Rodák z Ústí nad Orlicí se vypracoval mezi uznávané trenérské odborníky, do jeho stáje do loňského roku patřil i Sebastian Kienle, německý šampion z havajského Ironmana a dvojnásobný mistr světa na poloviční trati.

Vedle sedmi profesionálů v čele s Tomášem Řenčem nebo Helenou Kotopulu vede skupinu šestadvaceti amatérů. „Vždycky je lepší mít trenéra, jinak se lidi buď šetří, nebo si naopak naplánují v tréninku hodně, když nemají dost sebedůvěry,“ podotýká devětatřicetiletý kouč.

Z osmdesáti procent naráží na triatlonisty, kteří tréninkové dávky přehánějí. „Začátečníci si naloží moc, což jejich rozvoj zastaví. V Německu už před patnácti lety začal trend, že si lidé zaběhli maraton, aby se chlubili před kolegy a kamarády. Postupem času ho odběhli všichni, takže jejich další motivace byla odjet ironman, a pokud možno dostat se na Havaj. Tohle přichází i do České republiky, naštěstí motivace vychází spíš z lidí, chtějí triatlon dokázat sami pro sebe, nepotřebují se chlubit před ostatními. Pak u sportu vydrží déle,“ upozorňuje Bílek.

ASPOŇ TŘI ROKY

Když se mu ozve začátečník, který chce ironmanskou distanci absolvovat za rok, odmítne ho. Triatlonistu připravuje nejméně tři roky. „Tělo potřebuje čas. Začátečníkům říkám, že bude nejrozumnější tříletý plán. V prvním roce odjedeme olympijský triatlon, ve druhém půlku a ve třetím celého ironmana. Pokud to bude až ve čtvrtém nebo pátém roce, ničemu to nevadí, ale dřív ho neslíbím nikomu. I profíky držím strašně dlouho od ironmana, Sebastian Kienle jel prvního až v sedmadvaceti a za tři roky vyhrál Havaj,“ líčí kouč.

Organismus totiž potřebuje čas. „Za rok se dá připravit na ironmana, jenomže to skončí únavovou zlomeninou nebo jiným ublížením. Srdce a plíce se slušně připraví rychle, závod se jede v nízké intenzitě. Bez dostatečné přípravy však může nastat ortopedický problém, přece jen běžet dvaačtyřicet kilometrů po sto osmdesáti na kole už samo o sobě není moc normální. Natož špatně připravený,“ pousměje se. „Rovnýma nohama se dá skočit tak do olympijského triatlonu,“ doplňuje.

Alfu a omegu představuje vhodný trénink. Bílek zdůrazňuje, že aspoň jeden den musí závodník odpočívat. „Na první rok, aby si tělo zvyklo, bohatě stačí jít dvakrát týdně do vody, dvakrát týdně na kolo a dvakrát týdně běhat. Důležité je naučit se protahovat a posilovat střed těla, břicho, spodní záda. Když je pánev stabilní, klesá riziko zranění pro dolní končetiny,“ sděluje muž, který posledních tři a půl roku žije ve Švýcarsku.

KOUČ? CENA PŘIJATELNÁ

V plavání svěřencům doporučuje nejčastěji dvakrát týdně aspoň tři kilometry. „S tím ironmana slušně přežijí. Pro hobíky se zaměstnáním a rodinou bývá plavecký trénink spojený s největším časovým zatížením, když musí dojet někam do bazénu,“ podotýká Bílek.

V tréninku není nutné zařazovat maximální vzdálenosti, které triatlonista v ironmanu absolvuje, ovšem jejich absolvování povzbudí psychiku. „Každému v přípravě dávám na kole jeden trénink 180 kilometrů a jeden až 220. Pro tělo je jedno, jestli trénink trvá tři hodiny, nebo osm, ale pro hlavu je to dobré. Tělo si aspoň zvykne na tak dlouhý pohyb. Neuškodí a hodí se to. Maximální dlouhý běh dávám třicet kilometrů, víc už mi přijde strašně moc. Pokud to jde, zařazuji pět šest běhů v rozmezí mezi pětadvaceti a třiceti kilometry,“ sděluje uznávaný trenér.

Začátečníci potřebují především dohled plaveckého kouče, který je naučí správnou techniku. „Nejdůležitější je, aby trenér viděl sportovce třikrát čtyřikrát týdne naživo. Mám lidi, kterým říkám, ať se mi aspoň natočí na video, ale doporučuji jim, ať vezmou trenéra přímo na místo, pokud mají možnost,“ nabádá Bílek, jenž pomohl na Havaj už dvaceti hobby závodníkům.

Zajistit si jeho služby není tak drahé, jak si možná někdo pomyslí. Měsíční trénink pod jeho vedením vyjde přibližně na sedm tisíc korun. „Vzít trenéra za tisíc korun na měsíc nedoporučuji, rozumná cena se pohybuje mezi třemi a pěti tisíci, pokud chce člověk plán napsaný individuálně,“ uzavírá.

Seriál Triexpert Jak na triatlon
Deník Rovnost ve spolupráci se společností Triexpert nabízí svým čtenářům nový seriál s názvem Jak na triatlon. Věnuje se stále oblíbenějšímu sportovnímu odvětví, které spojuje tři různé disciplíny: plavání, cyklistiku a běh. Z původních deseti jej díky návrhům dalších témat rozšíříme na dvacet dílů. Dozvíte se mimo jiné, jak si správně vybrat typ závodu, jak ideálně rozvíjet kondici, dočtete se o vhodné výživě, správném cyklistickém posedu, výběru materiálu či možnostech regenerace. Pravidelný seriál najdete na stránkách Deníku Rovnost každý čtvrtek. Pokud máte tipy na témata, která vás o triatlonu zajímají, pište na e-mail jaroslav.kara@denik.cz.