A dost, řekli si nyní v českém závodním týmu Cardion AB Motoracing, za který jezdí v mistrovství světa Karel Abraham. Dvaadvacetiletý účastník kubatury MotoGP vsadí od nového ročníku na novou „mašinu". Značku Ducati změní v nejprestižnější třídě za výkonnostně slabší stroj CRT. Osedlá prototypový rám ART, který bude pohánět motor Aprilie.

Od definitivního potvrzení informace dělí obě strany už jen podpis smlouvy. „Ještě není úplně hotová. Důležité je, že Karel zůstane jezdec třídy MotoGP. Víme, že motorky CRT jsou sice výkonnostně níž, ale jejich vývoj jde kupředu a zlepšují se. ART je mezi nimi podle našeho názoru nejlepší," uvedl mluvčí Abrahamova týmu Jiří Smetana. Konkrétněji se stáj k situaci vyjádří až po podepsání smlouvy, ke kterému by mělo dojít v nejbližších dnech.

Ducati v letošní sezoně výkonnostně nestačí na konkurenční yamahy a hondy. Hlavní důvod přestupu ale je jednání italské továrny, od které brněnský jezdec necítil dostatečnou podporu. „Rozhodli jsme se nevyužít opci na naši smlouvu. Důvodem nejsou výsledky, ale jednání Ducati," potvrdil závodníkův otec a manažer závodního týmu Karel Abraham starší.

To se projevilo například i při letošní Velké ceně v Brně, kdy Ducati nedala Abrahamovi šanci zaplnit místo v továrním týmu za zraněného Nickyho Haydena. „Občas se to tak dělá, ale na můj dotaz mi odpověděli, že v žádném případě. Nevím, jestli mě nemají rádi. Trochu mě to mrzí," uvedl tehdy Abraham, který letošní ročník dokončí na současné motorce.

Podle jeho kolegy z třídy Moto3 Jakuba Kornfeila zvolil zkušenější Jihomoravan správnou cestu. „Dělá určitě krok správným směrem. Kdyby zůstal u Ducati, nikdy by od ní nedostal tovární podporu, takže by stejně nemohl bojovat o nejvyšší příčky. Těžko říct, jak bude motorka fungovat v příští sezoně, ale kluci od Aprilie jsou dost zkušení," sdělil Deníku Rovnost rohatecký jezdec, kterého společně s Abrahamem čeká o tomto víkendu Velká cena San Marina.

Stroj ART je kombinací elitní motorky pro MotoGP a pro superbiky. Má prototypový rám, ale superbikový motor. Podle plánů promotéra světového šampionátu jsou „céertéčka" budoucností závodů mistrovství světa. „Továrny budou hrát stejnou roli jako dřív, ale CRT je k mání za daleko méně peněz a bude čím dál víc konkurenceschopná," řekl šéf společnosti Dorna Carmelo Ezpeleta.

Na ducati si Abraham loni odbyl premiéru jako první Čech v královské třídě MotoGP. Jeho maximem bylo sedmé místo a v celkové klasifikaci skončil čtrnáctý. Stejná pozice mu momentálně patří i v tomto ročníku, kdy do konce šampionátu zbývá šest Velkých cen.

Nejlépe dojel osmý v americkém Indianapolis, v posledních třech závodech neskončil hůř než desátý, předtím ale čtyři starty kvůli zdravotním problémům zmeškal.

Na apriliích s označením ART a spadajících v královské třídě do slabší kategorie CRT závodí v tomto ročníku MotoGP Španěl Aleix Espargaró a Francouz Randy de Puniet, kteří jsou v celkovém hodnocení šampionátu před Abrahamem na dvanáctém a třináctém místě.

Český jezdec spolupracoval s Aprilií v začátcích své kariéry v nižších kubaturách mistrovství světa a její stroje sedlal celkem pět sezon.

TOVÁRNY VS. CRT

Rozdíly při letošní Velké ceně České republiky v Brně:

Nejvyšší maximální rychlost

továrny: 308,4 km/h

(Pedrosa/honda)

CRT: 292,4 km/h

(Edwards/suter)

Nejrychlejší kolo

továrny: 1:56,274 min.

(Lorenzo/yamaha)

CRT: 1:58,781 min.

(De Puniet/ART)