VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Japonci pracovali, jenže my jsme to zabalili, povídá Staša

Brno /ROZHOVOR/ - Jak svět přichází o básníky… Pokud jednou někdo natočí příběh o kariéře motocyklového závodníka Bohumila Staši, film může nést výstižný název Jak přicházet o talenty.

11.8.2011
SDÍLEJ:

Motocyklový závodník Bohumil Staša.Foto: Archiv Amose Krejčího

Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let minulého století patřil zlínský rodák k největším talentům světové motocyklové silnice. Coby tovární jezdec strakonické ČZ sváděl srdnaté bitvy s tehdejší absolutní špičkou, absolvovat kompletní seriál mistrovství světa mu však nebylo nikdy dopřáno.

V roce 1971 dojel na starém Masarykově okruhu ve třídě 350 ccm na druhém místě za Finem Jarno Saarinenem na yamaze a diváci šíleli nadšením. Tušil někdo z nich, že na další věnec českého jezdce v mistrovství světa světa silničních motocyklů budou čekat předlouhých pětatřicet let? Krutý půst přerušil až ve Velké ceně Španělska 2006 druhým místem ve stopětadvacítkách Lukáš Pešek, ale na brněnském okruhu stříbrný úspěch svérázného Staši dosud nikdo z našich jezdců nezopakoval.


Ten čtyřicet let starý závod třistapadesátek měl pro tým ČZ docela dramatickou předehru. Zkuste zavzpomínat…

V tréninku se oba naše čtyřválce rozbily. Mechanici Bártík a Lenc museli z motorky vyndat motor a zajet s ním do Strakonic na opravu. V továrně pracovali celou noc a do Brna na okruh se vrátili asi hodinu a půl před závodem. Opravený motor rychle namontovali do rámu a jen tak tak jsme stihli start. Zpočátku jsme jel šestý, ale brzy jsem zjistil, že z motoru nic neteče a může držet. A pak jsem najednou uviděl před Farinovou zatáčkou stát Agostiniho s MV Agustou.

To byl ovšem docela unikátní jev. „Božský Ago“ sbíral jeden titul za druhým a italské stroje MV Agusta platily tehdy za nepřekonatelné jedničky. Chytily v tom okamžiku ve vás závodnické saze?
Řekl jsem si, vidíš, i jeho motorka se dokáže rozbít. A dostal jsem chuť na dobrý výsledek. Mezitím už Saarinen vedl s dost velkým náskokem a já ho pomalu snižoval. Závod byl dvě stě kilometrů dlouhý a jel se na mokru. V předposledním kole se mi začala zadírat šoupátka a před zatáčkami zůstávalo půl až tři čtvrtě plynu. Diváci bláznili a řvali tak, že jsem je slyšel i přes hluk motoru.

Bylo těžké nenechat se vyhecovat přes limit rizika?
Řekl jsem si, že bude lepší dojet na jistotu druhý, než se hnát za vítězstvím a třeba spadnout. Přestože takové rozhodnutí bylo proti mému sportovnímu přesvědčení. Vždycky jsem totiž tvrdil, že lepší je upadnout z prvního místa, než dojet druhý.

Váš čtyřtaktní čtyřválec ČZ OHC považovali odborníci za podařený závodní stroj. Proč jeho vývoj potom nepokračoval?
Nad továrnou ČZ se tehdy stahovaly mraky. Domníval jsem se proto, že dobrý výsledek v mistrovství světa přesvědčí komunisty, že jde o dobrý projekt a pokračovat ve vývoji originálního čtyřtaktního čtyřválce nemusí být špatné. Ale nebylo to nic platné, strana rozhodla, že do komunismu na motorce nepojedeme.

Druhé místo v Brně znamenalo v roce 1973 vaše jediné body ve třídě 350 ccm. Proč vás nenasazovali do všech závodů mistrovství světa, když bylo jasné, že reálně můžete dojíždět na předních příčkách?
Seriál jsem nikdy nemohl jet celý. Jednou mi na Svazarmu (tehdejší polovojenská organizace řídící u nás mimo jiné motoristický sport – pozn. red.) řekli, že jsem moc mladý a do ciziny se ještě najezdím. Jindy zase zapomněli podat žádost o víza, takže jsem nikdy nestartoval víckrát než v polovině závodů mistrovství světa. Většinou ve východním a západním Německu, v Brně, někdy v Nizozemsku. Třetí a šestá místa v třistapadesátkách nebo půllitrech byla pro někoho asi málo.

