(Od zvláštního zpravodaje)
Zaběhnout stovku pod deset vteřin nebo vyhrát olympijskou medaili. Sen mnoha sportovců, který si ale většina z nich nikdy nesplní. I brněnský závodní jezdec Karel Abraham takový měl: jezdit v MotoGP. Po šesti letech v mistrovství světa silničních motocyklů se mu téměř jistě splní.
Od příští sezony pojede brněnský rodák mezi světovou silničářskou elitou na netovární Ducati Desmosedici, neboť účast v továrním týmu novému jezdci přímo zakazují pravidla Asociace závodních jezdců (IRTA). Soupeřit tak bude například s italským závodním fenoménem Valentinem Rossim.
Definitivní jistotě schází jen podpis smlouvy s italskou firmou. Start dvacetiletého jezdce v nejvyšší kategorii už posvětila Dorna (promotér závodů) i IRTA. „Ducati mu po červencových testech v Mugellu nabídla, že by mohl příští sezonu absolvovat na jejich motorce. Teď je jednání ve fázi dolaďování posledních detailů smlouvy. Ještě jsme nic nepodepsali, ale šance, že bude příští rok jezdit v MotoGP, je pětadevadesát procent,“ prohlásil šéf týmu Cardion AB Motoracing, za který mladý Brňan jezdí, Karel Abraham starší, který syna k závodům přivedl.
Silnější konkurence
Českého jezdce poprvé kontaktovali na závodu v anglickém Silverstone. O dva týdny později už testoval na trati v italském Mugellu, kde všechny ohromil rychlými a hlavně pravidelnými časy. „Bylo to něco úplně jiného. Fakt perfektní a zajímavé. Na jednu stranu je MotoGP super. Na tu druhou v ní ale válí borci, kteří jezdí hodně rychle a mají obrovské zkušenosti. Už z toho důvodu mě nečeká nic jednoduchého. Teď ale moje myšlenky směřují plně k Moto2,“ uvedl dvacetiletý závodník.
S jezdcem přejde o stupeň výš také celý jeho tým. Abraham tak bude i v následující sezoně hájit modrobílé barvy. „Všechno zůstane úplně stejné jako letos. Pokud se nakonec domluvíme, jedinou změnou bude přechod od motorky FTR k ducati. Dostal sice nabídku přestoupit do jednoho satelitního týmu, ale my jsme se snažili, aby do MotoGP mohli jít všichni včetně mechaniků, kteří byli také na testech. Pokud se přes zimu naučí pracovat s ducati, není problém, abychom přešli kompletně,“ dodal závodníkův otec.
Druhá šance
Šanci přestoupit do vyšší kategorie měl Abraham už před letošní sezonou. „Oslovila nás honda, ale tehdy jsme o tom nepřemýšleli. A to dokonce ani letos,“ vysvětlil Abraham starší. Jako jeden z důvodů ke změně je přiměla až nová třída Moto2 se slabšími motory Honda. Ty Abrahamovy výkony srážely, protože upřednostňovaly jezdce s menší váhou a výškou. „Kája má v tomto životní sportovní smůlu. I proto jsme se rozhodli přestoupit, neboť v současné kategorii má daleko horší možnost vítězit oproti lehčím závodníkům,“ dodal brněnský podnikatel.
S přestupem jsou ale spojené i vyšší výdaje. Kolik? „Týmy s dobrými jezdci na tom i vydělávají, protože jsou hodně vidět v televizi. Nedá se ale spočítat, jestli to v MotoGP budeme mít dražší o deset korun, tisícovku, nebo na tom ještě vyděláme,“ uvedl Abraham starší. „Peníze ještě nemáme vyřešené. Budeme se snažit sehnat jich dostatek, abychom se mohli šampionátu účastnit,“ doplnil.
V letošní sezoně brněnský tým startuje ve třídě Moto2. Abraham v sobotu dojel v dalším závodě mistrovství světa v německém Sachsenringu na pátém místě.
Oberlungwitz /ROZHOVOR/ – Jedenadvacet let. Ve Spojených státech se z mladistvého konečně stává dospělý. Stejně tak si může připadat i brněnský motocyklový závodník Karel Abraham. V jedenadvaceti letech se totiž zařadí mezi nejlepší světové závodníky. Pár měsíců po svých lednových narozeninách totiž pravděpodobně začne novou kapitolu života. Mezi „dospěláky“ ve třídě MotoGP. „Jestli jsem připravený? To se mě raději ani neptejte, protože pak začnu mít strach, že ne,“ vtipkuje Abraham, který v nedělní Velké ceně Německa na okruhu Sachsenring zajel svůj druhý nejlepší životní výsledek – páté místo.
Od příští sezony budete s největší pravděpodobností stálým jezdcem kubatury MotoGP. Jak se cítíte?
Splnil se mi nejtajnější sen. Neznám nikoho, kdo nechce závodit v MotoGP. Je to stejné jako u automobilových závodníků, pro které je nejvyšší metou zase formule 1.
Pojedete v nejprestižnější motocyklové kategorii vedle takových závodníků jako Valentino Rossi, Casey Stoner nebo Dani Pedrosa. Myslíte, že jste připravený?
Na to se mě raději ani neptejte, protože pak začnu mít strach, že ne. (směje se) Přesto doufám, že budu. Budu mít sice silnější motorku, takže přechod nebude jednoduchý, ale věřím, že to půjde. Že to půjde dobře. (zdůrazňuje)
Začátkem července jste absolvoval testy v italském Mugellu, po kterých technici ducati chválili vaše časy na kolo a hlavně jejich pravidelnost…
…jen aby nepřechválili. (usmívá se) Nevěděl jsem, jak rychle bych mohl jezdit. Časy sice opravdu špatné nebyly, ale dokud nepojedu celou sezonu, nemohu říct, jak na tom opravdu budu. Jestli jsem dobrý nebo ne, to se ukáže až na trati při závodě, protože je třeba možné, že Mugello bylo maximum. A taky se může stát, že naopak o další dvě vteřiny zrychlím. Těžko teď říct, jakým jezdcem budu v MotoGP.
Jak se vám závodilo s úplně jinou motorkou?
Jízdy jsou hodně odlišné. Je to úplně jiný stroj, na který jsem si musel zvykat. Ale šlo to až překvapivě rychle. Přeci jen jsme profesionálové, takže jezdit se nezapomíná ani s jiným strojem.
Šance přejít do nejprestižnější kategorie se naskytla už před touto sezonou. Nemrzelo vás, že jste se rozhodli zůstat v Moto2?
Ze začátku ano, ale měli jsme k tomu objektivní důvody. Samozřejmě když se mi ze začátku sezony nedařilo, byl jsem naštvaný, že jsme možná udělali chybu. Ale rozhodnutí se už nedalo vzít zpátky. Teď bych už ani nechtěl. Jsem svým způsobem rád, že jsem zůstal, protože se mi povedly poslední tři závody. Jsem naprosto spokojený.
V jedenadvaceti letech odjedete první závod MotoGP. Představoval jste si někdy, že se vám to podaří tak brzy?
Nad tím jsem takhle nikdy neuvažoval. Spíš jsem si přál, abych v téhle kategorii vůbec někdy závodil. A taky jsem chtěl být mistr světa. (usmívá se) Nezajímalo mě v kolika letech se do MotoGP dostanu, ale jestli vůbec. Samozřejmě mě to tam vždycky táhlo. A čím dřív, tím líp pro mě.