Příliš se o něm nemluvilo ani nepsalo. Přesto na Masarykově okruhu ve čtvrtém pokračování Světové série formule Renault 3.5 získal punc nejúspěšnějšího českého jezdce.

Šestadvacetiletý Filip Salaquarda překvapil už v kvalifikaci fantastickým časem 1:41.013 (průměr přes 192 km/h.), což znamenalo historicky nejlepší výkon na Masarykově okruhu mimo vozy formule 1.

Právě efjedničkový monopost Renault skvěle bavil brněnské fanoušky, kterých se během víkendu sešlo bezmála šedesát tisíc. Po „zahřívací“ sobotě tempo očekávaných exhibičních koleček gradovalo. Belgičan D´Ambrosio dostal na konci cílové rovinky z nádherně znějícího vozu 295 km/h. a časem 1:34,7 překonal loňský neoficiální absolutní rekord Španěla Geného s efejedničkovým ferrari. Svůj čas v kokpitu vozu formule 1 vylepšil i Jan Charouz, který svůj brněnský osobní rekord pečetil časem 1:35, 8.

Salaquarda, který žije v Monaku, byl po prvním závodě smutný, když ho z předních pozic sesadila jezdecká chyba, v odpoledním klání s povinnou výměnou kol v boxech se však permanentně staral o příjemné vzrušení publika.

Ze startovního roštu nejrychleji vypálil jeho argentinský týmový kolega Guerrieri, ale druhou pozici Salaquarda dotírajícím konkurentům nepřepustil. Ve chvílích Jihoameričanova pobytu v boxu převzal vedení, poté pozici lídra ukořistil Francouz Berthon. Po nepříliš vydařené zastávce v boxu klesl Salaquarda na sedmé místo, které proměnil v odpalovací rampu k postupu na třetí stupínek. „Osmé místo v předcházejícím závodě v Monaku nás nakoplo a doufám, že se mi bude dařit i v dalším průběhu seriálu,“ usmíval se spokojeně Salaquarda.

Třetí šampaňské

V rukách Guerrieriho stříkalo vítězné šampaňské letos už potřetí. „V Monaku jsem českému týmu ISR pomáhal s telemetrií, protože ve voze seděl Američan Rossi. Teď jsem v Brně vyhrál dvakrát a doufám, že to tak půjde i dál,“ jásal Argentinec.

Jan Charouz dokončil první závod na sedmém místě a stejnou pozici dlouho držel i ve druhé bitvě. V posledním kole však v chumlu soupeřů nestačil správně reagovat a cílem projel jedenáctý. „V boxu jsem kvůli fatální chybě ztratil pět vteřin, potom jsem se hodně snažil a bojoval, nakonec z toho bylo jedenácté místo,“ nezářil Charouz nadšením.

Stříbrný věnec na krku českého jezdce se objevil po sobotním závodě dvoulitrové formule Renault, v němž Adam Kout vybojoval třetí příčku. O den později zasedla na talentovaného jezdce smůla: po kolizi s Finem Weckstromem skončili oba kohouti na pohovoru s jury. „Uznali, že jsem byl o kousek vpředu, takže to bylo z mé strany neúmyslné,“oddechl si Kout.

AMOS KREJČÍ

Světová série Renault v Brně:

Formule Renault 3,5: 1. Guerrieri (Arg.) 45:59,313, 2. Berthon (Fr.) -1,177, 3. Salaquarda -5,681, …11. Charouz (oba ČR) -30,555.
Průběžné pořadí: 1. Aljošin (Rus.) 52 b., 2. Ricciardo (Austr.) 49, 3. Guerrieri 45, …12. Salaquarda 13, 17. Charouz 9.

Formule Renault 2,0: 1. Pic (Fr.) 27:20,855, 2. Riberas (Šp.) -0,828, 3. Bacheta (Brit.) -1,952, …13. Knoll -49,178, Kout (oba ČR) nedokončil.
Průběžné pořadí: 1. Korjus (Est.) 69, 2. Bacheta 52, 3. Pic 45, …6. Kout 23.

Mégane Trophy: 1. Catsburg (Niz.) 42:51,375, 2. Comini (Švýc.) -5,165, 3.Schothorst (Niz.) -7,978.

Renaulty přitáhly letos nejvyšší návštěvu, 60 000 diváků

Brno – Plné tribuny, ucpaná boxová ulička, jezdci, kteří nestíhali psát autogramy. Tak také vypadal závodní víkend Světové série Renault na brněnském Masarykově okruhu. Vidět v akci formuli 1, podívat se do paddocku nebo si vzít podpis od některého z pilotů chtělo za dva dny šedesát tisíc diváků.

Pro představu: je to, jako kdyby se všichni obyvatelé středočeského Kladna vydali na brněnský Automotodrom. „Jsme mile překvapeni. Promotér nás upozorňoval, že může přijít kolem čtyřiceti tisíc, ale jejich odhady závodůchtiví fanoušci ještě překonali,“ povídal tiskový mluvčí Masarykova okruhu Tomáš Kandel.

Dosud nejvyšší návštěva letošní sezony překonala očekávání. Za sebou nechala i světový šampionát vozů Grand Tourismo, který se na jihu Moravy jel před dvěma týdny. „Přispěly k tomu dva faktory. Hezké počasí a hlavně vstup zadarmo,“ vysvětlil Kandel.

Pro diváky to byla i jedinečná možnost podívat se přímo „do kuchyně“ jednotlivých týmů. Nejen, že měli vstup do paddocku, ale také díky dvěma půlhodinovým blokům i do boxové uličky. Viděli tak přímo do garáží stájí a od přítomných jezdců si mohli odnést i podpisy jezdců. „Sem se jen tak nedostanu. Bylo zajímavé vyfotit si rozmontované formule,“ byl spokojený jeden z návštěvníků Miroslav Zajíček.

TOMÁŠ VALAŠKOVČÁK

Největší návštěvy na okruhu

Rok: podnik / počet diváků
2009: Světová série Renault 60 000
2009: MS vozů Grand Tourismo (GT) 55 000
2008: MS silničních motocyklů 217 000
2008: MS superbiků 75 000
2008: MS cestovních vozů (WTCC) 60 000