Alespoň na jihu Moravy ji nahradil hlavní tah vedoucí z Brna na Svitavy a další čtyři silnice první třídy. Tvrdí to mapa rizikových silnic, kterou sestavil Ústřední automotoklub a společnost CityPlan.
„Přestože lidé vnímají dálnici jako nejnebezpečnější místo pro jízdu autem, není tomu tak. Mapa rizikových silnic totiž vychází z policejních statistik a objemu dopravy. Na dálnici je sice mnoho havárií, ale tím, že po ní projedou denně desítky tisíc aut, je koeficient rizikovosti nižší,“ vysvětlil Miroslav Fiřt z Ústředního automotoklubu.
Řidiči, pozor!
Přehled je určený hlavně pro řidiče. „Když se podívají na mapu rizikových silnic, mohou zbystřit a dávat si větší pozor. A to i přesto, že nejrizikovější silnice jsou relativně rovné a přehledné,“ řekl Roman Turza ze společnosti CityPlan.
Řidiči by podle zmíněné mapy měli být pozornější na pěti silnicích v kraji. Kromě I/43 na Svitavy je nebezpečná také silnice první třídy číslo 51 z Hodonína do slovenského Holíče, silnice 54 od Slavkova do Bzence a také úsek I/47 z Vyškova do Nezamyslic a silnice 71 z Blatnice pod Svatým Antonínkem do osady U Sabotů.
Policisté jako nejrizikovější silnici označili tah na Svitavy. Jen za prvních pět měsíců letošního roku přibylo u krajnic této silnice devět pomníčků. To je o čtyři více než za stejné období vloni. Přestože hlavními viníky nehod jsou především nepozorní řidiči, díl odpovědnosti nese i stav silnice. Jezdí po ní až desetkrát více aut, než s kolika se při výstavbě počítalo.
Špatná silnice
Šéf jihomoravské dopravní policie Leoš Tržil tvrdí, že I/43 už dávno nesplňuje kapacitní možnosti. „Dvouproudová silnice zkrátka už léta nevyhovuje enormnímu nárůstu dopravy. Je potřeba se vzbudit a situaci řešit. Rozhodně je nejdůležitější co nejdříve začít stavět a rozšířit třiačtyřicítku na čtyři pruhy,“ zdůraznil Tržil.
Rozšíření silnice má ale háček. Ekologové se o tom přou s úředníky. Jedni chtějí vést rychlostní silnici 43 přes brněnské sídliště Bystrc, druzí zase Boskovickou brázdou.
Tahanice o stavbu rozčilují řidiče, kteří musí po nebezpečné silnici z Brna do Svitav den co den jezdit. „Pokaždé děkuji bohu, že se mi nic nestalo. Skoro každý den potkám nějakou bouračku. Když jsou to jen pomačkané plechy, čert to vem. Ale je strašné, když při havárce zemře člověk,“ myslí si například Jan Trojan, který rozváží dodávkou pečivo.
Za tragické nehody, které se v uplynulých měsících na této silnici staly, ovšem nechtějí nést zodpovědnost ti, kteří výstavbu zdržují. Náměstek brněnského primátora Martin Ander ze Strany zelených namítá, že za havárie nemůže silnice, ale řidiči. „Silnice není nebezpečná. Neznamená, že když rozšíříme R43 na čtyři pruhy, tak bude bezpečnější. Je to vina řidičů. Tisíce jich projíždějí bez nehody, ale občas se objeví takový člověk za volantem, který tragédii zaviní,“ tvrdí Ander.
V autoškole se řidiči "nevyjezdí"
Příčin dopravních nehod je řada. Od nepozornosti řidičů až třeba po kluzké silnice. Za havárie ale v poslední době mohou hlavně mladí lidé za volantem. „Mnozí jsou nezkušení a zbrklí,“ říká soudní znalec z oboru dopravy Jaroslav Kolísko.
Proč mladí lidé tolik bourají?
Většina jich je nezkušená. Dostanou řidičský průkaz a vyrazí nedočkavě na silnice. Jsou zbrklí a kromě autoškoly se do provozu nedostali.
V čem tedy chybují?
V autoškole se za těch pár hodin praxe například nemohou naučit odhadnout vzdálenost. Jiní zase získají řidičák proto, aby mohli jezdit do práce autem, ale nemají pro řízení vůbec žádný cit.
Máte nějaký příklad?
Před dvěma lety jsem pracoval na případu nehody, při níž zemřela mladá lékařka. Byla chytrá, šikovná a studovaná. Přesto neměla zmíněný cit pro řízení auta. Když projížděla serpentinami, bylo zrovna náledí. Nedokázala auto ovládnout. Spadla z několikametrového srázu a zabila se.
Co hrozí řidičům, kteří auta neovládají?
Pokud člověk za volantem jakéhokoliv auta nemá při řízení jistotu a nedokáže je ovládnout, může ohrozit zdraví a život nejen svůj, ale i jiných lidí. Například náraz do pevné překážky je už při třicetikilometrové rychlosti stejný, jako když by se pustilo auto z desátého patra paneláku. Je z něj placka.
Jak se mohou řidiči vyjezdit?
Určitě je lepší, když si mladý řidič, který má nový řidičák, nejprve pořídí starší auto. V něm se naučí jezdit.