Na brněnském hlavním vlakovém nádraží se v úterý ráno čelně srazil osobní vlak na lince z Letovic do Brna s osobním vlakem, který právě vyjížděl do Březové nad Svitavou.
Při nehodě se zranilo třiadvacet lidí. „Starali jsme se hlavně o lehká až středně těžká poranění, nejčastěji pohmožděniny a odřeniny. Patnáct zraněných jsme převezli do Úrazové nemocnice, Vojenské nemocnice, Nemocnice Milosrdných bratří a na kliniku SurGal,“ sdělila mluvčí záchranky Michaela Bothová.

Na místo dorazily tři hasičské jednotky. „Ze souprav evakuovaly přibližně 250 lidí,“ vyčíslil mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška.
Část cestujících, kterým se při srážce nic nestalo, pomáhala těm, kteří to štěstí neměli. „Viděl jsem hasiče, jak odváží zraněné, tak jsem šel pomáhat na obvaziště. Kontroloval jsem lidi s lehčím zraněním,“ řekl na místě reportérovi Rovnosti mladý muž, který se představil jako Matěj.
Příčinu nehody vyšetřuje Drážní inspekce. „Vlak do Březové podle prvních informací neměl pro vjezd na kolej povolení. Bylo to pravděpodobně lidské pochybení,“ uvedl mluvčí inspektorů Martin Drápal.
Škoda na vlacích je podle inspekce asi čtyři sta padesát tisíc korun.
Událost vyšetřuje policie. „Provedené dechové zkoušky u obou strojvedoucích byly negativní. Kriminalisté zahájili úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti,“ informovala policejní mluvčí Petra Hrůzová.

Generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec informoval, že dopravce na svém webu zveřejní kontakt, na který se mohou cestující obrátit, pokud při včerejší nehodě utrpěli škody. „Chci výsledky zavedených zpřísněných kontrol strojvedoucích a návrh dalších opatření pro minimalizaci rizika selhání jednotlivců,“ uvedl dále na twitteru.
Srážka dvou vlaků v Brně lidem na čas omezila dopravu. „Před devátou začaly jezdit vlaky mezi Brnem-Židenicemi a hlavním nádražím po jedné koleji. Zhruba padesát minut byl provoz úplně zastavený. Obnovili jsme ho krátce před polednem,“ sdělila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. S omezením na linkách S2, S33 a R19 se potýkaly i spoje Integrovaného systému Jihomoravského kraje.
Co může za úterní srážku dvou osobních vlaků na brněnském hlavním nádraží, ve středu stále nebylo jasné. „Drážní inspekce nám pouze dala povolení k rozpojení jednotlivých vagónů, ale podrobnější informace budeme mít až ve čtvrtek, kdy bude komisionální prohlídka, upřesníme technický stav a stanovíme další postup,“ řekla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.
Konkrétnější nechtěl být ve středu ani mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. „Musíme získat výpovědi všech svědků. Ale příčina srážky bude jasná pravděpodobně až ze závěrečné zprávy. Vyšetřování potrvá několik měsíců,“ odhal Drápal.
Nehodám může zabránit lepší vybavení, říká Drápal
Brno – Úterní srážka dvou osobních vlaků na brněnském hlavním nádraží je podle inspektorů ojedinělá nehoda. „Způsobilo ji pravděpodobně lidské selhání,“ odhaduje mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Co nehodu způsobilo?
Jeden z vlaků nezastavil u návěstidla, které mu zakazuje pokračovat v jízdě. Poté se srazil se soupravou jedoucí v opačném směru. Viníkem je nejspíše strojvedoucí. Další možností je také technická závada.
Nedodržují strojvedoucí příkaz k zastavení často?
Loni jsme zaznamenali téměř 150 nepovolených vjezdů za návěstidla. Letos jich zatím bylo pětatřicet. V naprosté většině případů ale souprava zastaví dříve, než se něco stane.
Je možné vjezdům vlaků do zákazů nějak zabránit?
Vlaky jezdící na větších tratích mají systémy, které návěstidla zakazující vjezd rozpoznají a soupravu zastaví. Už léta usilujeme o to, aby podobnou výbavu měly i vlaky na regionálních tratích.
Čím bude vyšetřování nehody pokračovat?
Zkontrolujeme technický stav vlaku a také budeme pátrat po důvodech selhání strojvedoucího. Mohl například nedodržet bezpečnostní pauzy, nebo před srážkou telefonovat.

Tragickou nehodu zavinil opilý strojvedoucí
Jižní Morava – Včerejší srážka dvou vlaků v Brně se obešla bez ztráty lidských životů. V minulosti ovšem na jižní Moravě měly železniční nehody i tragické důsledky. Deník Rovnost přibližuje ty nejhorší.
TRAGICKÉ VÁNOCE.
Přes stovku lidských životů si vyžádala srážka dvou vlakových souprav na Štědrý den v roce 1953 u Šakvic na Břeclavsku. Rychlík tam ve vysoké rychlosti narazil do stojícího osobního vlaku. Viníkem nehody byl strojvůdce rychlíku, který se při vánoční směně posilnil vínem a usnul. „Čekali jsme před nádražím a najednou se to stalo. Obrovský náraz a pak tma,“ uvedl pamětník Vítězslav Kostrhoun.
ZÁVORY ZVEDL BRZY.
Srážkou s rychlíkem na železničním přejezdu u Podivína na Břeclavsku skončila v roce 1950 cesta autobusu poté, co signalista zvedl závoru, ačkoliv vlak teprve přijížděl. Rychlík autobus srazil a tlačil před sebou. „Letěli jsme několik metrů vzduchem,“ uvedla Růžena Zapletalová, která autobusem jela. Zemřelo čtyřiatřicet lidí.
PÁD Z VIADUKTU.
Na viaduktu u Říkonína na Brněnsku se v roce 1970 nejprve srazil osobní a nákladní vlak. Do vykolejených vagónů poté narazila třetí souprava, mezinárodní expres Pannonia. Dva jeho vozy se zřítily z viaduktu dolů, nepřežilo jednatřicet lidí.
VÝHYBKA VYKOLEJILA VLAK.
Namísto průjezdu železniční stanicí v Zaječí na Břeclavsku naboural v roce 1928 rychlík do odstaveného nákladního vlaku. Za nehodu mohl výhybkář, který nesprávně přehodil výhybku. Při prudkém nárazu zemřelo čtyřiadvacet lidí.
NASTOUPIT UŽ NESTIHLI.
Osmnáct lidí zemřelo, když na nádraží v brněnských Židenicích v roce 1941 přecházeli přes kolejiště aby nastoupili do svého vlaku. Srazil je zpožděný rychlík, jehož příjezd do stanice nestihl výpravčí včas ohlásit.