VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Příprava na maraton, díl 2: místo klobásy raději zeleninu

Brno /JAK VYZRÁT NA MARATON/ - Sportovní redaktor Brněnského deníku Rovnost Jaroslav Kára se připravuje na Pražský mezinárodní maraton.

18.3.2011
SDÍLEJ:

Sportovní redaktor Brněnského deníku Rovnost Jaroslav Kára se připravuje na Pražský mezinárodní maraton.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Díl 2.

Moje příprava na Pražský maraton se opět o týden zkrátila, což se namísto lepší výkonnosti spíš projevuje slabší psychikou. Dělám si legraci, cítím se celkem v pohodě, až na ten bolavý kotník. Stojí přede mnou dilema. Jelikož mě kotník bolí v reakci na zátěž, nejspíš by postačil čtrnáctidenní klid. Krátká pauza v životě člověka, ne však v harmonogramu běžce. Takže zatím běhám.

O víkendu jsem zamířil za svou přítelkyní do středu Čech, vyměnil jsem tak tvrdý povrch cyklistických stezek v Brně za nerovný terén polních cest v okolí obce Chotěšice. Říkal jsem si, že půjde o příjemné zpestření možná už trochu monotónního tréninku, ale nejsem si jistý, zda taková příprava není vhodná spíš pro orientačního běžce. Alespoň jsem si tak připadal. Za víkend jsem naběhal přibližně pětadvacet kilometrů do kopce, po silnici, polních cestách i po poli.

Běh přírodou je sice moc hezký pojem, ale kdybych trasu nesledoval na GPS navigaci, nejspíš ještě teď někde běhám a marně hledám cestu domů. Možná byl můj orientační smysl poznamenaný pátečním plesem.

I v neděli jsem trochu bloudil a připadal si jako někde na lovu, dokonce jsem viděl i zajíce, ale jako možná oběť jsem si připadal sám. Každopádně myslím, že změna prostředí mi prospěla.

V každém zápisníku se pokusím zaměřit na různé atributy kvalitní přípravy. Jelikož můj poslední příspěvek o klobásách nezůstal bez odezvy, požádal jsem kamaráda Petra Kazdu o radu v oblasti výživy. Petr je absolventem regenerace a výživy ve sportu na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity v Brně. Jak jsem tušil, není dobré běhat nalačno, ale ani po zabijačkových orgiích.

Energii tělu poskytují sacharidy, které najdeme v řadě běžných pokrmů. Pokud máte v plánu trénovat dopoledne, potřebujete snídani bohatou na rychle vstřebatelné sacharidy – ovesné vločky, müsli, ale vhodnou alternativou může být i sacharidová tyčinka, pokud nazujete běžecké boty brzy po probuzení. Prostě cokoliv, co tělu zdroj energie poskytne, ať na trati nepocítíte její nedostatek v podobě hypoglykemie. Jak říká Petr, aby to s běžcem nešlehlo.

Po ránu má totiž člověk nízkou hladinu cukru v krvi, což pro tělo není ideální startovní pozice. Při dlouhém tréninku je vhodné mít po ruce rychlý zdroj energie jako například hroznový cukr. Pokud si trénink plánujete na pozdější dobu, volte rozhodně celozrnné produkty s bílkovinou – šunka, cottage sýr, nízkotučný sýr. Fantazii se meze nekladou a ráno přijatá energie má celý den na zužitkování, proto nešetřete.

K obědu se hodí opět nízkotučná bílkovina. Tyhle stavební látky také posilují poničená svalová vlákna a napomáhají jejich regeneraci. Neméně důležité jsou opět sacharidy, při tréninku spálíte mnoho energie, kterou tělo potřebuje vhodně doplnit – rýže, těstoviny, brambory, ne však smažené variace.

Večeře vyžaduje lehčí podobu, aby organismus vhodně regeneroval. Sacharidy už v ní nehrají tak důležitou roli, mnohem zásadnější význam mají bílkoviny, právě ve spánku totiž tělo má dostatek prostoru k regeneraci a potřebuje prostředky. K tomu mu navrch dopřejte pořádnou porci zeleniny, vitamíny z ní tělu velmi prospějí. Nezapomínejte na svačinu, vhodnou variantou je ovoce, které tělu také dodá vitamíny. Nejdůležitější pak bývá dostatečný přísun tekutin celý den.

Toť malá exkurze do světa výživy pohledem Petra. Jak sám říká, tělo si vždy řekne, co mu schází, obecné zásady však má znát každý. Nejde o dogma, ale doporučení, které tělu prospěje. Pokud chci z těla při maratonu udělat nezničitelný stroj, nejsou rady vůbec k zahození. Zatím se omezovat zrovna nemusím.

Autor: Jaroslav Kára

18.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Hokejisté olomoucké Mory přivítali na domácím ledě Kometu. Porazili Brňany 3:2 po prodloužení.
AKTUALIZUJEME
19

Pět v řadě. Kometa prohrála i v Olomouci, 2:3 v prodloužení

Ilustrační foto.

Krajský rozpočet je přebytkový, dvě miliardy míří na opravy silnic a dopravu

AKTUALIZUJEME

Zbrojovka zlomila jihlavské prokletí a dál uniká ze dna

Jihlava, Brno /FOTOGALERIE/ – Fotbalisté brněnské Zbrojovky díky dvěma brankám Michala Škody vyhráli v záchranářském souboji v Jihlavě 2:0 a odpoutávají se ze dna prvoligové tabulky.

Dům z židlí zaujal porotu. Chybík a Krištof získali prestižní cenu

Brno – Velký úspěch zaznamenali brněnští architekti Ondřej Chybík a Michal Krištof. Získali hlavní cenu ve 24. ročníku Grand Prix Architektů 2017 za zrekonstruovanou budovu Galerie nábytku, která stojí v brněnských Vinohradech.

Soud propustil Rusa obviněného ze znásilnění nezletilé. Vyhoštění platí

Brno - Znovu bude svobodně chodit, ale ne na českém území. Soud propustil z vazby pětašedesátiletého Rusa Valeriye Lebedeva, který podle obvinění v roce 2011 a 2012 čtyřikrát znásilnil patnáctiletou dívku. Kvůli jejímu pronásledování a ukradení osobních materiálů však nesmí muž vstoupit pět let na území České republiky a dostal dvouletou podmínku. Rozsudek je zatím nepravomocný. 

Klubovna i rozhledna. Brňané rozdělili miliony z participativního rozpočtu

Brno /INFOGRAFIKA/ - Šestnáct z čtyřiaosmdesáti návrhů v projektu Dáme na vás dostane peníze z rozpočtu. Získaly nejvíce hlasů Brňanů. Studie na bezpečnou stezku pro chodce a cyklisty, která propojí Žebětín a Bystrc s Kohoutovicemi. Návrh, který v hlasování projektu Dáme na vás Brňany zaujal nejvíce. Hlasování skončilo v noci na čtvrtek. Lidé podpořili také třeba stavbu rozhledny v oboře Holedná. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT