VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Při závodě vždy nazvedám pár metráků, usmívá se akrobatický pilot Šonka

Klettwitz (od zvláštního zpravodaje) – Usmíval se na okolí, jak je mu vlastní, ale měl smíšené pocity. Akrobatický pilot Martin Šonka zažil rušný víkend v šestém dílu leteckého seriálu Red Bull Air Race. Na německém okruhu Lausitzring necelých 130 kilometrů od českých hranic nejdříve zažil anulování výkonu v kvalifikaci, poté se probojoval ve vyřazovacích duelech až do finálové čtyřky a skončil čtvrtý.

7.9.2016
SDÍLEJ:

Akrobatický pilot Martin Šonka.Foto: Red Bull Pool Content/Predrag Vučkovič

„Mrzí mě, že jsou to brambory. Udělal jsem dvě pilotní chyby," povídal osmatřicetiletý rodák z Dvora Králové nad Labem.

V čem jste pochybili, že přišla diskvalifikace?

Zjistilo se, že jsme měli víc otáček. I ostatní týmy za to byly v sezoně už diskvalifikované, třeba Petr Kopfstein (týmový kolega, skončil bez bodu jedenáctý, celkově je poslední čtrnáctý – pozn. red.). Při závodu je 
2 950 otáček maximum, my jsme ho překročili.

Zajímavá fakta
· Maximální náletová rychlost do úvodní brány – 370 kilometrů za hodinu
· Sražení pylonu (vzduchové brány) – trest dvě sekundy a tři za průlet s nesrovnanými kří­dly
· Opětovné nafouknutí pylonu do 90 sekund
· Povolená váha letadla
i pilota – 696 kilogramů
· Průměrný čas jednoho letu – 53 až 59 sekund

Berete čtvrté místo, zvlášť kvůli diskvalifikaci?

Jsem rád za final four. Nicméně, když už jsem se dostal do čtyřky, tak mě to mrzí. Přetáhl jsem letadlo 
v obou pull upech (radikální manévry vzhůru – pozn. red.) a ztratil jsem čas. Létali jsme tady dobré časy okolo 54 sekund. Alespoň jsme se posunuli v pořadí.

Nyní jste se dostal z osmé pozice průběžného pořadí na šestou. Cítíte formu po nedávné obhajobě titulu mistra Evropy v disciplíně freestyle v Moravské Třebové?

Triumf v akrobacii mě nakopl. Navíc mi trať v Lausitzu mi vyhovovala. Cítil jsem se jako doma, viděl jsem mraky českých vlajek a lidé nám tleskali. Podpořila mě i rodina.

Zajímají se děti o létání?

Pokud to jen jde, jezdí s manželkou na všechny evropské závody. Dvouletý syn i tříletá dcera si furt hrají s letadly. Chtějí se mnou létat na výlet. Mají k tomu pozitivní vztah a uvidíme, jestli vydrží. (culí se)

Pro tuto sezonu jste převzal letoun od legendárního Maďara Pétera Besenyeiho. Ještě si na něj zvykáte?

Určitě, protože tréninků s letadlem není moc. Máme k němu přístup jen v trénincích před závody. Jen při evropské šňůře nebylo letadlo na cestách, tak jsem na něm zkoušel co nejvíc akrobacie. Teď se v něm cítím dobře a létáme rychle.

Brněnská podpora
„Závod Red Bull Air Race se mi moc líbil. Je to napínavá soutěž zvlášť díky vyřazovacím duelům. Když se Martin dostal do finále, tak jsem si zařval. Myslím si, že po té diskvalifikaci je to obrovský úspěch. Já bych si dobrovolně do sportovního letadla nesedl. Asi jsem trochu poseroutka. Zkoušel jsem si zde jen simulátor a už v první zatáčce jsem brýle sundal. Na horské dráhy chodím, tohle je však jiná liga."

brněnský šermíř Alexander 
Choupenitch, jenž Šonkovi fandil

Museli jste ho předělávat?

Upravovali jsme celé vyvážení letadla a nevyhovovalo mi řízení, které měl Péter. Práce byla i s chlazením na motoru. Sice byla pro Pétera vyvinutá nová kapota motoru, která měla fungovat dobře aerodynamicky, ale málo chladil motor.

V čem měl Besenyei jiné řízení?

Přitažení řídicí páky bylo lehoučké. V tréninku 
v Abú Dhabí jsme překračovali géčka (gravitační přetížení – pozn. red.), takže jsme to museli hned předělat. Jsem silovější a potřebuju cítit odpor v řízení, protože síly v přetížení, které na člověka působí, jsou obrovské a řídit to nulovým pohybem je zvláštní.

