Kdybyste byli ztracenými poutníky, považovali byste toto ho za oázu, místo odpočinku. Pro motocyklové jezdce se ale jedná o pouštní peklo. Písek, prach a s tím spojená špatná přilnavost motorky na trati. Vítejte na Losail circuit, katarském závodním okruhu.
Právě na šest let staré trati odstartuje o víkendu mistrovství světa silničních motocyklů letošní sezonu. A to ne ledajak. Místo spalujícího odpoledního slunce se motorističtí predátoři porvou o první body v noci.
Pod září tisíce reflektorů, jako ve dne. „Docela se mi to líbí. Je to alespoň trochu zajímavé a zase něco jiného. Když jsme v Kataru jezdívali ještě za dne, cítil jsem se hrozně. Panuje tam příšerné vedro, takže jsem rád, že závod pár let zpátky přesunuli až po západu slunce,“ sděluje brněnský motocyklový jezdec Karel Abraham, který ve státě v Perském zálivu zažije svou premiéru v nejsilnější třídě MotoGP.
Ojedinělý zážitek především pro fanoušky a diváky. U jezdců se pochopení mísí s negativními reakcemi. „Odlamp, které na vás svítí, jsou všude stíny, což je nepříjemné třeba i pro hledání brzdných bodů. Někomu vadí i umělé světlo, ale s tím naštěstí problémy nemám,“ vysvětluje dvacetiletý rodák z Brna.
Na více než pětikilometrové trati zažil ostrou premiéru v loňském roce Jakub Kornfeil startující v kubatuře do 125 ccm. „Zvyknout si na netypické osvětlení je pro nováčka obzvláště těžké. Teď už vím, na co se mám připravit,“ sděluje vlastní zkušenosti jezdce z Rohatce na Hodonínsku.
A přidává další. „Trať je naprosto specifická od ostatních okruhů. Nejenže je hodně špinavá od písku, který je všude okolo, ale také strašně široká. Občas na ní pomalu hledáte svoje soupeře,“ směje se.
Jezdci si musí zvyknout i na úplně jiný režim. Zatímco při drtivé většině závodů startují dvě hodiny po poledni, v Kataru je závodní klání čeká až v deset hodin večer. „Za pár dní si člověk musí zvyknout na trochu jiné podmínky. Později vstáváte, později chodíte spát,“ dodává Kornfeil.
Vzorem nočního katarského klání, kde poprvé jelo pod umělým osvětlením v roce 2008, se inspirovala i formule 1. První podnik pod tisícovkami reflektorů se jel v roce 2010 v Singapuru.
-historie: Okruh byl postaven v roce 2004, kdy na něm nepřetržitě dvanáct měsíců v kuse pracovalo přes tisíc zaměstnanců. Výstavba areálu stála 58 milionů amerických dolarů. Zahajovací akcí byl 2. října 2004 závod mistrovství světa silničních motocyklů.
- parametry okruhu: Měří 5 380 metrů, její startovní rovinka je dlouhá 1068 metrů. Šířka trati je dvanáct metrů a jezdci v jednom kole zatočí desetkrát doprava a šestkát doleva.
- rekord: Nejrychlejší čas zajel v roce 2008, kdy se poprvé jelo pod umělým osvětlením, Casey Stoner a má hodnotu 1:55,153 sekundy.