Osobní auto se srazilo s vlakem o Silvestru na železničním přejezdu v Moravském Krumlově na Znojemsku. Řidič poté uvedl, že důvodem bylo oslnění sluncem. „Dechová zkouška na alkohol u něj byla negativní,“ řekl k nehodě policejní mluvčí Pavel Šváb. Muž vyvázl bez zranění.

Mnozí jiní v loňském roce takové štěstí neměli, ačkoliv se situace na železnici zlepšila. Na jihu Moravy zemřelo po kolizích osmadvacet lidí, dalších sedm se zranilo. Vyplývá to z čerstvě zveřejněných statistik Drážní inspekce. „V Jihomoravském kraji jsme v porovnání s rokem 2020 zaznamenali pokles počtu mimořádných událostí i usmrcených,“ komentoval data mluvčí inspekce Martin Drápal.

Předloni v kraji zemřelo na kolejích šestatřicet lidí, sedmnáct se zranilo. „Podíl na loňském poklesu měl jak nižší počet usmrcených při střetnutích na železničních přejezdech, tak při střetech vlaku s člověkem,“ konstatoval Drápal.

Právě srážky vlaku s chodcem stojí každoročně za nejvyšším množstvím usmrcených lidí ve statistikách Drážní inspekce. Loni jich bylo na jižní Moravě šestadvacet, o rok dříve dokonce jednatřicet. Příčinou bývá například chůze po trati nebo přecházení kolejí mimo přejezd.

Nejnižší číslo

Při střetu na železničním přejezdu loni v Jihomoravském kraji zemřel jediný člověk, což je nejnižší číslo za poslední roky. Při průjezdu přes přejezd bývá opatrný například Vítězslav Hasík. „Jako řidič auta pokaždé zpomalím. Reaguji na světelné signály, případně zátarasy, ale vždy se pro jistotu ještě rozhlédnu,“ svěřil se mladý muž.

Podle českých zákonů je aktuálně nejlepším zabezpečením železničního přejezdu světelná signalizace doplněná závorami. Správa železnic každoročně několik přejezdů na jižní Moravě zmodernizuje a zabezpečení zvýší. Kolik jich bude letos, není zatím jasné. „Základní vizí je doplňování světelného zařízení závorami nebo náhrada přejezdů mimoúrovňovým křížením,“ informovala mluvčí státních železničářů Nela Friebová.

Prioritou Správy železnic jsou místa na silnicích prvních až třetích tříd, kde se nehody opakují. Pozornost stáčejí také k přejezdům uvnitř měst a obcí. Ročně státní železničáři do lepšího zabezpečení investují v celé republice jeden a půl až dvě miliardy korun.

Z hlediska dlouhodobých statistik bývají nejtragičtější následky střetnutí na přejezdech, kde sice funguje světelná technika, ovšem chybí závory.

close Mrtvých na železnici loni na jihu Moravy ubylo. info Zdroj: Infografika: Deník/Markéta Evjáková zoom_in Mrtvých na železnici loni na jihu Moravy ubylo.