Ústup Jihomoravana ze slávy není ovšem nijak markantní. Ve třídách Superstock 1000 a Superbike ozdobil svůj stroj BMW vicemistrovskými tituly a v mezinárodním seriálu UEM Alpe Adria Championship obsadil celkově třetí a čtvrtou příčku. „Oba loňské české tituly jsem chtěl obhájit, jenže už před květnovým Memoriálem Františka Šťastného se vyskytly finanční problémy,“ rekapituluje devětadvacetiletý silničář.

Místo na Masarykův okruh zamířil Filla do španělského Albacete, kde osmihodinovým závodem pokračovalo vytrvalostní mistrovství světa, v němž nastupuje v sedle bavoráku německého týmu Van Zon Boenig Motorsport Penz 13. „Při mistrovství republiky si platím skoro všechno, kdežto ve světovém šampionátu Němci různé věci hradí, například pneumatiky a benzin,“ vysvětluje Filla ekonomickou výhodnost náročnějšího seriálu.

Nicméně ani absence na Masarykově okruhu ještě zdaleka neznamenala definitivní stop Fillovým šancím. „Velký škrt přes rozpočet mi pak udělal Pannoniaring. Mezi litrovými stocky jsem pořadí mistrovství republiky vedl, ale ve čtvrtém kole jsem skončil v boxech s naprosto nefunkční brzdovou páčkou. V závodě superbiků mi v posledním kole na první pozici vypadla rychlost, a když jsem chtěl zpátky předjet Itala Pellizona, chytil jsem na ojeté pneumatice highsidera,“ pokračuje Filla, šestinásobný exmistr republiky.

Superbiky v Mostě body nepřidělovaly a vítězství ve třídě Superstock 1000 už nemohlo výrazné bodové manko smazat. „Poslední závod v Poznani už nemělo cenu jet,“ podotýká šlapanický jezdec.

Filla neabsolvoval letos kompletně ani šampionát UEM Alpe Adria Championship, u jeho epilogu na bývalém okruhu silničářského mistrovství světa v chorvatské Rijece však nechyběl. „Je známo, že na tamní trati fungují pořádně jen pneumatiky Dunlop. Firma Pirelli s tím chce něco udělat, a tak si mě do Chorvatska vyžádala. Pro Rijeku jsem jejím testovacím jezdcem, což je pro mne z finančního hlediska super. Navíc mi teď s Rijekou pomohl i můj brněnský tým BMW Invelt,“ potěšila Fillu podpora.

Vedle jednorázového evropského šampionátu v Albacete zcela pohltí Jihomoravanovu pozornost ve zbytku sezony finální fáze vytrvalostního mistrovství světa. Po odpadnutí srpnové šestihodinovky v Donington Parku přijde za necelé tři týdny na řadu jednostopá obdoba legendárního čtyřiadvaceti­hodinového automobilového závodu v Le Mans a závěrečnou tečku napíše v listopadu jedenáct hodin v Kataru. „Ve třídě litrových stocků jsme zatím na druhém místě o sedm bodů za týmem Motors Events Bodyguard. Myslím, že o titulu rozhodne už Le Mans,“ míní.

Ambice jeho týmu v nejnevhodnější chvíli oslabilo zranění belgického kolegy Wernera Daemena, který vážně havaroval v závodě národního šampionátu ve Spa. „Má spoustu zlomenin. Už je mimo nebezpečí, ale letos s ním už nemůžeme počítat. Daemen patří k nejzkušenějším jezdcům, je to pro nás obrovská ztráta,“ říká Filla na adresu smolaře, jehož náhradníkem se stane Nizozemec Arie Vos, jezdec předloňského mistrovství světa supersportů.

AMOS KREJČÍ