Brněnský jezdec Michal Pavlík propadl soupeření ve vozech Morgan, které jsou vyrobené převážně z jasanu. „V roce 1996 jsem na jednom závodě viděl startovat právě Morgany. Bylo to absolutně jiné auto, než všechna ostatní. Hned jsem se do něj zamiloval,“ vzpomíná na první kontakt se značkou.

V loňské sezoně jezdil s vysněnými auty v britských seriálech Aero Racing Morgan Challenge a Motoring Classics Thoroughbred Sportscar Championship, kde zvítězil ve svých třídách. „V prvním šampionátu jsem navíc v absolutním pořadí skončil v konkurenci šedesáti jezdců čtvrtý. Jde zatím o můj dosavadní největší úspěch kariéry,“ rozplývá se Pavlík.

Závody v netradičních autech ho baví. Především díky jejich unikátnosti. „Pocit vystoupit z Morganu oproti Ferrari nebo Porsche je úplně jiný. Jedná se o moderní techniku v retro hávu. Auto má své kouzlo,“ vysvětluje.

Jedním z nich je i jeho netradiční konstrukce, kdy základní stavba vozu je z jasanového dřeva. „V dnešní době je to opravdu unikátní. Každopádně splňuje všechny bezpečnostní testy, abych s ním mohl jezdit i na běžných silnicích. Pro zajímavost, továrna Morganu vypadá takto: první výrobní hala je sklad dřeva, druhá zase truhlárna. To člověk moc nečeká,“ směje se.

Z velké části je výroba ruční záležitostí. „Jako za starých časů. Přitom cena auta je srovnatelná nebo nižší než u prestižních značek, kde si výrobce nechává zaplatit za jméno,“ porovnává Pavlík, podle kterého se už ve světě nikde sériově podobná auta nevyrábějí.

I když většina karoserie je ze dřeva, jezdci kvůli tomu nehrozí při závodech větší riziko, že by ve voze uhořel. „Dřevěné části jsou napuštěné protihořlavými látkami. Nejnebezpečnější pro závodníky jsou v tomto ohledu materiály, ze kterých se dělají sedadla. Ty vzplanou hned,“ povídá.

Specifikem šampionátu Morganů je i jejich časová nenáročnost, když se závody stihnou odjet v jednom dni. „Nejčastěji odlétám z Brna v pátek v pět hodin odpoledne. Na letišti v Anglii si půjčím auto, kterým dojedu na tamní okruh. V sobotu mě čekají závody a v neděli v poledne letím zpět do Brna. Vše mi zabere pouze dva dny čistého času,“ vypočítává.

Podobných víkendů na anglických okruzích zažil v loňském roce kolem třinácti. „V letošní sezoně budu občas rád i za jeden volný víkend do měsíce, protože plánuji ještě další závody v Itálii. Na rodinnou pohodu to ale nemá dopad, přítelkyně jezdí se mnou. V tom problém není,“ usmívá se Pavlík.