Konečně. 6 sezon, 93 závodů, 249 bodů. Úctyhodná bilance, které chybělo jediné. Vítězství.

Brněnský motocyklový jezdec Karel Abraham si s vystoupáním na nejvyšší stupínek dával načas. Ve víkendové Velké ceně se poprvé v kariéře dočkal.

Triumf v závodě třídy Moto2 a přestup od nové sezony do královské kubatury MotoGP nebude mít úspěšný dopad jen na kariéru dvacetiletého silničáře, ale z jeho triumfu může těžit i český motocyklový sport nebo fanoušci.

Hlavně ale Abrahamovo sebevědomí. Pohár pro vítěze Velké ceny totiž v jeho sbírce dosud chyběl. „Každému, kdo něco podobného dosáhl, vítězství pomůže. Ale i kdyby nevyhrál, je dost silný, aby se se situací vypořádal. Celý rok jezdil velice dobře a největší úspěch v kariéře si zasloužil,“ pochválil jezdce otec a majitel stáje Karel Abraham starší.

Při nadcházejícím přechodu do královské kubatury MotoGP naznačil, že se mezi elitu propracoval svými výkony. „Že Casey Stoner tvrdí opak? Je mi jedno, co říká,“ utrousil brněnský podnikatel. „Zlí jazykové tvrdili, že se Kája dostal do MotoGP jen díky tatínkovi. O víkendu ukázal, že to tak není,“ doplnila ho ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová.

Na letošním úspěchu má zásluhy i Abrahamův tým. Brněnský Cardion AB Motoracing dodával jezdci potřebné zázemí. „Mohl se opřít o kvalitní a dostupnou techniku i práci svých mechaniků,“ uvažoval československý superbikový šampion z roku 1992 Karel Hanika.

Při radostném stříkání šampaňským po nedělním závodu nezískával jen brněnský jezdec, ale i český motoristický sport. „Každý obrázek závodníka radujícího se z vítězství v mistrovství světa se zanese do všeobecného povědomí. Stejné je to i v případě Káji a České republiky. Druhou bednou v sezoně a navíc zaslouženým vstupem do MotoGP pomohl ke zviditelnění státu i země,“ prohlásila Ulmanová.

Ta věří, že triumf dvacetiletého mladíka pomůže v lepším postupu dalším mladým nadějím. Navíc přiláká sponzory, které motocyklový sport potřebuje. „Současná úspěšná generace (Abraham a Jakub Kornfeil – pozn. red.) vyrostla na minibicích, jejichž závody jsou teď v katastrofálním stavu a téměř vymizely,“ popsala Ulmanová šampionát určený pro mladé jezdce. Podobně jsou i na tom silniční klání.

Motorističtí činovníci si od Abrahamova úspěchu slibují „pobláznění“ jako po úspěších české rychlobruslařky Martiny Sáblíkové. „Podívejte se, čeho dosáhla. A za své výkony a výsledky chce postavení rychlobruslařského areálu. Jsme skromnější a věříme, že se jen vytvoří systém podpory, který by vrátil lesk popelce posledních let. Silničním závodům,“ přála si Ulmanová.

Větší návštěvy na brněnské Grand Prix ale díky úspěchu na okruhu neočekávají. „Fanoušků máme dost. S tím nemá Velká cena problém,“ uzavřel Abraham starší.

KAREL ABRAHAM
Datum a místo narození: 2. ledna 1990 v Brně
Povolání: motocyklový závodník
Šampionát: MS silničních motocyklů – třída Moto2 (od nové sezony MotoGP)
Stáj: Cardion AB Motoracing
Motocykl: FTR
Startovní číslo: 17
Výška a váha: 180 cm, 70 kg
Debut v MS: 2005 (125 ccm na GP Španělska)

Životní sezona: beznadějný začátek a předpověď vítězství

Triumf Karla Abrahama v adrenalinovém závodě třídy Moto2 ve Valencii, která byla posledním dějstvím letošního mistrovství světa silničních motocyklů, přinesl fanouškům příjemný šok. Tři roky trvající čekání na dalšího českého vítěze závodu od Lukáše Peška před třemi lety se zdálo nekonečné.

Krůček po krůčku stoupající výkonnost Brňana Abrahama nakonec vygradovala umístěním na nejvyšší stupínek. Přitom loni v dožívající třídě 250 ccm dosáhl Abraham několika nepřehlédnutelných úspěchů v desítce nejlepších. „Škoda, že dvěstěpadesátky končí, po odchodu některých jezdců do MotoGP bych měl šanci možná i na bednu,“ litoval Abraham v závěru svého tříletého působení v nyní již neexistují kategorii.

