Významný nárůst o šedesát pádů oproti loňsku zaznamenala už teď nejsilnější kategorie MotoGP. Zapříčinil to hlavně návrat k pneumatikami Michelin, které od letoška všichni povinně používají. „Z laického hlediska to dobře potvrzuje třeba Španěl Lorenzo. Platil za spolehlivého jezdce, loni upadl snad dvakrát. Kdežto letos už jedenáctkrát," povídá brněnský závodník Karel Hanika, který sice letos z elitního šampionátu vypadl, ale ve Valencii pojede na divokou kartu.

Problematická je hlavně přední pneumatika, kvůli ní vzniká většina karambolů. „V MotoGP se stalo asi devadesát procent pádů přes přední kolo. O michelinkách je známé, že zadní gumy jsou v pohodě, kdežto přední problematické. Nejsou špatné, jde však o adaptaci každého pilota i týmu. Je třeba změnit nastavení motorky i styl ježdění," vysvětluje brněnský motocyklista Michal Filla, který letos zažil nevydařenou sezonu plnou zranění a technických potíží v německém šampionátu IDM.

Svou úlohu v navýšení karambolů vedle pneumatik sehrála i povinná jednotná elektronika. Nabízí se však i jiné vysvětlení. „Letos se mnohem víc jezdí na vodě, tudíž přibylo pádů," zdůvodňuje Michal Šembera, další Brňan, který tento rok skončil třetí v polském šampionátu. „Dřív jsem padal víc, nyní už jsem rozumnější. Moc si nemůžu dovolit ležet týden v nemocnici, normálně pracuji," usmívá se.

Na vítězství v nejsilnější kubatuře letos dosáhla nová jména, poprvé slavili třeba brit Cal Crutchlow nebo Australan Jack Miller. Tito dva jsou shodou okolností i lídři v počtu pádu. Letos se poroučeli k zemi už ve 24 případech. „Takový počet je masakr. Rozdíly ve výkonnosti se však zmenšují, ne úplně top jezdci vidí šanci na úspěch a tlačí mnohem víc na pilu," říká Šembera.

„V MotoGP se bouračky prodraží, opravy vyjdou až pětkrát dráž než v Moto3. Jde o to jet hlavou, ale dravě. To se podle mě daří Márquezovi, který se díky tomu stal opět mistrem světa," dodává Hanika, který se stal padajícím králem loňské sezony.

Na zemi skončil ve 24 případech. „Byl jsem v týmu, kde očekávali výsledky. Jezdil jsem pod tlakem," vzpomíná na své angažmá ve stáji Red Bull KTM Ajo.

Kolik pádů přibude po Valencii? Určitě hodně. Snad se do nich však nezamotá Jakub Kornfeil. Jezdec z Rohatce na Hodonínsku totiž drží v kubatuře Moto3 osmou pozici a pokud zůstane v desítce, dosáhne nejlepšího umístění v kariéře.

Pády v MotoGP

Počet pádů v jednotlivých kubaturách:

MotoGP: 275 (sezona 2016)/215 (sezona 2015)

Moto2: 348/352

Moto3: 388/409

Celkový počet pádů: 1011/976

Nejvíc v letošní sezoně MotoGP: 24 – Cal Crutchlow a Jack Miller, 16 – Tino Rabat a Marc Márquez

Pozn.: Do statistik letošní sezony není započítaný poslední závod ve Valencii