Před šesti lety zažil poslední klání šampionátu superbiků na Masarykově okruhu, kam se o víkendu vrátí. „Pro českého diváka je super, že jsou tady nějaké závody na světové úrovni,“ říká pro Deník Rovnost pětatřicetiletý Smrž.
Před rokem se aspoň na jednu zastávku vrátil do kolotoče mistrovství světa superbiků, na okruhu v americkém Laguna Seca skončil šestnáctý a osmnáctý. Ve druhém závodě o jednu příčku porazil jediného českého zástupce v mistrovství světa superbiků v posledních dvou letech, kuřimského Ondřeje Ježka.
Tehdy Smrž zaskočil v týmu Guandalini Racing, za který letos závodí Ježek a od začátku sezony bojuje s technikou. „Jsem docela v pravidelném kontaktu s majitelem týmu. Ondrovi přeju, aby se mu začalo dařit,“ popřál mu Smrž.
Při jeho éře v superbicích závodili další čeští motocyklisté aspoň v doprovodných seriálech šampionátu, právě Ježek jezdil superstocky a supersporty. O víkendu se domácí závodníci v Brně představí jen díky divokým kartám. „Do roku 2012 Češi bez nadsázky zaplnili autobus, měli jsme tam čtyřicet lidí, nejenom jezdců, ale mechaniků, techniků, řidičů kamionů. Teď jsou v šampionátu tři novinářští kluci, dva fotografové a Ondra Ježek se svým doprovodem. Z českého pohledu to je slabší, ale věřím, že se to může po Brnu otočit,“ řekl Josef Kubíček, bývalý spolumajitel a manažer týmu Intermoto, který se účastnil třídy Superstock 600.
K proniknutí do prestižních šampionátů potřebuje závodník peníze, které týmu přinese. „Když se potom daří, jako to kdysi bylo v mém případě, dostává jezdec zaplaceno. Ondra to štěstí nemá, ale má za sebou silného partnera, což je výhoda,“ sdělil Smrž, jenž momentálně jezdí britský šampionát superbiků a účastní se vytrvalostního světového mistrovství.
Náročný úkol spočívá také v udržení v superbikovém kolotoči. „Musí zapadnout strašně věcí dohromady. Motosport je čím dál složitější, týmy mají míň peněz, kolikrát preferují jezdce, kteří je získají než ty, kteří si to zaslouží. Ze superbiků jsem vystoupil, protože se věci rozhodovaly spíš u stolu než na trati, což není dobrá motivace,“ podotkl Smrž.
Kromě něho měla Česká republika už jen jednoho pravidelného zástupce v mistrovství světa superbiků. Jiří Mrkývka závodil jedenáct let pouze za brněnský tým JM Superbike a jeho nejlepší umístění byla desátá příčka ve Valencii.
Pět bodů v seriálu si zase vyjel legendární brněnský závodník František Mrázek, kterému se to povedlo ve věku 55 let a 25 dní, takže se stal absolutně nejstarším jezdcem, který v šampionátu závodil i bodoval.
V pátek se na domácí trať vrátí Ježek. „Na minibikové motorce jsem tu jako malý drandil dvakrát týdně. Brněnský závod je pro mě v letošní sezoně událost číslo jedna,“ prohlásil jezdec.
Historické pořadí českých jezdců:
Jakub Smrž – 150 startů – 684,5 bodu
Jiří Mrkývka – 133 startů – 23 bodů
Ondřej Ježek – 36 startů – 24 bodů
Karel Abraham – 24 startů – 33 bodů
Jiří Dražďák – 17 startů – 2 body
Miloš Čihák – 10 startů – nebodoval
Ondřej Lelek – 8 startů – nebodoval
Michal Bursa – 7 startů – nebodoval
Marek Svoboda – 5 startů – 2 body
Matěj Smrž – 4 starty – 4 body
František Mrázek – 2 starty – 5 bodů
Petr Šalé – 2 starty – nebodoval
Jiří Trčka – 2 starty – nebodoval
Karel Pešek – 2 starty – nebodoval
ČEŠTÍ ZÁSTUPCI PŘI VÍKENDOVÝCH ZÁVODECH V BRNĚ
Mistrovství světa superbiků:
Ondřej Ježek, stroj Yamaha YZF R1, tým Guandalini Racing
Mistrovství Evropy superstock 1000:
Karel Pešek, Kawasaki ZX-10RR, Moto 82
Dominik Juda, BMW S 1000, RR TME Racing (divoká karta)
Mistrovství světa supersport:
Michal Chalupa, Yamaha YZF R6, Czech Road Racing team Chalupari (divoká karta)
Pierre Coppa, Honda CBR600RR, Motor Village 69 Racing (divoká karta)
Mistrovství světa supersport 300:
Alexandra Pelikánová, Yamaha YZF-R3, JRT Brno Circuit (divoká karta)
Vojtěch Schwarz, Yamaha YZF-R3, Motosport Schwarz Racing Team (divoká karta)