Můžete mít perfektní fyzičku i obrovský talent. Když ale sednete na motorku, která technicky nestačí konkurenci, ani se svými přednostmi nic nezmůžete.

Podobně vypadala situace obou jihomoravských jezdců v letošním mistrovství světa, které skončilo víkendovou Grand Prix Valencie. Brněnského Karla Abrahama i rohateckého Jakuba Kornfeila srážely výkony jejich strojů. „Abyste se v mistrovství světa prosadil, musíte být rychlý jezdec a mít k dispozici kvalitní materiál. Jedna věc nestačí," říká z vlastní zkušenosti bývalý závodník a dvojnásobný vítěz brněnské Velké ceny ze začátku šedesátých let Miroslav Čada.

Oba čeští účastníci letošního ročníku světového šampionátu nevylepšili své loňské výsledky, když posbírali méně bodů. Abraham skončil ve třídě MotoGP na shodném čtrnáctém místě, patnáctý Kornfeil si dokonce v kubatuře Moto3 o tři příčky pohoršil. „Kromě slabších motorek za tím stojí i zvýšená konkurence," obhajuje brněnský silničář Michal Šembera jejich výsledkový propad.

Přestože Abraham sedlal pronajatou tovární ducati, v některých případech ani nestačil na jezdce se stroji CRT, jejichž motory vycházejí ze sériové výroby. Dva z nich se dokonce před dvaadvacetiletého závodníka protlačili i v celkovém hodnocení. „Před sezonou to nikdo nečekal, ale ducati nepracovala podle představ. Karel z toho byl hodně špatný, ale podle mě jde i o výbornou zkušenost, která se zhodnotí. Když se přes to přenesete a příští sezonu dokážete, že chyba nebyla ve vás, psychicky vás to pozvedne," tvrdí kuřimský závodník Ondřej Ježek.

Stížnosti na ducati nejsou podle Čady neopodstatněné. „Když s ní za celou sezonu nedokázal vytřískat nic víc než dvoje stupně vítězů ani takový kalibr jako Valentino Rossi, něco je na tom špatně," dodává Čada.

Kromě techniky brzdily Abrahama i zdravotní problémy. Kvůli poraněné ruce musel vynechat tři Grand Prix. „To je to nejhorší, co závodníka může potkat," říká z vlastní zkušenosti Ježek.

Naopak první český jezdec v MotoGP letos překonal hrůzu v podobě domácí Velké ceny v Brně, ve které dojel do cíle po pěti letech.

Na Masarykově okruhu se jako už tradičně dařilo i Kornfeilovi. Ten měl sice parádní vstup do sezony, když v prvních čtyřech závodech dvakrát útočil dokonce na vítězství, ale postupně jeho výkon uvadal. „Hodně se mu dařilo na mokru, kde se výkon mezi motorkami smazává. Kluk má na to dojíždět mezi prvními pěti. Snad mu k tomu pomůže přestup do nového týmu," upozorňuje Čada na Kornfeilův přesun. Od nové sezony bude jezdit v barvách nizozemského RW Racing, jehož jezdec letos získal titul vicemistra ve třídě Moto3.

Kornfeil ale musí ustát zvýšený tlak. „Pojede s tovární KTM, takže se od Kuby budou čekat mnohem lepší výsledky. Pokud se s tím vyrovná a naplní očekávání, může klidně bojovat o stupně vítězů," uvažuje Šembera.

I Abraham vyjede do příštího ročníku na nové motorce. Ducati vystřídá aprilie kategorie CRT. „Udělal správný krok. Náklady budou poloviční, motorka bude sice asi o fous pomalejší, ale zato lépe ovladatelná," dodává Šembera.

JIHOMORAVANÉ V LETOŠNÍM MS

KAREL ABRAHAM

Věk: 22 let

Bydliště: Brno

Tým: Cardion AB Motoracing (Česká republika)

Třída: MotoGP

Konečné pořadí: 14. místo

Bodů: 59

Nejlepší výsledek v závodě: 7. místo (GP Valencie)

Nejlepší výsledek v kvalifikaci: 9. místo (GP České republiky)

Jak si vedl na domácí Grand Prix České republiky: 9. místo v závodě, 9. místo v kvalifikaci

Zajímavost: V prvních čtyřech závodech sezony nebodoval, ve třech z nich ani nedojel do cíle.


JAKUB KORNFEIL

Věk: 19 let

Bydliště: Rohatec

Tým: Redox-Ongetta-Centro Seta (Itálie)

Třída: Moto3

Konečné pořadí: 15. místo

Bodů: 71

Nejlepší výsledek v závodě: 6. místo (GP České republiky)

Nejlepší výsledek v kvalifikaci: 4. místo (GP Francie)

Jak si vedl na domácí Grand Prix České republiky: 6. místo v závodě, 7. místo v kvalifikaci

Zajímavost: V dubnové Grand Prix Španělska spadl z aktuálně vedoucí pozice v závodě.