Při zmínce o půllitrech, se vybaví pamětníkům rok 1969. Tehdy jste dojel na Masarykově okruhu v královské třídě 500 ccm třetí za Agostinim a Marsovszkym…
Jel jsem s jednoválcovou třistasedmdesátkou ČZ proti plnohodnotným půllitrům. Myslím si tedy, že nešlo o nejhorší výsledek. Ale když se dělaly filmové reklamy na osobnosti v historii brněnské Velké ceny, někdo usoudil, že Staša nebo Malina tam nemají co dělat. Vítězství ve volném mezinárodním závodě se asi považovalo za něco víc, než dobré umístění v mistrovství svě­ta.

Myslíte si, že při pravidelných startech byste měl ve světovém šampionátu šanci na celkové umístění v první trojici?
Jsem o tom zcela přesvědčený.

Později jste závodil na novém továrním dvoutaktu Jawa 250. Jevil se jako životaschopný?
Na mezinárodní scéně ano. Pro mistrovství světa by bylo dobré až poslední šoupátkové řešení. Výmysly konstruktéra Křivky před nástupem šoupátka stačily s bídou na Pohár míru a přátelství. A to ještě jenom tehdy, když nepřijeli Kubánci s yamahami. Fidelovi asi nevadilo, že motorky jsou z Japonska.

U nás západní či japonské závodní motocykly nevyhovovaly ideologickým kritériím?
Později jsem jezdil také soukromou třistapadesátku yamahu ve třídě půllitrů a v Brně jsem dojel šestý. Měl jsem sponzora z USA, který mi byl spolu s Yamahou ochotný zaplatit celý seriál mistrovství světa. Barum Rudý říjen Otrokovice se dokonce zaručoval, že neemigruji. Na ústředním výboru partaje nám ale řekli, že když se někde zahraje česká hymna, nenajíme se z toho. A navíc, že Japonsko je na západě. Povídali také, že Afričané neskáčí na lyžích, tak proč já chci závodit…

Tušil jste, že vaše druhé místo v Brně bude na tak dlouhou dobu poslední pódiový výsledek českého jezdce v silničářském mistrovství světa?
Rozdíly ve výkonech motocyklů byly tenkrát velké a závody dvojnásobně dlouhé oproti dnešním. Kde jsou motorky dnes, se jmenuje vývoj. Japonci nejeli do komunismu, ale pracovali. A my to raději zabalili. Motocykly jsme dělali převážně doma. A tam v garáži Japonsko neporazíš.

Jako závodník jste zažil všechny tři poválečné varianty klasického Masarykova okruhu, dějiště vašeho loučení s kariérou byl nový automotodrom na Kývalce. Která ze čtyř rozdílných brněnských tratí na vás nejvíc zapůsobila?
Byl jsem zvyklý jezdit na přírodních tratích a tomu architektovi, co kreslil nový okruh v Brně, se asi zadřelo kružítko. Všechny zatáčky jsou téměř stejné, pořádná rychlá chybí. Proto se mi víc líbilo staré Brno. Závodníkovi samozřejmě nejvíc vyhovuje trať, na níž má nejlepší výsledky.

Váš syn několikrát startoval v brněnské Velké ceně na divokou kartu, byl i mezinárodním mistrem republiky. Nemrzí vás, že skončil se závoděním v poměrně mladém věku?
Ani ne, to by se stejně už nedalo zaplatit. Mistrovství světa se zvrhlo v přehlídku hospod, kamionů a pár vyvolených lidí, kteří ani nezaplní startovní rošt. Za mého a Boďova závodění nastupovalo do tréninku osmdesát lidí. Bylo jedno, jak se kdo jmenuje, jak velký má kamion. Do závodu jich prostě odstartovalo jen šestatřicet a hotovo. Dnes se to sice jmenuje kvalifikace, ale závod stejně jede každý, i když jeho časová ztráta je vyšší než stanovených sto sedm procent.

Co říkáte nynějšímu stavu české motocyklové silnice?
Je tam, kde je. Vklady do mistrovství republiky, případné tréninky a testování na našich autodromech jsou tak brutálně drahé, že v dnešní ekonomické situaci si to málokdo může dovolit. Vyhrajete závod českého mistráku a první cena se rovná nula korun. Závod vás přijde na minus třicet tisíc korun a do toho nepočítám motorku.