Co čekat od letošního nástupu nové třídy Moto2 dvacetiletý jezdec netušil. Úvod šampionátu byl proto z jeho strany nepovedený. Stroj RSV zaostával váhově i rychlostně za konkurencí. „Nikdo nevěděl, který motocykl bude opravdu dobrý. Byla to loterie a my měli v úvodu smůlu,“ konstatoval.

Přechodem na anglický podvozek FTR se začala karta obracet. Deváté místo ve Velké ceně Nizozemí odstartovalo sérii, jíž Abraham důrazně pronikl do povědomí soupeřů. Čtvrtou příčku v Barceloně a pátou na Sachsenringu nemohli přehlédnout ani největší skeptici. Čeští fanoušci před závodem na Masarykově okruhu zavětřili šanci na pódiové umístění.

Pády v tréninku a následná zdravotní indispozice ale vyřadily Abrahama rovnou z následujících tří dílů seriálu. Po „zahřívací“ Velké ceně Aragonu překvapil bronzovou příčkou v Japonsku, potom v Malajsii dojel šestý a v Austrálii a Portugalsku bral body za desáté místo. „Doufám, že do konce seriálu ještě nějakou bednu stihnu,“ poodhalil nárůst sebevědomí.

Bojové rozpoložení neuniklo ani šestinásobnému mistru světa Jimu Redmanovi, který byl o uplynulém víkendu ve Valencii hostem brněnského týmu. „Karel je mladý šikovný jezdec a má kolem sebe zapálené lidi. Uvidíte, že se dostane na pódium,“ zavěštil bývalý tovární jezdec Hondy.

Že Redmanova slova nebyla zdvořilostní frází či lehkovážným žertem, ukázalo pak pořadí pod cílovou šachovnicí. Mezi prvními gratulanty byl už jistý mistr světa třídy Moto2 Toni Elias a zdálo se, že vytoužený úspěch přála Abrahamovi většina paddocku. „Byl to parádní závod. Abaja má formu a jel moc dobře. Škoda, že odchází do MotoGP,“ vysekl brněnskému jezdci poklonu Michal Filla, letošní český mistr litrových superstocků a superbiků.

Žádné velké oslavy po nedělním triumfu nevypukly. Už zítra a pozítří jej totiž čekají první oficiální testy v kategorii MotoGP. Abraham v příští sezoně bude jako první Čech startovat v královské kategorii. V sezoně se dohodl na spolupráci s Ducati a postoupí o stupínek výše. „Na testování se těším. Bud mít k dispozici dva motocykly. Jeden bude od Casey Stonera, druhý od Nicky Haydena,“ uvedl.

Na souboje s nejlepšími prý ale zatím nemyslí, bude se hlavně seznamovat s motocyklem a novou kategorií. „Nějaké dobré časy ale zkusím zajet,“ plánoval. „Abaja téměř pokaždé, když se mu začíná dařit, přestupuje do vyšší třídy. Ale je pravda, že do motodvojek se může vždycky vrátit. Letos to tak udělali například Elias, De Angelis a Talmacsi,“ řekl bývalý československý superbikový mistr Karel Hanika starší.

Abrahamova cesta je zvláštní svojí nekompromisní přímočarostí. Jako mladičký minibiker Abaja výkonnostně nijak nevybočoval z řady svých vrstevníků a sotva přešel za řídítka závodní stopětadvacítky, skočil do víru světového šampionátu. Abajův otec Karel Abraham starší totiž záhy pochopil, že závodění v domácím prořídlém startovním poli je mrháním času a zvolil proto neporovnatelně náročnější variantu.

Po dvou letech ve třídě 125 ccm neváhal syna přemístit do silnějších dvěstěpadesátek a po nynějším jednoletém účinkování ve třídě Moto2 se pro příští sezónu upsal Abaju strojům Ducati královské třídy MotoGP.

ABAJŮV ROK
Abraham v MS silničních motocyklů 2010 – třída Moto2:
GP Kataru⋌14. místo (2 body)
GP Španělska⋌28. místo
GP Francie⋌nedokončil
GP Itálie⋌17. místo
GP Velké Británie⋌nedokončil
GP Nizozemska⋌9. místo (7)
GP Katalánska⋌4. místo (13)
GP Německa⋌5. místo (11)
GP Aragonie⋌18. místo
GP Japonska⋌3. místo (16)
GP Malajsie⋌6. místo (10)
GP Austrálie⋌10. místo(6)
GP Portugalska⋌10. místo (6)
GP Valencie ⋌1. místo (25)
Celkem:⋌ 10. místo (96 bodů)
Pozn.: kvůli zranění nestartoval v GP České republiky, San Marina a Indianapolis

Kaz kariéry? Prokletí domácí trati

Supertalent, který od mládí vyhrával vše, co se dalo? Takový brněnský motocyklový jezdec Karel Abraham rozhodně nebyl. Z jednoho z mnoha „bezejmenných“ jezdců se za šest let propracoval až k premiérovému vítězství v závodě mistrovství světa. Deník Rovnost našel pět klíčových momentů Brňanovy kariéry.

