Fanoušci návrat čtyřkolových krasavců vítají. „Užívám si každé závody, ale největší dojem ve mně pokaždé zanechávají vozy Grand Tourismo,“ přiznává Robert Švarný z Jindřichohra­decka.

Ve startovním poli letos jede i pět jezdců se zkušenostmi ze závodů formule 1. Enrique Bernoldiho, Ricarda Zontu, Miku Sala, Romaina Grosjeana a hlavně dosud jediného Čecha ve formulové královně motorsportu Tomáše Engeho čekají tuhé boje ve vyrovnaném šampionátu.

K tomu přispívají váhové hendikepy, které znevýhodňují lépe postavené posádky. „Po prvních dvou závodech se síly jednotlivých aut vyrovnaly,“ uvedl Enge, který si na domácí trati věří. „Výhoda našeho vozu bude především v aerodynamice. Určitě mi pomůže i dobrá znalost tratě,“ doplnil.

Enge se sice v minulém závodě na okruhu v Silverstone radoval společně s parťákem Turnerem z vítězství, ale českobritská dvojice nakonec doplatila na nepředpisově ztenčenou tloušťku dřevěné desky pod vozem. „Asi jsme ji ohoblovali na hrbolaté trati,“ hledal Enge vysvětlení.

Kromě vozů GT1 diváci uvidí i souboje jezdců mistrovství Evropy GT3, Lamborghini Super Trofeo nebo Porsche Carrera Cupu Italia.

Mezi závody bude brněnský okruh oslavovat koncerty a vystoupeními osmdesátileté výročí. „Schválně jsme ho naplánovali na vracející se závod gétéček. Vrcholem bude koncert Ivy Frühlingové,“ řekl mluvčí Automotodromu Brno Tomáš Kandel.

Tréninky startují na Masarykově okruhu už v pátek od devíti hodin ráno. Závodit se začne od sobotního odpoledne a víkend vyvrcholí nedělním hodinovým závodem GT1.

PILOTI F1 NA STARTU


Mika Salo (Finsko) 43 let

ve F1: 111 závodů/33 bodů

Ricardo Zonta (Brazílie) 34 let

veF1: 37/3

Enrique Bernoldi (Brazílie) 31 let

ve F1: 29/0

Romain Grosjean (Francie) 24 let

ve F1: 7/0

Tomáš Enge (ČR) 33 let

ve F1: 3/0

Enge: Výhoda? Najezdil jsem tady tisíce kol

Jediný český pilot formule 1 Tomáš Enge je díky znalosti trati favoritem závodů GT1:
Brno /ROZHOVOR/ - Ve startovním poli premiérového ročníku mistrovství světa GT1 vozů Grand Tourismo patří k nejzkušenějším. Za volantem astona martina se Tomáš Enge střídá s Angličanem Darrenem Turnerem. Minulý závod v Silverstone vyhráli, jenže dodatečná technická kontrola je diskvalifikovala. Důvod? Dřevěná deska na spodku vozu byla o necelý milimetr slabší, než přikazují pravidla. „V našem případě byl postih poněkud tvrdý,“ říká Enge rozmrzele.


K čemu vůbec slouží dřevěná deska?
Vozy musí být kvůli tomuto prvku vyšší, čímž se sníží aerodynamický přítlak. Bez dřevěné desky by se projížděly zatáčky rychleji. Cílem FIA (mezinárodní automobilová federace – pozn. red.) ale bylo vozy GT1 pro tento rok zpomalit.

Šampionát využívá k vyrovnanosti startovního pole váhových hendikepů pro rychlejší auta. Jaký je váš názor na toto pravidlo?
Existují už mnoho let, takže jsou zavedené. V letošním roce je organizátoři nastavili až příliš vysoko, protože vítězství znamená pro následující závodní víkend hendikep čtyřiceti kilogramů.

Jak se vám před brněnským závodem aktuálně jeví rozložení sil zúčastněných vozů?
Myslím si, že po prvních dvou závodech se organizátoři snažili vozy maximálně vyrovnat, takže v Brně by to mělo být velmi těsné.

V čem podle vás budou na Masarykově okruhu zřejmé výhody či naopak slabiny vašeho vozu?
Výhodou našeho vozu bude aerodynamika, která je důležitá ve středně rychlých zatáčkách. Naproti tomu nevýhodou může být větší opotřebení pneumatik.

Masarykův okruh znáte zpaměti. Domníváte se, že tohle plus vám bude platné?
Určitě. Jelikož jsem tady odjezdil tisíce kol, bude znalost tratě výhodou. Vyrovnanost jezdců světového šampionátu GT1 je však obrovská, takže nebude až tak markantní.

V letošních gétéčkách startuje včetně vás pět bývalých pilotů formule 1. Mohou jim být jejich zkušenosti něčím užitečné?
Zkušenosti v seriálu GT1 jsou velice cenné, ale je jedno, jestli je mají jezdci z efjedniček nebo z jiných závodů.

Zamlouvá se vám letošní rozhodnutí FIA povýšit závody vozů Grand Tourismo na mistrovství světa?
Závody Grand Tourismo byly vždy velkou show a vynikající podívanou. Z těchto důvodů si seriál statut mistrovství světa určitě zasloužil. Jsem samozřejmě moc rád, že mohu být součástí tohoto kolotoče.

AMOS KREJČÍ
TOMÁŠ VALAŠKOVČÁK