Kterému současnému českému jezdci byste udělil nejvyšší známku?
Sezonu Karla Abrahama v MotoGP považuju za super. Myslím, že pokud je soudný, musí být příjemně překvapený i on sám. Já osobně fandím Abrahamovi jako ještě nikomu předtím.

A když nefandíte, čím se v důchodovém věku bavíte?
Hraji si s veteránskými motorkami.

Bohumil Staša

Narozen: 29. dubna 1944 ve Zlíně

Motocyklový závodník: 1961 – 1989

Tovární jezdec: ČZ, Jawa

Další motocykly: MZ, Yamaha, Suzuki, Honda

Mistr republiky: 20 titulů v třídách 125, 175, 250, 350, 500 ccm

Výhry v mistrovství republiky: 90

Největší úspěchy v mistrovství světa: 2. v GP ČSR 350 ccm 1971, 3. v GP ČSR 500 ccm 1969, 4. v GP Nizozemí 350 ccm 1968, 4. v GP Itálie 350 ccm 1968, 4. v GP Jugoslávie 350 ccm 1969, 5. v GP záp.Německa 500 ccm 1968, 5. v GP vých. Německa 350 ccm 1969, 6. v GP ČSR 350 ccm 1967, 1969, 6. v GP záp. Německa 350 ccm 1968, 6. v GP ČSR 500 ccm 1973

Nejlépe v MS celkově: 8. v 350 ccm 1968, 1969 (šampionát nikdy nejel kompletní)

Zajímavost: závodili také jeho otec Vincenc a syn Bohumil

AMOS KREJČÍ

11.8.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Pracovník ostrahy 78 Kč

Pracovníci ostrahy, strážní ostraha podniku. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 78 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadované dovednosti , Odpovědnost za provoz kotelny. Čistý trestní rejstřík., Nástup dle dohody, Poznámka k volnému místu: (náplň práce, popis pozice)., Vhodné pro důchodce i ČID., Zaměstnanecké benefity:, 5 týdnů dovolené, Prémie, odměny, Příspěvek na stravování, Příspěvek na životní nebo penzijní připojištění, Odměny-životní jubilea,, Odměny za věrnost. Pracoviště: Exmont-energo a.s., Bohunická, č.p. 652, 619 00 Brno 19. Informace: Ing. OlgaTeplá, +420 543 420 225.

Management - Management Ředitel 40 000 Kč

Obchodní náměstci (ředitelé) Zástupce výkonného ředitele, operativní manažer. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Zástupce výkonného ředitele / operativní manažer, Společnost Arkon Flow Systems, s.r.o. je ryze česká společnost zabývající se vývojem, výrobou a distribucí elektromagnetických průtokoměrů., Nabízíme flexibilní přístup k potřebám zákazníka. Pro každou aplikaci dokážeme nabídnout řešení na míru., Naše výrobky jsou používané spokojenými zákazníky ve více než 20 zemích světa, včetně Asie a Latinské Ameriky. Průtokoměry společnosti Arkon Flow Systems jsou vhodné k aplikaci v oblastech vodohospodářství, nakládání s odpadními vodami, zavlažování a v těžebním a chemickém průmyslu. Projekty, ve kterých se spojuje přesnost, efektivnost a moderní technologie, jsou pro nás výzvou., , Čtěte dál, jen pokud:, - se chcete podílet na vedení firmy a být pravou rukou šéfa, - dokážete vést operativní i strategické obchodní projekty, - jste precizní, zodpovědný a rád plánujete, - jste zvyklý reportovat vedení, - preferujete působení v malé české společnosti ale se světovou klientelou, , Co by Vás opravdu čekalo?, Budete ten, kdo bude plně podporovat ředitele při řízení společnosti a zastupovat jej v případě nepřítomnosti., , Konkrétně budete:, - dohlížet nad operativními a strategickými obchodními projekty, - účastnit se strategického plánování, - sledovat měsíční výrobní, obchodní a vývojové plány, - koordinovat měsíční plány s jednotlivými odděleními, - samostatně sledovat a kontrolovat projekty v návaznosti na ostatní oddělení, , Všechny ve firmě budete znát jménem (je nás celkem jen cca 25), na Vás se budou obracet všichni z výroby a vy budete reportovat vedení., , Než se přihlásíte, promyslete, zda už máte praxi na podobné pozici. Máte za sebou odpovídající VOŠ nebo VŠ vzdělání. Ovládáte angličtinu (jakože fakt ji budete potřebovat!). Papíry a tabulky pro Vás nesmí být jen nutné zlo. Očekáváme od Vás dokonalý time management sebe sama i druhých. A určitě se nesmíte bát hledat řešení různých problémů a být schopný pracovat na více projektech současně., , Když se domluvíme, můžete se těšit na super místo, které pro Vás máme ihned k dispozici. Nabízíme Vám hned ze startu smlouvu na dobu neurčitou, fixní měsíční mzdu, která roste již po prvním měsíci zaškolení a do budoucna se můžeme bavit také o ročních prémiích., K tomu dostanete stravenky, nějakou tu dovolenou navíc, pracovat budete v jedné směně kousek od centra Brna a po čase vám přispějeme i na penzijní nebo životní pojištění., , Těšíme se na Váš životopis a na setkání při pohovoru.. Pracoviště: Arkon flow systems, s.r.o.-prac., Nováčkova, č.p. 418, 614 00 Brno 14. Informace: Mgr. Veronika Veith, +420 731 658 433.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 90 Kč

