Poslední odmávnutí šachovnicovou vlajkou, dojetí do boxů, zhasnutí motorů. Na brněnském Masarykově okruhu zavládl po sobotním Invicta Epilogu pomyslný klid. Letošní motoristická sezona na jihu Moravy oficiálně skončila při tradičním podniku, který se dojíždí až po západu slunce.

V temnotách zatím zůstávají i lákadla kalendáře závodů na příští sezonu. Místo tří motoristických podniků světového šampionátu má v tuto chvíli jistotu pokračování na brněnské trati pouze Mistrovství světa superbiků.

A to pouze na rok. „Na Biaggiho nebo českého jezdce Kubu Smrže se přišlo podívat příliš málo diváků, což mě zklamalo. Znamená to pro nás propad příjmů. Pokud se situace bude opakovat i příště, nemůžeme si dovolit pořádat závod i nadále,“ vysvětlila ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová.

Druhý nejprestižnější motocyklový podnik, který se příští rok pojede od 20. do 22. července, navštívilo celkem 65 tisíc fanoušků.

Velká cena v nejistotě

Téměř čtyřnásobek diváků přilákala motocyklová Velká cena České republiky. Pokračování každoročního vrcholu sezony ale vedení okruhu stále zvažuje. „Čekání je strašné. Pro většinu příznivců i pro mě se totiž jedná o jednoznačně nejlepší akci,“ svěřil se dlouholetý příznivec motocyklových závodů Radim Burian.

Definitivní rozhodnutí má padnout do dvou až tří týdnů. „Záleží na letošním hospodářském výsledku, který právě zpracováváme. Až budeme mít konkrétní čísla, rozhodne se,“ uvedl mluvčí okruhu Jiří Smetana.

Za rok 2010 skončil Automotodrom Brno se ztrátou kolem 80 milionů korun. Letos očekává lepší výsledek, a tak se prestižní motocyklový podnik pravděpodobně opět pojede. „Omezili jsme téměř veškeré investice, propustili jsme několik zaměstnanců, šetřili jsme, kde se dalo,“ naznačila Ulmanová cestu, jakou se vydalo vedení okruhu, aby skončilo v co nejmenší ztrátě a udrželo světový šampionát.

V něm letos kromě devítinásobného mistra Itala Valentina Rossiho soupeřili i dva Jihomoravané Karel Abraham a Jakub Kornfeil. Tradiční podnik už má i jisté místo v provizorním kalendáři světového šampionátu. Pokud se vedení okruhu rozhodne Grand Prix uspořádat, pojede se v Brně 26. srpna. „Věřím, že pořádání nakonec vyjde, ale nemusí to tak dopadnout pokaždé,“ doplnil Burian.

Chybí závody aut

Hůř se jeví pro fanoušky situace s automobilovými podniky. Kromě národních šampionátů chybí jiné závody. Díru za jistým koncem Mistrovství světa cestovních vozů zatím vedení okruhu nezaplnilo. „Je to obrovská škoda, protože auta sem jednoznačně patří,“ litoval příznivec soubojů na čtyřech kolech Josef Jeglík.

Místo závodů WTCC chce Masarykův okruh uspokojit fanoušky třeba evropskou sérií Le Mans. „Jsme s promotérem dlouhodobě v kontaktu, ale naše snažení vždy na něčem ztroskotalo. Jeho finanční podmínky jsou pro nás příliš vysoké, protože na závody aut chodí u nás méně fanoušků,“ řekla ředitelka, podle které Automotodrom hledá i jiné varianty.

Jednou z nich jsou i Ferrari Racing Days nebo Světová série Renault, které už v minulých letech bavily fanoušky na Masarykově okruhu. „Uvítám jakoukoli náhradu,“ doplnil Jeglík. Klání na brněnské trati letos vidělo celkem 350 tisíc diváků, což je o 74 tisíc méně než v loňském roce. „Propad vysvětluje menší počet závodů. U jednotlivých klání ale zůstaly zhruba zachované návštěvnosti, což nás těší,“ uvedl mluvčí Smetana.

Tradičně nejvíc, dohromady 238 tisíc fanoušků, přišlo na třídenní program motocyklové Grand Prix. Okruh letos poprvé místo zimního spánku nabízí možnost pronájmu dráhy pro komerční závodění nebo testování. Veřejnost se může rozloučit s letošní sezonou 28. října na Dnu otevřené dráhy.

DIVÁCI NA OKRUHU

Návštěvnost na Masarykově okruhu v letošní sezoně:

- Mistrovství světa silničních motocyklů – Velká cena České republiky: 238 000
- Mistrovství světa superbiků: 65 000
- Mistrovství světa cestovních vozů:27 000
- Jarní cena Masarykova okruhu, Memoriál Františka Šťastného, Podzimní cena Masarykova okruhu, Invicta Epilog: dohromady 20 000

CELKEM 2011: 350 000 diváků