VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Smolík pobláznil Československo. V roce 1964

Brno /KDYŽ TADY ZÁŘIL/ – Bývalý cyklista brněnské Dukly Jan Smolík vyhrál Závod míru, na kole stále jezdí a pracuje jako traťový komisař na Masarykově okruhu.

11.8.2011
SDÍLEJ:

Bývalý cyklista brněnské Dukly Jan Smolík.Foto: DENÍK/Attila Racek

Smolíčku, pacholíčku, dojeď' nám ve žlutém tričku! Takový transparent visel v kopcích okolo Litoměřicka v květnu 1964. Ptáte se proč? No, protože se po nich proháněl v trikotu lídra slavného Závodu míru jedenadvacetiletý mladík brněnské Dukly Jan Smolík. Dovezl ho až do cíle na stadion Slavie v pražském Edenu a zapsal se mezi legendy československé cyklistiky.

Ta se triumfu na největším amatérském závodě po druhé světové válce ve východní Evropě dočkala po dlouhých patnácti letech. Předtím v roce 1949 zvítězil ve třetím ročníku klání legendární Jan Veselý. „Celkově vyhrávali hlavně Němci, Poláci, Rusové, my jsme hráli tehdy desáté housle. Po mém vítězství se tak strhlo celonárodní šílenství, doma jsem měl dva kufry dopisů. Jezdil jsem z besedy na besedu, až jsem z toho byl nešťastný, protože jsem se všech musel zúčastnit,“ vybavuje si stále vitální osmašedesátník Smolík.

Závod míru ovládl při své teprve druhé účasti, kdy jako první dorazil do cíle tří etap – Berlína, Erfurtu a Oberhofu. Tam končila pětačtyřicet kilometrů dlouhá etapa s neustálým stoupáním k horskému středisku. „Všechno se ten rok výborně sešlo a navíc jsem měl i štěstí. Jel se do té doby jeden z nejdelších závodů (14 etap a 2246 kilometrů – pozn. red.) a špatné počasí se podepsalo na množství pádů i defektů. Hromadný smotek ve druhé etapě se nevyhnul třeba druhému z časovky Belgičanu Spruytovi. Patřil k největším favoritům, ale nabral ztrátu čtvrt hodiny,“ popisuje Smolík.

Po vítězství se od něj čekal za rok opět atak na nejvyšší pozice. Smolík ovšem dokončil podnik až na 49. pozici. „V přípravných závodech jsem byl jednička a všechny porážel. Jenže když jsem přijel v Berlíně na start, všechno se od první etapy sypalo. Zmar dovršila trasa z Tatranské Lomnice do Krakova. Jeden z cyklistů mi na startu nechtíc přišlápl řemínek od pedálu a zatáhl ho. Asi kilometr jsem tak šlapal, ale pak jsem musel slézt a nohu zacvaknout,“ vzpomíná bývalý cyklista.

Za Tatranskou Lomnicí pak nastaly krušné chvíle. „Byly tam vykácené lesy, kde jsem chytil boční vítr a zůstal jsem v háji s nějakými Mongoly. V polovině etapy jsme měli pauzu, takže jsem od začátku druhé půlky nastupoval. Na kraj Krakova jsme dojeli v odjeté čtyřčlenné skupince, jenže pršelo a v zatáčce jsem sebou šlehnul,“ pokrčí rameny nad nevydařeným ročníkem. „Lidi si nespíš mysleli, že budu vyhrávat až do smrti, takže jsem neslýchal zrovna příjemné reakce.“

Hrůzné pády

Sice ho pády příliš často nepotkávaly, ale dva nejtěžší z paměti nevymaže. „Na mistrovství republiky v Terezíně celý náš čtyřčlenný mančaft zezadu sundala motorka, měl jsem roztržená záda a loket. A další byl při sjezdu na Tour de Bohemia, kdy jsem zadním ráfkem narazil na panel, ten se rozprskl a já vyletěl do příkopu. Kluci za mnou si mysleli, že jsem mrtvý, jen jsem si však odřel loket,“ přibližuje nebezpečí cyklistiky.

V dalším roce vyhrál jednu etapu Závodu míru a dokončil už na devátém místě, ročník 1966 mu přinesl dva vavříny a celkově čtvrtou pozici.

Naposledy, pošesté, jel Závod míru v roce 1970 a jako kapitán dovedl československé družstvo ke druhé pozici, mezi jednotlivci obsadil čtrnáctou příčku. „Dostal jsem příslib, že když skončíme nejhůř třetí, pustí mě k profíkům. Jenže začalo období normalizace a stát mi všechno zarazil. Mrzí mě to, protože jsem už měl dojednané angažmá ze soustředění v italské Parmě,“ lituje rodák z Lipníka nad Bečvou, který s cyklistikou začal v Hradci Králové.