Prodavači potravinářského zboží Prodavačka v prodejně zdravé výživy DPP. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 90 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt e-mailem, , Hledáme brigádnici do prodejny zdravé výživy pro pátky 8 - 18 hod. a soboty 8 - 13 hod.. Pracoviště: Tomáš kučera - prodejna, Veslařská, č.p. 837, 637 00 Brno 37. Informace: Kateřina Kučerová, +420 773 129 892.

Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 14 330 Kč

Uklízeči a pomocníci v ubytovacích a vzdělávacích zařízeních uklízečka. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14330 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Střední škola strojírenská a elektrotechnická Brno, příspěvková organizace, Trnkova 2482/113, Brno - Líšeň , , přijme:, 1 uklízečku na hlavní pracovní poměr , Úklid budovy školy - Novolíšeňská 2482/113 v Brně - Líšni. Úvazek 40 hodin týdně, jednosměnný provoz (pouze odpolední směny). Platové podmínky - od 12.200,- Kč měsíčně. , Požadujeme minimálně základní vzdělání, dobrý zdravotní stav a bezúhonnost doloženou výpisem z rejstříku trestů., , Nástup možný ihned, , Uchazeči se mohou hlásit, u vedoucí ubytovny paní A. Havlíčkové osobně nebo na tel.č. 544 422 811, 544 422 836, mobil 777 990 780, nebo mohou zasílat písemné nabídky s profesním životopisem na personální oddělení, , e-mail: havlickova@sssebrno.cz.. Pracoviště: Střední škola strojírenská a elektrotechnická, brno, trnkova 113, Trnkova, č.p. 2482, 628 00 Brno 28. Informace: A. Havlíčková, +420 544 422 811,544 422 836,777 990 780.


1. místo v kategorii díla výtvarného umění: Opravené varhany v loretánské kapli při minoritském klášteře sv. Janů v Brně.
12

Cenu kraje za nejlépe opravenou památku vyhrály nejstarší varhany v Brně

Ve věku 97 let zemřel brněnský malíř Miroslav Netík.
30

Maloval válku nebo lidské poklesky. V 97 letech zemřel malíř Miroslav Netík

Úspěchy Komety a Zbrojovky se míjí. Brno je dost velké, aby oba hrály na vrcholu

Brno /INFOGRAFIKA/ – Kometa a Zbrojovka. Dva kluby, které dosáhly na vrchol, ale nikdy se na něm nepotkaly. 

Hradec shání gólmanskou náhradu. Láká Čiliaka z Komety

Hradec Králové, Brno - Patrika Rybára by v brance hokejistů Mountfieldu mohl nahradit jeden ze slovenské dvojice Marek Čiliak, Ján Laco.

Neinfekční epidemie: vysoký tlak má každý čtvrtý dospělý, nemocných dál přibývá

Jižní Morava /ANKETA/ – Neinfekční epidemie jedenadvacátého století, za kterou může nadměrný stres, alkohol, kouření či nedostatek pohybu. Pacientů, které ohrožuje vysoký tlak, na jižní Moravě podle odborníků přibývá.

Noc kostelů zavede do kaple na psychiatrii nebo do šaliny se Strachem

Brno – Bezmála padesát kostelů a 450 prohlídek, besed a dalšího programu. Tak bude v Brně vypadat páteční jubilejní Noc kostelů, díky které se lidé podívají i do jinak nepřístupných chrámů.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT