Jak se cítíte po sobotním příletu do České republiky?
Jet lag (únava kvůli přeletu mezi časovými pásmy – pozn. red.) na mě pořád působí. Zhruba týden mi potrvá, než se dospím a dám dohromady. Hned po příletu jsem zajel do nemocnice, aby se mi podívali na krční páteř, která mě bolela po pádu v deváté etapě. Naštěstí je jen namožená.

Zmíněná nehoda v předposlední etapě vypadala děsivě. Co se přesně odehrálo?
Jel jsem na feš-feši (velmi jemný prášek – pozn. red), najednou se mi ztratilo přední kolo a už jsem lítal.

Co se dělo pak?
Dostal jsem pořádnou ránu do hlavy a nevěděl, kde jsem. Půl hodiny jsem přemýšlel, kam mám jet, a snažil se nastartovat hlavu, abych mohl pokračovat v závodě. Takovou situaci jsem nikdy nezažil. I když jsem si natloukl v motokrosu, člověk se rychle zorientuje, protože jede na okruhu, ale tady mě čekalo ještě skoro tři sta kilometrů v neznámém prostředí. Sto kilometrů si vůbec nepamatuju.

Situaci jste ustál a podruhé Dakar dokončil. Jaké jste měl pocity po dojetí do cíle?
Upřímně řečeno smíšené. Jednak jsem byl naštvaný za chybu, kterou jsem udělal v šesté etapě, po níž jsem dostal penalizaci. A taky mě zklamalo, že Dakar nebyl takový, jaký organizátoři slibovali.

Jan Brabec
Narozen: 23. června 1983
Motocykl: Husqvarna
Stáj: Big Shock Racing
Počet účastí na Dakaru: 2
Umístění na Dakaru: 39. pozice (2018), 34. pozice (2019)
Úspěchy: několikanásobný mistr České republiky v motokrosu i superkrosu

Jak to myslíte?
Avizovali, že sedmdesát procent Dakaru se pojede na písku. Ale ve skutečnosti vedla trasa hlavně přes kamení a feš-feš. Mně písek vyhovuje, takže jsem se těšil. Pořád jsem čekal, až konečně přijde, a nakonec ho bylo o dost méně. O to je zklamání větší. I proto považuju letošní Dakar za daleko náročnější než loňský. Na druhou stranu je extrém součást tohoto závodu. Proto je taky nejtvrdší a nejtěžší.

Jak jste zmínil, v šesté etapě jste dostal penalizaci. Neprojel jste několik kontrolních bodů a klesl z 23. na 55. místo. Kde se podle vás stala chyba?
Pokazil jsem to sám. Začal jsem zmatkovat s navigací a jak jsem byl ve stresu, vyřešil jsem situaci špatně. Každopádně zkoncentrovat se na zbytek rallye a přestat na chybu myslet bylo strašně obtížné.

Jak nahlížíte na konečnou čtyřiatřicátou pozici?
Když to shrnu, mohl jsem se umístit úplně jinak. Ale dělal jsem chyby, protože jsem jel na hraně.

Jak dlouhý bude váš oddech od motorky?
Zatím vůbec nevím, jaký je přesně program dalších závodů. Až se dám dohromady, podívám se na rozpis a podle toho uvidím.