Zkoušení technických novinek, honění desetinek vteřiny. Ale i příprava na novou sezonu. Den po Velké ceně České republiky silničních motocyklů patřil Masarykův okruh tradičním testům týmů nejprestižnější kategorie MotoGP včetně strojů CRT.

Na trať vyjely i největší hvězdy královské kubatury – vedoucí muž šampionátu Jorge Lorenzo či vítěz víkendového brněnského klání Dani Pedrosa. Brňan Karel Abraham ale scházel. „Testovat nebudu. Čekají mě nějaké zkoušky," uvedl před víkendem dvaadvacetile­tý Brňan.

Drtivá většina jeho soupeřů vylepšovala současné stroje. Lorenzo ale vyjel na okruh i s černou „zbraní" určenou pro příští sezonu. „Testovali jsme první prototyp motorky pro příští rok," sdělil ředitel stáje Yamaha Massimo Meregalli.

Nejrychlejšího času dosáhl Brit Cal Crutchlow na yamaze. Propastné přes tři sekundy ztratila nejrychlejší motorka kategorie CRT.

Ty se účastní mistrovství světa od letošní sezony. Jedná se o stroje, jejichž speciálně upravené závodní motory vycházejí ze sériové výroby a měly by se stát budoucností prestižního šampionátu. „MotoGP mělo zůstat elitní kategorií. Jezdci mají dostat do rukou to nejlepší, co nikde nejezdí," kritizoval pravidla Abraham sedlající výrobek italské továrny Ducati, se kterým jezdí i devítinásobný mistr světa Valentino Rossi.

Kromě Ducati připravují tovární stroje ještě Yamaha a Honda, jejichž jezdci suverénně dominují startovnímu poli, když si připsali až na jednu všechny dosavadní příčky na stupních vítězů.

A právě zatím obrovský výkonnostní rozdíl mezi „opravdovými" stroji MotoGP a CRT jsou největším trnem v oku kritikům. I kvůli dvoukolejnosti letošních pravidel se rozhodl po sezoně ukončit kariéru Australan Casey Stoner. „MotoGP má být jeden kompaktní šampionát," uvedl.

Takové přání se ale brzy jen tak nevyplní. Až do roku 2015 se řády nebudou výrazněji měnit, až poté by měla přijít revoluce v pravidlech.

Přesto i letošní novinka už někdy srovnává krok. Třeba při víkendovém klání v Brně ztratil Abraham na nejrychlejšího „céertéčkaře" v cíli dokonce čtyři vteřiny. „Štve mě to, ale jejich vývoj udělal pár kroků dopředu. Bohužel naše ducati je letos něco mezi MotoGP a CRT," smutnil první český jezdec v prestižním šampionátu. I kvůli slabému výkonu své ducati zvažuje jeho tým Cardion AB Motoracing další kroky pro nový ročník. „Tuto dobu jsme už vždy měli jasno, ale zatím není. Je to trochu alarmující," dodal Abraham. Jestli zvažuje změnu značky ale neprozradil. „Ducati, Yamaha ani Honda nepřipustí, abychom odkoupili licenci. Když odejdeme od Ducati, budeme se hodně těžko vracet. Žádné přechodné řešení nemá smysl," vysvětlil brněnský rodák.

FAKTA O STROJI CRT

Novinka letošní sezony kubatury MotoGP zavedená pro snížení nákladů a rozšíření startovního pole. Jedná se o stroj používající unikátní rám a speciálně závodnicky upravený motor vycházející ze sériové výroby, který ale na rovinkách dosahuje rychlosti i o víc než o dvacet kilometrů v hodině menší než tovární motorka. Oproti nim používají závodníci s CRT při závodech například mnohem méně elektroniky. Má se jednat o budoucnost nejprestižnější třídy mistrovství světa.