První závody jel Mičánek na blátě v autokrosu. „Půjčil jsem si buginu a díky tomu si mě pak na vojně vytáhli od rakeťáků z Neslovic do Nitry, kde se rodil autokrosový oddíl,“ vzpomíná jubilant na kariéru, která odstartovala na začátku sedmdesátých let. Sám říká, že autokros nikdy jezdit nechtěl, ale bylo to „pořád lepší než vojna na stráži se samopalem.“

Ještě během vojny absolvoval Jiří Mičánek okruhovou školu a první okruhový závod tajně v Mostě při vojenské službě. Po návratu z Nitry mu pomohlo, že v Brně bylo silné zázemí svazarmovského ARC Brno. „ARC byl tehdy klub s velmi silným zázemím a možná nejlepší pověstí v Československu,“ popisuje Mičánek.

Zdeněk Okál odehrál v dresu Komety zatím tři zápasy.
Okál překvapil: Snad jsem to klukům v Kometě nekazil, říká po návratu do Přerova

Shodou náhod zdědil auto po Jiřím Rosickém, další automobilové legendě poválečného motorsportu a nestorovi brněnského závodního klubu, který právě končil aktivní kariéru. „Dva roky jsem jel formuli Škoda s heslem: Buď vyhraju, nebo budou létat kola jako v Indianapolis. Ze začátku to byl ten druhý případ,“ směje se Mičánek, který stále provozuje tým v německém seriálu Porsche Sports Cup, ve kterém s mladším synem Tomášem získali v roce 2010 titul.

První mistrovskou sezonu, a zároveň nejúspěšnější v kariéře, zažil Mičánek v roce 1978, kdy jel ve Formuli Škoda i Formuli Easter šampionáty na okruzích i do vrchu. Ze čtyř možných titulů získal tři, jen s Easterem byl na okruzích třetí. Další cenná vítězství sbíral v tehdejších velmi dobře obsazených závodech takzvaného Poháru míru, který v roce 1984 v kategorii družstev ovládli. Zároveň získal už svůj osmý titul ve Formuli Easter.

V roce 1987 vyšla Mičánkovi sázka na Formuli Mondial poháněnou silnějšími motory Lada. Opět ovládl vrchařský i okruhový šampionát. Sezonu revolučního roku 1989 strávil v prestižním Alpsko-dunajském poháru, který opět vyhrál v přímém souboji s Herbertem Stengrem, o rok později skončil druhý.

Po revoluci pokračoval v úspěšné kariéře s Mondialem, se kterým absolutně vládl federálnímu mistrovskému šampionátu. Zároveň se ale začal věnovat podnikání. Tři roky po revoluci se Mičánek pustil do stavby tehdy úspěšného hotelu poblíž Masarykova okruhu a založil vlastní okruhovou školu a tradici závodu do vrchu Brněnský drak, který se jezdil také na brněnském automotodromu.

Aktivní kariéru ukončil v roce 2000, jeho vyhlášenou školou už tehdy procházeli špičkoví závodníci následující dekády, například Tomáš Enge nebo Josef Král. Zároveň se začal v novém miléniu věnovat koučinku svých synů, které dovedl v letech 2003 až 2012 k několika významným úspěchům. V roce 2004 se Jiří Mičánek junior stal nejmladším mistrem České republiky v historii, první titul získal ještě před osmnáctými narozeninami.

Brněnští fotbalisté (v červeném Filip Blecha) uhráli v Mladé Boleslavi bezbrankovou remízu.
Blecha cítil, že se mu daří. Jaro začal v základu Zbrojovky a chce pokračovat

Na poměry českého motorsportu byla výjimečná i účast v seriálu Formule BMW. Mladší syn Tomáš se kromě vytrvalostního titulu, který získal s bratrem, zapsal do historie i překvapivým vítězstvím v seriálu Porsche Sports Cup v roce 2010. „Myslím, že na tátově kariéře nejsou výjimečné jen závodní úspěchy, ale i manažerská a koučinková historie. Pokud se podíváme na jeho vrstevníky, tak dnes prakticky neexistuje nikdo, kdo by byl stále takto činný a aktivní a jeho tým pokračoval v další generaci,“ hodnotí kariéru svého otce Jiří Mičánek mladší, který značku Mičánek Motorsport převzal v roce 2017 a dnes s ní závodí v prestižním seriálu Lamborghini Super Trofeo Europe a otevírá i juniorský program ve středoevropském mistrovství na okruzích.

K narozeninám si Mičánek starší nadělil návštěvu továrny Scuderia AlphaTauri v Itálii, kam jej pozval jeho dlouholetý přítel, bývalý závodník a šéf stáje Franz Tost.