V motoristických kláních se většinou bojuje pouze o body. Jezdec brněnského KT Motorsport Marek Fried ale předminulý víkend nebyl daleko od toho, aby při závodech středoevropského a českého okruhového šampionátu musel bojovat také o život. Jeho Lotus Exige zachvátil na Slovakiaringu velký požár, když se vzňal olej ve výfuku, který se tam dostal špatným těsněním.

Co ze závodního speciálu zůstalo?

Viděl jsem ještě na okruhu, jak dopadl. Zbyla z něho jen půlka.

Zažil jste už někdy, aby shořela polovina auta?

Pár drobných požárů už mám za sebou. Menší se stávají docela často, ale většinou se uhasí v zárodku a nikdy nebyly natolik zásadní. Hořet půlku auta jsem za jedenáct let kariéry ještě nikdy neviděl.

Jak jste jako řidič situaci vnímal?

Klesl mi výkon motoru, ale pokračoval jsem. Letos nás provází technické problémy každý závod, ani alarm neblikal, takže v prvotním okamžiku jsem se snažil dál závodit. Kontroloval jsem situaci i ve zpětném zrcátku, ale neviděl jsem v něm nic neobvyklého, žádný kouř. Až mi z boxů hlásili do vysílačky, že hořím, zastavil jsem. To už se z auta vyvalil velký dým, takže jsem věděl, že je situace hodně špatná.

Netušil jste tedy, o jak vážnou situaci jde?

V prvním okamžiku ne. Až když jsem vystoupil z auta, obíhal jsem ho, že ho uhasím, a uviděl jsem šlehat třímetrové plameny. Tak jsem svou snahu vzdal.

Byl jste v ohrožení života?

To asi ne. Na sobě mám nehořlavé oblečení, hasiči byli na místě do půl minuty a z auta jsem se dostal asi za deset vteřin. To není tak hrozný čas, ale ani příliš dobrý. Při vylézání ven jsem se totiž zachytil svým HANS (systém ochrany krku a hlavy jezdce pozn. red.) za síťku v autě. Trochu jsem se tím zdržel, ale nešlo o nic, co by mě nějak výrazně ohrozilo.

Není to nebezpečné, když jezdec ztratí pár cenných vteřin?

Třeba při závodech v Dubaji je jiný systém, kde síťka není potřeba. Zdá se mi to mnohem lepší, ale u nás se toto řešení ještě nechytlo.

Říkal jste si zpětně, že vše mohlo dopadnout daleko hůř?

Kdybych neměl zapnutou vysílačku, tak brzo se nedozvím, že hořím. Je otázka, kdy bych zastavil, kdy by mi došlo, že už je situace vážná.

Změnil incident váš pohled na závody?

S tím se nic dělat nedá. Jen si musím dát pro příště větší pozor na síťku, aby se už nestalo, že za ni zůstanu viset a nevystoupím z auta. Jinak nemám problém, neutrpěl jsem psychický šok. (úsměv)

Cítíte se v autě bezpečně?

Motorismus je adrenalinový sport. Něco podobného se může opakovat, ale dopředu nad tím nepřemýšlím.

Vybaví se vám po skoro dvou týdnech ještě vzpomínky na situaci?

Ani ne, neberu to jako zásadní životní zlom. Spíš přemýšlím nad tím, jestli dáme auto včas do pořádku na další závod.