Takovou novodobou raritou se chlubí od loňského léta pořadatelé závodu Prix Orlicko, zařazeného poprvé do seriálu vrchařského mistrovství republiky.

Nikým nepřemoženou tam pod závěrečnou šachovnicí zůstala čtyřiadvacetiletá Edita Prášková, pilotující dvoulitrový monopost Dallara volné formule.

„Všichni byli z toho hodně překvapení. Asi to byl zatím můj největší úspěch v kariéře, navíc jsem dokázala, že ne všechny ženské jsou tak špatné řidičky, jak se o nich říká,“ směje se studentka lékařské fakulty brněnské Masarykovy univerzity.

Editu pojí se slavnou českou závodnici světového formátu Eliškou Junkovou vedle jezdeckého talentu také další obrovská deviza – pečlivá příprava. „V pátek si vrchařskou trať najíždím opakovaně osobákem, mnohé úseky si procházím raději i pěšky. Tak to dělám vždycky, přípravu nikdy nechci podcenit,“ popisuje Prášková, jak se chystá na závody.

Navíc přiznává, že je ranní ptáče. „Patřím k těm pár jezdcům, kteří si v den závodu ráno v šest přivstanou a trať znovu překontrolují. Bez toho bych byla nervozní,“ pokračuje v líčení sympatická blondýnka, která nezdobí dějiště závodů pouze jezdeckým uměním.

V celkovém pořadí českého vrchařského šampionátu skončila přes absenci ve dvou závodech osmá, v České trofeji skupiny závodních speciálů E2000 byla třetí a v Juniorské trofeji pilotů monopostů a spiderů urvala dokonce zlatou příčku.

Pod dohledem svého otce Jaroslava, známého sběratele, ladiče a jezdce historických sportovních vozů, usedla rodačka z Ledče nad Sázavou do závodního kokpitu poprvé v šestnácti letech.

Postupně vystřídala volanty nejrůznějších historických monopostů včetně nadupané formule 2 Chevron BMW Schnitzer po bývalém rakouském efjedničkovém jezdci Haraldu Ertlovi. „Chevron měl větší výkon než teď Dallara, jenže ta je zase mnohem citlivější na ovládání, na všechno okamžitě reaguje hodinami. To byl největší problém, který jsem po přechodu ze chevronu musela zvládnout,“ povídá Prášková.

K jejím nejcennějším loňským úspěchům se řadí osmé místo absolutní klasifikace a druhé ve třídě E2000 v závodě vrchařského mistrovství Evropy v chorvatském Buzetu.

Na trati poráží i mužské kolegy a časem je bude děsit i zubní vrtačkou. v Brně totiž studuje stomatologii. „Myslím, že citlivost z řízení formule dokáži aplikovat i na chrupu pacientů,“ ubezpečuje Edita Prášková.