Kolik kilogramů pilot s pákou zvedne v přetížení?

V každém přitažení je přes dvacet kilo, pár metráků nazvedám. (směje se)

Jste s Besenyeim kamarádi?

Je hodně přátelský, známe se dobře. Byl jsem i na návštěvě v jeho sídle, kde má vlastní ranvej a jezero, kde chytá ryby.

Jaký je šampionát bez něho a další legendy Paula Bonhomma?

Už to na oba bylo hodně. Péterovi je šedesát let. Paul se věnuje víc rodině a nechtěl skončit v práci, létá pro British Airways. Zrovna jsem se ho ptal, jaké to je být důchodce závodní pilot a říkal, že je to úplně úžasné. Komentoval tady závody pro televizi. Žádný stres. Jediné, co řeší je to, do jakého baru večer půjde a nemusí řešit, jak druhý den proletí trať. (usmívá se)

Čeká vás americké turné, poslední dva závody. Jak se vlastně přepravují letadla do Ameriky?

Rozebreme je, sundají se křídla a dají se do beden. Celé křídlo se dá futrálu, jak od kytary. Ocasní plochy jako směrovka a výškovka to samé. Vloží se to do cargo letadla a za tři dny je letadlo v Americe. Někdy se to přeprevuje lodí, ale jen když je opravdu delší přestávka mezi závody, což je vyjímečně.

Dáváte si nějaké cíle na závěr sezony v Indianapolisu a Las Vegas?

Ještě zabojujeme o bednu. Němec Matthias Dolderer má na čele obrovský náskok. S dvěma diskvalifikacemi a dvěma nepovedenými závody na první místo pomýšlet nemůžu.

Autor: Petr Musil

7.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Taťána Malá (ANO).

Chci být poslankyní i náměstkyní hejtmana, říká Taťána Malá po úspěchu ANO

Lev Lolek a lvice Kivu spolu žijí už dva měsíce v brněnské zoologické zahradě v Bystrci.
17

Čtvrt roku života lvů v Brně: líbánky pokračují, lvíčata zatím na cestě nejsou

AKTUALIZOVÁNO

Voliči nám sečetli chyby, říká Onderka. Do sněmovny jde z druhého místa

Brno /ROZHOVOR/ - Dramatický úbytek voličů zaznamenali celostátně sociální demokraté. Ve volbách do Poslanecké sněmovny úplně propadli a získali jen necelých 7,3 procenta. Jedním z mála šťastných sociálních demokratů, který mohl slavit, se ale stal bývalý brněnský primátor Roman Onderka. Jihomoravané ho totiž 3 090 preferenčními hlasy katapultovali z šestého místa kandidátky na místo druhé. Tím mu zajistili místo v poslanecké sněmovně. „Nepočítal jsem s tím, že se do sněmovny dostanu, ale přece jenom jsem si to přál. Proto jsem dělal kontaktní kampaň. Jihomoravanům chci slíbit, že se za ně budu v Praze bojovat," řekl krátce po ukončení sčítání jihomoravských hlasů Onderka.

Volby 2017: ANO na jižní Moravě ovládlo všechna okresní města

Jižní Morava – Podobně jako na celostátní úrovni ovládlo volby na jižní Moravě hnutí ANO 2011. Jeho vítězství však nebylo tak drtivé jako v celé republice – v kraji získalo 27,4 procenta hlasů. Následuje ODS s 11,8 procenty hlasů, třetí je SPD s 11,6 procenty. Další byli Piráti, KDU-ČSL, ČSSD, komunisté, TOP 09 a Starostové a nezávislí.

Lidé ručně mleli obilí a aranžovali hroby. Na Špilberku slavili den archeologie

Brno /FOTOGALERIE, VIDEO/ - Hradním nádvořím se ozývá pípání detektoru kovů. Přístroj se pohybuje nad dlažbou a vydává pronikavé zvuky. Nedrží ho ale v ruce žádní hledači pokladů, nýbrž nadšené malé dítě. O kousek dál štípe mladá žena dříví. Místo moderní sekery však v ruce drží prehistorický nástroj. Neobvyklý pohled se v sobotu naskytnul návštěvníkům Špilberku. U příležitosti oslav Mezinárodního dne archeologie tam totiž archeologové připravili ukázky své práce a nabídli lidem i možnost vrátit se v čase.

Pro zdravější záda i mysl. Děti ve škole sedí na speciálních podložkách

Mokrá-Horákov  –  Zdravá záda i bystřejší myšlení mají děti ze základní školy v Mokré-Horákově na Brněnsku. Zúčastnily se totiž výzkumu, při kterém více než rok používaly zdravotní podložky na sezení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení