VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Motocyklová Velká cena má v Brně už šedesátiletou tradici

Brno – Masarykův okruh míval podobu přírodní závodní trati v okolí Brna, později vedl příměstskými částmi jihomoravské metropole a dnes je klasickým autodromem.

8.9.2010 1
SDÍLEJ:

Velká cena silničních motocyklů na Masarykově okruhu v Brně.Foto: DENÍK/Attila Racek

Zpočátku patřil převážně závodům automobilů, největší slávu mu ale přinesly motorky. Hlavní motoristickou akcí, která se na okruhu už šedesát let pravidelně koná, je Velká cena Československa silničních motocyklů. Poprvé se uskutečnila 10. září 1950.

Původní okruh měřil více než 29 km a sestával ze tří běžně užívaných silnic na trase Bosonohy-Nový Lískovec-Pisárky -Kohoutovice-Žebětín-Ostrovačice-Veselka-Bosonohy. Slavnostně otevřen byl v roce 1930 a od počátku nesl název po prvním československém prezidentu. V rámci závodů tzv. volné formule se po něm proháněli nejlepší automobiloví závodníci své doby jako Nuvolari, Caracciola, Borzacchini. Tři ročníky po sebě ovládl slavný Luis Chiron.

Labutí píseň volné formule zazněla v Brně v roce 1949 už na nové trati, zkrácené na 17,8 km. Závod, jemuž přihlíželo 350.000 diváků, vyhrál Peter Whitehead na ferrari. Hlavní událostí ale byla nehoda italského závodníka Giuseppe "Nino" Fariny, při níž dva diváci zahynuli a 12 jich bylo zraněno. Farina se v následujícím roce stal historicky prvním mistrem světa nově založeného šampionátu formule 1.

Pozvánku do formule 1 Brno neobdrželo. Tamní funkcionáři se přesto rozhodli v tradici pořádání motoristických závodů pokračovat. Vycítili ale nutnost přijít s novinkami, automobilové závody se proto proměnily ve vytrvalostní a přibylo klání motocyklů. Jejich první závod se uskutečnil v neděli 10. září 1950 jako Velká cena ČSSR silničních motocyklů. O dva roky později byl název z politických důvodů změněn a nově zněl Závod družby národů - Velká cena Československa.

Startovní rošt motorek byl oproti autům posunut o 200 m dopředu. Závod byl vypsán na 15 kol a dohromady měřil 267 km. V prvních letech mohli jezdci obsadit tři třídy. Nejsilnější z nich, do 500 ccm, kraloval až do roku 1952 Antonín Vitvar. Dvakrát vyhrál se silným Nortonem, potřetí s Jawou. S Nortonem v roce 1950 ovládl i premiérový závod třistapadesátek.

Prvním vítězem prostřední třídy do 250 ccm se stal Josef Vejvoda na Jawě. Při třetím ročníku se na start postavily rovněž nejslabší stopětadvacítky. Čtvrtý ročník se nekonal, ale v tom pátém se v roce 1954 do listiny vítězů poprvé zapsali dva budoucí slavní českoslovenští závodníci, František Šťastný (250 ccm) a Gustav Havel (500 ccm).

Okruh v průběhu let přicházel o kilometry i pěkné pasáže. V roce 1964 byl vypuštěn úsek u Žebětína a trať měřila 13,9 km, o 11 let později už jen 10,9 km. V roce 1965 se brněnská Velká cena stala součástí mistrovství světa silničních motocyklů.

Trendem doby ale bylo okruhy nejen krátit, ale také přírodní tratě nahrazovat moderními autodromy. Roku 1982 proto Brno z kalendáře světového šampionátu zase na čas vypadlo. Po pěti letech se do něj vrátilo s přibližně 5,4 km dlouhým nově vybudovaným autodromem, situovaným do oblasti Kývalky. Tedy do prostoru uvnitř původního okruhu, na němž vše ve třicátých letech minulého století začalo.

Autor: ČTK

8.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Vandal v Moravském krasu umisťuje znaky s moravskou orlicí.

Zničené cedule s českým lvem nahradily nové. Řádění vandala prozatím ustalo

Na jednom z domů ve vnitrlobloku Václavské ulice v Brně se objevila Stará radnice. Pohled na ni zdobí stará tramvaj zabudovaná do domu, létající krokodýl i vlajka v barvách Brna. Na zeď jinak nevzhledného domu pohled na radnici namalovali umělci.
1 7

OBRAZEM: Nevzhledný vnitroblok ožil. Zkrášlila ho malba Staré radnice i šaliny

Na babetách ujeli na Islandu dva tisíce kilometrů. Trajekt domů málem nestihli

Brno – Šestičlenná skupina cestovatelů na babetách ujela za třiadvacet dní po Islandu téměř dva tisíce kilometrů. Putování za krásami Islandu mělo svá úskalí, cestu jim ztěžovalo počasí a nepřítomnost asfaltových cest.

Erasmus slaví kulatiny. Za studiem cestují tisíce studentů, počet zájemců roste

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Díky studijnímu pobytu programu Erasmus se právě teď učí v zahraničí téměř tisíc studentů brněnských vysokých škol. Do ciziny vyjíždějí už dvacátý rok. Poznávají přitom nové lidi, jejich kulturu i systém výuky na evropských univerzitách. Ještě více přijíždí zahraničních studentů do Brna. Učí se jich zde necelých dvanáct set.

V Omicích se převrátil traktor se sutí. Řidič stroje na místě zemřel

Omice - K tragické nehodě traktoru v Omicích na Brněnsku vyjeli ve čtvrtek odpoledne jihomoravští hasiči. Řidič havárii nepřežil. „Mladého muže po nehodě vyprostili svědci, kteří se ho poté spolu s hasiči snažili oživit. Řidič ale utrpěl zranění neslučitelná se životem,” informovala mluvčí krajských záchranářů Hedvika Kropáčková.

Byt jako investice? Splátky vás vyjdou dráž

Sníte o vlastní nemovitosti, která bude vydělávat za vás? Fajnová myšlenka, ale neoplýváte-li tučným kontem, vše si pořádně spočítejte. Cesta k úvěru bude totiž náročnější. Tedy pokud přiznáte váš skutečný záměr. Zda se takový úvěr vyplatí, přibližuje Lucie Drásalová, hypoteční analytička Partners.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT