Druhý nejprestižnější motocyklový šampionát na světě používá stroje vycházející ze sériové produkce. Navíc předtím, než mohou na trať, musí jejich továrna prodat minimálně tři tisíce kusů. „Pro fanoušky jsou závody při mistrovství světa superbiků v určitém pohledu zajímavější. Mohou si říct, že třeba tamtu konkrétní motorku mohou mít doma v garáži, nebo se na ní prohánět na silnicích," vysvětluje kuřimský Ondřej Ježek, který závodí v superbikové třídě superstock 1000.

Motorku Maxe Biaggiho a ostatních závodníků ale běžně nekoupíte. Jedná se totiž o stroje, které sice na první pohled vypadají jako z obchodu, ale používají například lepší a účinnější brzdy. „Když to řeknu obecně, jedná se o motorky jezdící v běžném provozu, akorát jsou hodně vytuněné," naznačuje brněnský závodník Karel Abraham z mistrovství světa třídy MotoGP.

A právě to odborníci i fanoušci považují za vrchol motocyklového sportu, kdežto superbiky jsou až druhořadý seriál. Královská kubatura těží z využívání nejmodernějších technologií, jezdci sedí na unikátních motorkách. Jedná se o něco jako formuli 1 na dvou kolech. „MotoGP je vrchol, nejlepší soutěž. Superbiky jsou oproti ní trochu podřadné," tvrdí rohatecký jezdec Jakub Kornfeil z kubatury Moto3.

Elitní světovou třídu překonávají superbiky třeba povoleným využitím vyššího objemu motoru, až 1200 kubických centimetrů. Ale například na Masarykově okruhu dosahují na cílové rovince asi o pět až deset kilometrů nižší rychlost, necelých tři sta kilometrů v hodině.

Obě nejprestižnější světové kategorie spojuje využívání čtyřtaktních motorů, které od letošní sezony ovládly i všechny třídy mistrovství světa. „Ze zatáčky vás motor vytáhne daleko rychleji, ale dvoutakty byly víc agresivnější," porovnává Kornfeil z vlastní zkušenosti.

Kromě superbiků se při víkendovém programu v Brně představí i třídy supersportů nebo superstocků. V jejich případě je povolený počet vylepšení na motorkách ještě menší.

TECHNICKÉ DETAILY OBOU ŠAMPIONÁTŮ

TŘÍDY MOTOCYKLOVÉHO MS

MotoGP

čtyřtaktní motoryobjem motoru: max. 1000 ccmpočet válců: max. 4min. váha: 153 kgb Moto2

čtyřtaktní motoryobjem motoru: max. 600 ccmpočet válců: max. 4min. váha: 135 kgb Moto3

čtyřtaktní motoryobjem motoru: 250 ccmpočet válců: 1min. váha: 136 kg (stroj + jezdec)TŘÍDY MS SUPERBIKŮ

Superbike

čtyřtaktní motoryobjem motoru: max. 1200 ccmpočet válců: max. 4min. váha: 165 kgb Supersport

čtyřtaktní motoryobjem motoru: max. 750 ccmpočet válců: max. 4min. váha: 161 kgb Superstock

čtyřtaktní motoryobjem motoru: max. 1200 ccmpočet válců: max. 4min. váha: 165 kg