Tehdy bez trenéra, s partou kamarádů. „Učaroval mi Závod míru, který kolem nás projížděl. Když jsem jednou za vysvědčení dostal kolo, přihlásil jsem se do Slovanu do oddílu. Trénovali jsme jen podle sebe, kdy jsme třeba špurtovali na cedule vesnic nebo někde zastavili a udělali si časovku na tři kilometry,“ líčí cyklista, který do Dukly Brno narukoval.

Do výčtu bohaté kariéry Smolíka se řadí také účast na dvou olympijských hrách. V roce 1964 vyrazil do japonského Tokia, ale silniční závod po hromadném pádu dojel až na 71. pozici. „Byl jsem tam pouze s Danielem Gráčem a bydleli jsme v malé vesničce asi čtyřicet kilometrů od Tokia. Nejprve jsme si tam zvykali na ježdění vlevo a také jsme se utvrdili, že japonští řidiči jsou opravdoví kamikadze. Jednou ráno jsme se pak probudili a koukali na Fudžijamu (sopka vysoká 3776 metrů – pozn. red.), připadala nám sotva dvacet kilometrů daleko. Daniel se k ní vydal na výlet, ale když se stmívalo, stále nebyl zpátky. Najednou se objevil a říkal, že ji viděl pořád stejně daleko jako z okna. Potom jsme se dozvěděli, že leží tři sta kilometrů od vesnice,“ směje se Smolík.

O čtyři roky později se podíval také na olympiádu do Mexika, kde československý reprezentant vybojoval 23. místo. „Od poloviny závodu jsme ujeli ve dvanáctičlenné skupině, ale v posledním kopci jsem odpadl. Byl jsem mrtvý, na lepší výsledek jsem už neměl,“ uznává Smolík, který má ve sbírce také etapové prvenství ze závodu Okolo Mexika.

Jako trenér

V roce 1972 ukončil závodní kariéru a přešel jako kouč do tréninkového střediska mládeže ve Favoritu Brno. Pod jeho rukama procházeli například mistři světa v dráhové cyklistice Svatopluk Buchta nebo Vítězslav Vobořil. Prvního z nich ještě coby kadeta zanechal po mistrovství republiky v Pardubicích. „Vyhrál soutěž družstev a byl motor mančaftu. Po dvou dnech odpočinku měl na vítězství mezi jednotlivci. Jenže kňučel, že nedojede. Sprdl jsem ho a řekl mu, že když zabalí závod, domů ho nevezu. Ale věděl jsem, že se do Brna dostane,“ ušklíbne se Smolík.

Sametová revoluce střediska zrušila a bývalý mistr republiky se ocitl bez práce. Čtyři měsíce jezdil v Belgii s kamionem a potom přijal nabídku na otevření obchodu se sportovním vybavením. „Vydržel jsem v něm až do důchodu před deseti lety,“ sděluje.

V současnosti u něj vyhrává relaxace na chalupě a brněnský Masarykův okruh. „Přijel jsem tam na brigádu a nabídli mi práci traťového komisaře. Takže jsem udělal zkoušky a teď na okruhu mávám a zvedám motorky. Kdybych tam však byl každý den, asi z toho hrčení blbnu,“ upozorňuje Smolík. Na kolo stále pravidelně usedá, i když už hlavně na horské. „Když je pěkně, vyjedu i na okruh, často se svezu u chalupy na Jevišovce, kde bývám skoro každý víkend. Jezdíme také společně s přáteli z Kohoutovic,“ povídá.

Nejvíc ho mrzí, že od roku 2007 kvůli nedostatku peněz přišla Česká republika o Závod míru. „Je to strašně velká škoda. Licenci vlastní svaz a kdyby v něm neseděli závistiví lidi, závod dál existuje. Něco rozbít je totiž strašně jednoduché. Po celé Evropě se teď všichni ptají, proč už se nejezdí,“ mrzí jednoho ze sedmi československých vítězů slavného podniku.

Jan Smolík

Narozen: 24. prosince 1942 v Lipníku nad Bečvou

Sport: silniční cyklistika

Kluby: Lovana Hradec Králové, Dukla Brno

Trenérská kariéra: Tréninkové středisko mládeže Dukla Brno

Úspěchy: vítěz Závodu míru 1964, mistr Československa v silničním závodě 1965, vítěz Velké ceny L'Humanité 1966, vítěz Okolo Česka 1971, vítěz Praha– Karlovy Vary–Praha 1962, 2. místo v týmové soutěži a kapitán Československa v Závodu míru 1970, 4. místo v Závodě míru 1967, 11. místo na mistrovství světa v silničním závodě družstev 1966, vítěz šesti etap Závodu míru, dvojnásobný účastník olympijských her v silničním závodě (1964 Tokio – 71. místo, 1968 Mexiko – 23. místo)

Rodina: manželka Marie, dcery Andrea (43) a Barbora (35), syn Tomáš (37)

Zajímavost: ačkoliv je v důchodu, pracuje na Masarykově okruhu v Brně jako traťový komisař

Autor: Jaroslav Kára

11.8.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 18 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Pracovník expedice. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Prosím o zasílání životopisu na e-mail: ihudeckova@topservisbrno.cz. Pouze vybrané uchazeče budeme kontaktovat za účelem pracovního pohovoru., , Požadované dovednosti:, ŘP sk.B, oprávnění VZV, flexibilita, , Náplň práce:, vychystávání zakázek, manipulace VZV, skladová administrativa (výdejky,příjemky), expedice zboží, , Zaměstnanecké benefity: příspěvek na stravování,1 týden dovolené navíc. Pracoviště: Top servis, spol s r.o. - chrlice, Tovární, č.p. 739, 643 00 Brno 43. Informace: Ilona Hudečková, +420 545 232 242.

