Legenda českého triatlonu tomuto odvětví propadla téměř před třiceti lety a stále patří k nejlepším českým závodníkům na dlouhých tratích. „Triatlon jsem objevil v šestnácti jako veslař, když jsem jel náhodou kolem štěrkoviště v Otrokovicích na trénink a viděl plakát s plavcem, běžcem a cyklistou. Když jsem se šel zeptat, o co půjde, dozvěděl jsem se, že je to souvislé spojení tří sportů. Úplně mě to nadchlo,“ popisuje své začátky nyní pětačtyřicetiletý triatlet.

Brzy zjistil, že našel životní vášeň. „Krása spočívá v tom, že to jsou tři nejtypičtější sporty pro člověka. Těžko najdete někoho, kdo nikdy neplaval, neběžel a nejel na kole. Ve srovnání s atletickým desetibojem nebo moderním pětibojem nabízí triatlon disciplíny, které každý zná a zvládne. Není tam vstupní bariéra. Ani u neplavců nevidím překážku, dnes existuje tolik kurzů, kde naučí plavat i dospělého,“ sděluje muž, který osmdesátkrát skončil v nejlepší desítce prestižního seriálu Ironman WTC, což je světový rekord.

Seriál Rovnosti Jak na triatlon
Deník Rovnost svým čtenářům počínaje dneškem nabízí nový seriál s názvem Jak na triatlon. Věnuje se stále oblíbenějšímu sportovní odvětví, které spojuje tři různé disciplíny: plavání, cyklistiku a běh. V deseti dílech se dozvíte mimo jiné, jak si správně vybrat typ závodu, jak ideálně rozvíjet kondici, dočtete se o vhodné výživě, správném cyklistickém posedu, výběru materiálu či možnostech regenerace. Pravidelný seriál najdete na stránkách Deníku Rovnost každý čtvrtek.

Právě dostupnost jednotlivých disciplín dělá z triatlonu vhodný sport i pro začátečníky. „Dá se začít i na turistické úrovni, kdysi jsem šel na sprint triatlon jako veslař taky na zkušenou. Plaval jsem jen prsa, běhal maximálně dva kilometry a na kole jezdil nejvýš pět kilometrů na trénink. Každý může vzít skládačku nebo horské kolo a vyzkoušet závod. Co cíle se všichni dostanou včas, i kdyby běh šli pěšky. Doporučuji všem triatlon vyzkoušet,“ nabádá třináctinásobný mistr republiky v dlouhém triatlonu.

Kombinace tří různých disciplín znamená ideální zátěž pro tělo na rozdíl od jednostranného přetěžování u jiných sportů. „V triatlonu je daleko menší riziko zranění, tři pohyby se navzájem nádherně kompenzují. Když má člověk domlácené nohy z běhání, může jezdit na kole, když je z něj utahaný nebo venku mrzne, může plavat. Krásně se to střídá a svaly dostávají různou zátěž. Typicky zařazuji plavání až navečer, nádherně při něm zregeneruji z jakéhokoli běžeckého nebo cyklistického tréninku,“ popisuje Vabroušek.

Pokud navíc triatlonistu postihnou zdravotní potíže, nemusí přestat se sportem, ale zaměří se na určité disciplíny. „Když se běžec zraní a doba léčení potrvá třeba dva měsíce, nic za tu dobu nedělá. Zatímco triatlet může intenzivně pracovat na cyklistice nebo plavání a fyzičku neztrácí,“ vyzdvihuje závodník z oddílu Titan Trilife Zlín.

K tomu, aby kdokoli s tímto odvětvím začal, nepotřebuje dokonalé zvládnuté jednotlivých disciplín. „Samozřejmě na reprezentační úrovni musí být člověk bez slabin ve všech třech, naopak aby hobby sportovec získal finisherské tričko, medaili a užil si závod, nemusí být dobrý ani v jedné disciplíně,“ tvrdí majitel magisterského a inženýrského vysokoškolského diplomu.

Na vrcholové úrovni představuje největší hendikep slabé plavání, především u sprinterských tratí, které zahrnují 750 metrů ve vodě, dvacet kilometrů na kole a pět kilometrů běh. „Plavání díky hustému vodnímu prostředí vyžaduje největší dovednost a cit pro vodu, což už se později těžko vylepšuje. Učil jsem na štěrkáči od šestnácti do dvaceti let a nikdy se to už pořádně nedoučil. Doporučuji určitě využít služeb trenéra na plavání aspoň ze začátku. Kolo a běh lze časem nadřít,“ říká.

Triatlonových závodů neustále přibývá a odvětví zažívá velký boom, pouští se do něj každý rok noví nadšenci. „Kdo si ho jednou vyzkouší, většinou u něj zůstane. U jiných sportů si člověk často řekne, že to bylo fajn a stačilo. Ale triatlon právě tou krásnou kombinací přitahuje lidi narvalo,“ míní patnáctinásobný účastník ironmanského mistrovství světa na Havaji.