Skok mezi elitu. Kariéru startoval jako většina jeho vrstevníků na minibicích. Poté následoval rychlý přesun až do závodů mistrovství světa silničních motocyklů. Ve třídě do 125 ccm se objevil ve Velké ceně Španělska chvíli po patnáctých narozeninách.

O krok výš. Jen s osmi body na kontě a prakticky bez úspěchů. Přesto opouští na konci roku 2006 nejslabší třídu a míří o stupínek výš. Abraham se po dvou letech účinkování v mistrovství světa posouvá do kategorie do 250 ccm. A to i přesto, že dosud ani jednou nedojel v elitní desítce.

Brněnské prokletí. Šestkrát se na domácí Velkou cenu těšil, pětkrát z toho ani neviděl cílovou šachovnicovou vlajku. Přemotivovanost nebo smůla? „Masarykův okruh je pro mě zakletý,“ vysvětloval příčinu nezdarů na trati, na které vyrůstal.

K Rossimu a spol. Byla to jako rána z děla. Abraham pojede od příští sezony v MotoGP. Začátkem letošního července ohromil motoristický svět přechod brněnského jezdce do královské kubatury po bok fenomenálního Itala Valentina Rossiho nebo letošního šampiona Jorge Lorenza.

První triumf. Téměř sto závodů a až do víkendu bez zápisu v kolonce vítězství. Nelichotivou statistiku, na kterou nelichotivě upozorňoval i Australan Casey Stoner, si Abaja spravil v posledním závodě sezony. Úspěšně završil nejpovedenější sezonu kariéry, i když vynechal celkem tři závody. (atl)

KARIÉRA V DATECH
Umístění Karla Abrahama v jednotlivých sezonách MS:
rok umístění ⋌počet bodů
2005 – 0
2006 24. 8
2007 16. 31
2008 16. 40
2009 14. 74
2010 10. 96

Bývalý motocyklový závodník Karel Hanika starší chválí brněnského jezdce: Je znát, že má Kája silné nervy

ROZHOVOR – Dobře zná motoristické prostředí i atmosféru v závodnické rodině. Bývalý jezdec Karel Hanika starší doma také vychovává talentovaného motorkáře. „Pokud má jezdec dobré zázemí, přijde pohoda a klid. Nemusí se strachovat, že když s motorkou praskne o zem, přijde nějaký problém se stupačkou nebo řídítky. Může jet na knop,“ má jasno československý superbikový mistr republiky z roku 1992.

Co jste říkal nedělnímu Abarahamovu výkonu a premiérovému vítězství v ve Velké ceně?
Závod byl fantastický. Karel měl dobrou fazonu už před Brnem. Kdyby nepřišel jeho úraz v tréninku (otřes mozku – pozn. red.), nejspíš by dojel dobře už na Masarykově okruhu.

Může prorazit i v MotoGP?
Samozřejmě musíme brát v potaz, že je to zase velký skok. Ale Karlovi je dvacet, ideální věk. Nemá zažité žádné špatné návyky z dlouhodobého jěždění. Může to být velké plus. Stále se může učit. Je velice pracovitý a závod ve Valencii vydřel jako profesionál. Když soupeřům poodjel, vůbec nestíhali.

V čem tkví jeho síla?
Pokud má motorku v pořádku, je znát, jak má silné nervy. Umí jezdit velice rychle, ale v klídku.

Co mu zatím chybí?
Samozřejmě zkušenosti. V MotoGP zase pozná jinou motorku. Je tam moře elektorinky a omezuje to trakci. Bude chvilku trvat, než si zvykne. Na druhou stranu mu vyšlo výborně už první testování. Na okruhu jezdil srovnatelné časy s Nickym Haydenem

Má Abraham našlápnuto k elitním závodníkům?
Vždycky je potřeba i trochu štěstí. Musí se vám vyhýbat úrazy. Nehoda v Brně jej připravila o tři další závody. Pokud se rychle aklimatizuje a bude mít dobře seřízenou motorku, může konkurovat ten nejrychlejším. Samozřejmě nelze počítat, že skočí do MotoGP a hned bude první. V této elitní třídě se bojuje opravdu na nože.

TOMÁŠ VALAŠKOVČÁK
AMOS KREJČÍ
TOMÁŠ SVOBODA