlení spekulací. „Když jsem v pondělí čekal na autobus, lidé okolo mě zmiňovali dva mrtvé a těžce raněné,“ uvedl student Alexandr.

Nehoda tramvaje a trolejbusu
Kdy: 1. dubna 2019, před druhou hodinou odpoledne
Kde: Křenová ulice, Brno
- z dosud neznámých důvodů se trolejbus čelně srazil s tramvají
- zranily se čtyři desítky lidí, nikdo není v ohrožení života
- vyšetřování potrvá minimálně půl roku
- škoda podle předběžných odhadů Dopravního podniku města Brna nepřesáhne dva miliony korun
- tramvaj chce podnik opravit, trolejbus už na silnice nevyjede
- zranění, kteří se ještě nedomluvili na podání výpovědi, mohou policisty kontaktovat v pracovní době na čísle 974 628 311

Jeho bratr cestoval v nabouraném trolejbusu. Utrpěl těžký otřes mozku a zlomeninu v obličeji. „Stál uprostřed vozu. To je jedna z věcí, co si pamatuje, na nehodu samotnou si nevzpomíná. Snad nebude potřebovat operaci,“ zmínil mladík.

Na sociálních sítích v pondělí kolovala i zpráva o úmrtí řidiče trolejbusu a přistaveném pohřebním voze. Jednalo se však o dezinformace. „Byl to podle mě záměr vyvolat paniku,“ řekla mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomaštíková.

Nikdo nezemřel, čtyřicet lidí se ale zranilo. Nejsou ale v ohrožení života. Sílu nárazu ukazuje i stav vozů. „Během nehody se v trolejbusu vytrhla sedadla,“ uvedla Tomaštíková.

Alexandr Deníku Rovnost řekl i o nálezech na místě nehody. „Našly se tam šrouby, které byly jakoby uřízlé. Mluvilo se o nich i v nemocnici, kde byl bratr,“ uvedl.

Podle Tomaštíkové však tyto šrouby nemusí znamenat příčinu nehody. „Vozidlo bylo hodně zdeformované, součástek tam nalezli mnoho. Důvod nehody je předmětem šetření, vyjadřovat se k jednotlivým součástkám a možným souvislostem by momentálně byly pouhé spekulace,“ řekla.

Podle spekulací obyvatel na sociálních sítích bylo důvodem nehody upadené kolo trolejbusu. Podle fotek z místa nehody ale ani tato verze není pravděpodobná.

Po nehodě se začaly šířit i informace o ženě s kočárkem, která přecházela na červenou. „Nic tomu nenasvědčuje, ani záznamy z kamer,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Křenová ulice je pro vozy městské hromadné dopravy nebezpečná už delší dobu. „Loni se na ní bouralo nejvíce. Na druhém místě je Palackého třída, třetí je Vídeňská ulice,“ uvedla Tomaštíková. Celkově evidovali 861 nehod.

Dopravní podnik letos plánuje vyměnit kolejnice v několika místech Křenové ulice. „Jsou to ale práce v rámci běžné údržby tratě,“ uvedla Tomaštíková.

HANA KOTOUČOVÁ
MICHAL HRABAL