Výroba - Výroba Montážní dělník 12 500 Kč

Montážní dělníci výrobků z kombinovaných materiálů. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 12500 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: První kontakt emailem nebo telefonicky (15-17)., , Krátkodobé zaměstnání., , Místo výkonu práce: Březina 454, 664 84 Zbraslav. Pracoviště: Yp stavební cz s.r.o. - 10, Březina, č.p. 454, 664 84 Zastávka u Brna. Informace: Yaroslav Pobihun, +420 775 217 252.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 12 200 Kč

Dělníci v oblasti výstavby budov stavební dělník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Životopisy posílat na e-mail: stavbyory@gmail.com, Místo výkonu práce: Brno, Vančurova 3532/50, Souhlas zaměstnavatele se zaměstnaneckou kartou. Pracoviště: Ory building s.r.o., Vančurova, č.p. 3532, 615 00 Brno 15. Informace: Ondřej Bárta, +420 736 649 504.

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 13 000 Kč

Všeobecní administrativní pracovníci Asistent/-ka obchodu - Brno - pouze pro OZP/OZZ. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt e-mailem: Info@4heat.cz, Tato pozice je určena pro osobu zdravotně postiženou či znevýhodněnou. , Kancelář se nachází v Brně-Řečkovicích., Náplň práce: , Práce se SW, který monitoruje stavební projekty v rámci ČR, zápis do systému a komunikace o projektech a potenciálních zakázkách s obchodníkem, telefonická komunikace s investory, generálními dodavateli, architekty ohledně konkrétních projektů, příprava podkladů pro obchodníka., Požadavky: , SŠ/SOU, znalost práce na PC (MS Office), výhodou praxe v oblasti komunikace se zákazníky, zákaznického servisu. Hledáme komunikativního člověka, který se nebojí telefonovat., Nabízíme:, 5 dní zdravotního volna, odměny za výsledky firmy, mimořádnou práci, výkony, loajalitu.. Pracoviště: 4heat s.r..o., Ječná, č.p. 1321, 621 00 Brno 21. Informace: Petra Bačáková, +420 734 575 226.


Ilustrační foto.

Software psychologů z Brna testuje armádní vojáky na dálku

Trenér Zbrojovky Brno Roman Pivarník.
2

Zbrojovka vsadí na Požára v roli sportovního ředitele, pokračovat má i Pivarník

AKTUALIZOVÁNO

Odpoledne plné nehod: zranilo se osm lidí, auto tahali hasiči jeřábem z příkopu

Jižní Morava - Tři dopravní nehody, při kterých se vážněji zranili lidé, museli v pátek řešit jihomoravští hasiči, záchranáři a policisté v Brně a na Brněnsku. Z příkopu u silnice v brněnské Líšni museli jihomoravští hasiči v pátek odpoledne vytahovat osobní auto, na dálnici pak řešili hromadní nehodu a navečer se na Brněnsku srazila motorka s osobním autem.

AKTUALIZOVÁNO

Druhá liga v Líšni? O postup se pokusíme do pěti let, říká Hladiš

Brno - Mnohem příjemnější starosti než před rokem mají fotbalisté třetiligové Líšně. Zatímco v minulé sezoně odmítli povedeným jarem sestup do divize, letos prohánějí mužstva na špičce Moravskoslezské fotbalové ligy. „Aktuální situaci zařídil trenér Miloslav Machálek. Takže jsem čekal, že budeme hrát v tabulce nahoře,“ povídá předseda klubu Karel Hladiš.

Nabádal lidi k vegetariánství nápisy na sloupech, zadrželi ho brněnští strážníci

Brno – Nejez maso, bude ti líp, věř tomu, psal ve čtvrtek na sloupy v Benešově ulici v Brně dvaatřicetiletý muž. Strážníkům se přiznal, nyní je podezřelý z trestného činu.

Problémy kvůli mostu? Hromadnou dopravu z něj odsunou až na jaře

Brno – Při opravách Zábrdovického mostu bude problém hromadná doprava do centra, bojí se lidé z brněnských Židenic a Vinohrad. Jak už Brněnský deník Rovnost informoval, stavební inženýr Jan Jelínek proto navrhl výstavbu náhradního mostu. Radní o něm však kvůli hluku neuvažují. Práce tramvaje odkloní pravděpodobně až na jaře.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT